Gå til innhold

Hjelp til artikkel: Ubuntu 9.10 frustrerer


cyclo

Ubuntu 9.10  

164 stemmer

  1. 1. Bruker du Ubuntu på en eller flere maskiner?

    • ja
      136
    • nei
      28
  2. 2. Om ja, har du oppgradert til 9.10 på en eller flere maskiner?

    • ja
      112
    • nei
      28
    • bruker ikke ubuntu
      24
  3. 3. I tilfelle, var du fornøyd?

    • ja
      73
    • nei
      17
    • delvis
      37
    • bruker ikke ubuntu
      37
  4. 4. Beholdt du 9.10 eller gikk du over til annet OS/eldre versjon?

    • ja
      110
    • nei
      17
    • bruker ikke ubuntu
      37
  5. 5. Om du ikke har oppgradert/installert, tror du at du kommer til å gjøre det senere når denne versjonen modnes noe?

    • ja
      124
    • nei
      15
    • bruker ikke ubuntu
      25
  6. 6. Hvordan har Ubuntu utviklet seg i løpet av siste par årene?

    • blitt bedre
      123
    • blitt dårligere
      7
    • samme suppa
      12
    • ingen formening
      22


Anbefalte innlegg

Jeg fikk tips fra brukeren Marsan på forumet om at jeg burde skrive en artikkel på hardware.no om de store problemene og frustrasjonene rundt Ubuntu 9.10 som tydeligvis er sluppet altfor tidlig (http://www.theregister.co.uk/2009/11/03/karmic_koala_frustration/).

 

Det hadde vært veldig fint med en litt mer dybde over det enn notisene man finner på de fleste nettavisene som omtaler saken. Derfor ønsker jeg innspill fra dere. Har du testet 9.10? Hvorfor/hvorfor ikke? I tilfelle installerte du fra bunn av, eller oppgraderte du? Hvordan gikk det? Er du fornøyd? I tilfelle ikke, hva var du ikke fornøyd med? Måtte du gå tilbake til en eldre versjon? I tilfelle hva var det som ikke virket?

 

Svar også gjerne på spørreundersøkelsen. Jeg takker på forhånd for god hjelp, og håper å komme tilbake med en bra artikkel om et par dager.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATI driveren min fungerer utmerket, RadeonExpress200M. Det som frustrerer og skuffer mest er at de har shippa CUPS med buggy pdftopdf (noe som i seg selv virker som et useless program?!?) programmet segfaulter (Bug.rep), som medfører at jeg ikke får brukt HP-printeren min :S. Ellers er jeg strålende fornøyd etter at jeg fant wine1.2 (Da funka spotify igjen)

 

-M

Endret av -Logos-
Lenke til kommentar

Jeg har et ATI Raedon X1250 skjermkort. Funker 9.10 med det? Jeg hadde en del plunder med det med tanke på xorg-driveren i 9.04 og måtte gjøre litt manuelt arbeid før jeg fikk det på plass. Det var snakk om å bli kastet ut på dypt vann som fersk Ubuntu-bruker....

 

Jeg begynner ikke å bruke 9.10 før jeg vet det funker bra med skjermkortet jeg har. Nå funker 9.04 helt fint på maskina mi, og har ingen ambisjoner om å tulle med det nå uten å vite at det blir like bra eller bedre.

Lenke til kommentar

På pcen som brukes med tven oppgraderte jeg fra 9.04 to dager før 9.10 kom ut og det gikk knirkefritt.

 

Har instalert det på en Acer Aspire 5737z og der gikk alt fint. Kortleser funker ikke men har ikke prøvd å finne ut av det enda.

 

Har prøvd å instalere det på det stasjonære men det gikk ikke. Kom til splash screen tingen og der stoppet alt. Har prøvd 32/64, desktop og alternativ.

 

Maskinen der er en Asus M3N78-EM med en AMD Athlon II X2 250. 4 gig Geil DDR2 ram, husker ikke hva spesifik. Og en 1tb WD HDD.

Lenke til kommentar

Har oppgradert min PC + en venns netbook (Eee). Ser bra ut så langt (knirkefritt, fortsatt noen bugs men de har vært der før), men har testet veldig lite.

 

Synes ikke boot er så mye raskere som det har blitt gjort inntrykk av, men shutdown er utrolig kjapt. Bruker stort sett hvile/dvalemodus uansett.

 

Litt irriterende at GDM knapt kan konfigureres lenger, i alle fall ikke grafisk.

 

Empathy er ok, men likevel en klient med færre funksjoner enn Pidgin på MSN. Mulig den har noen fordeler men jeg har ikke funnet noen. Synes ikke de burde bytte før Empathy har flere funksjoner enn Pidgin, det blir bare et steg tilbake. Det var jo snakk om at aMSN og Emesene-gjengen skulle samarbeide. Det kan bli knall. aMSN, fra 2008 er fortsatt klart mest funksjonsrik, men den er stygg og integrerer dårlig.

 

wine1.2-pakken trengs for å få lyd i Spotify med ALSA. Fikk bare skurr på "Emulation" i winecfg som jeg har brukt før, men på "Full" fungerer det bra.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Virkelig flott med så mye tilbakemelding allerede må jeg si :)

 

Ser jammen meg ut som folket her er mer fornøyd enn det som gis inntrykk på div. nettsteder rundtforbi.

 

Har hørt fra enkelte at 6-måneders "release cycle" rett og slett blir for kjappt og at man heller skulle satset på 1 år med "myk" release-frist, altså at fristen kan dyttes litt frem og tilbake etter behov. Noen meninger rundt dette?

Lenke til kommentar
Tallene som påviser "frustrasjoner" kommer fra ubuntuforums.org http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1305924

 

Da er dette ganske greit å få med seg

"*** Disclaimer for those willing to analyze this poll ***

Most of users voting here are users with issues.

Users with painless experience are not likely to come here."

 

Legger jeg sammen prosent poengene i skrivendes stund (1852 stemmer), og regner "Upgrade/Install - worked flawlessly" og "Upgrade/Install - worked but had few things to fix, nothing serious though" som vellykket installasjon/oppgradering. Så er det 63,71% uten nevneverdige problemer mot 36,28% som har fått problemer de ikke har klart å løse.

 

Only around 10 per cent of those upgrading or installing reported a completely flawless experience.

Det har nå endret seg til 30,73%.

 

Så det er nok bedre å ta tak i de spesifikke problemstillingene som blir nevt, for å se om det er noe hold i påstandene. Eller om det bare er noen få brukere som har vært "uheldig". Bærer litt preg av storm i ett vannglass, og at the register har noe ubuntu relatert å skrive om siden ny versjon er ute....

--

 

Ellers så er ikke pollen helt bra. Det kreves at jeg svarer på alle spørsmålene, men hvis jeg svarer "nei" på "Om ja, har du oppgradert til 9.10 på en eller flere maskiner?" så har jeg ikke noe grunlag til å svare på "I tilfelle, var du fornøyd?" og "Beholdt du 9.10 eller gikk du over til annet OS/eldre versjon?". Så de to spørsmålene burde kanskje ha ett alternativ for "Ikke oppgradert enda/Kan ikke svare".

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Før jeg svarer på undersøkelsen vil jeg påpeke og spørre om hva jeg skal svare på under:

 

"Har du oppgradert til 9.10?"

 

Jeg selv sluttet å bruke 9.04 etter at den virket meget tregt, så jeg har konsekvent brukt W7 inntill 9.10 kom ut.

 

Hva skal jeg svare på her, eller burde det komme et nytt svar alternativ som passer mitt tilfelle?

Lenke til kommentar

Jeg er en relativt "enkel" bruker i og med at jeg ikke bruker kryptering. Så min oppgradering til 9.10 gikk knirkefritt på både Asus eee901 og en C2D/P45/HD4650-desktop-maskin.

9.04 hadde big-time-problemer med skjermkortet helt til ATi slapp ny driver 4 månedere senere, mens på 9.10 fungerte det ypperlig.

Og endelig har Ubuntu fått brukbar Amarok2 og kjapp Firefox 3.5, og alt er egentlig bare fryd og gammen.

Det eneste jeg sliter med er Spotify i Wine. Det fungerte flott i 9.04, men i 9.10 begynner den plutelig å spille av med ca. 8 kpbs (ikke vitenskapelig, men dere skjønner tegningen med tynt, forvrengt og komprimert signal). Men nå skal det sies at jeg var overrasket over hvor bra Spotify fungerte i 9.10, så at det ikke fungerer nå er greit nok siden Amarok har blitt bedre.

Lenke til kommentar
Det eneste jeg sliter med er Spotify i Wine. Det fungerte flott i 9.04, men i 9.10 begynner den plutelig å spille av med ca. 8 kpbs (ikke vitenskapelig, men dere skjønner tegningen med tynt, forvrengt og komprimert signal). Men nå skal det sies at jeg var overrasket over hvor bra Spotify fungerte i 9.10, så at det ikke fungerer nå er greit nok siden Amarok har blitt bedre.

 

Legg inn pakken "wine1.2" i stedet for wine. Da skal Spotify fungere. I winecfg skal den stå på ALSA og Hardware acceleration: Full.

 

Vil du fortsatt bruke den stabile wine, velg OSS i stedet for ALSA.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Har hørt fra enkelte at 6-måneders "release cycle" rett og slett blir for kjappt og at man heller skulle satset på 1 år med "myk" release-frist, altså at fristen kan dyttes litt frem og tilbake etter behov. Noen meninger rundt dette?

 

Kanskje de kunne satset på 1 år, med større velprøvd endringer. Endringene i Ubuntu fra versjon til versjon er ofte ganske små, og kanskje hadde man fått mer fokus på å fått inn nye fullstendige løsninger med 1 års syklus. Men skulle de brukt 1 år pr. versjon skulle jeg ønske flere programmer kunne oppgraderes til siste versjon via pakkebrønnene, i stedet for bare sikkerhetsfikser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...