Gå til innhold

Test: Gigabyte P55-UD5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til de av dere som er ute etter et LGA1156 kort så kan det kanskje være greit å vite at Asus snart kommer med et hovedkort (P7P55D-E) som støtter USB3.0 og SATA 6Gbps, noe konkurrentene sikkert også gjør innen kort tid. Per i dag er det liten nytte i dette, men om et år eller to så antar jeg at mange har investert i en SSD, PMP e.l som støtter de nye standardene.

Installasjon av et ekspansjonskort med samme funksjoner er selvfølgelig et alternativ, men jeg hadde ihvertfall vurdert å vente noen uker.

Lenke til kommentar
Hvorfor finnes ic5 LGA1156 ?

920 ic7 1366 er da såppas billig og god at det burde vært minimum.

 

Fordi 1366 plattformen er for dyr til det store massemarkedet, hvor den virkelige inntjeningen gjennom volum ligger. Når HK, CPU og minne i jevn over vil ligge på fra ca 4 500 og oppover er dette lite interessant for de store markene. 1366 vil heller ikke bli billigere på sikt, trolig vil CPU-prisen øke. 1156 har i dag ca pris for HK, CPU og tilpasset minne på ca 3 000 kr, og vi vil få rimeligere CPU-er etterhvert (i3)

 

Når da i5 750 er nesten like bra eller bedre enn i7 920 på de områdene som teller for massemarked og bruker markant mindre strøm, kan man heller spørre hvorfor man kjøper 1366 til 1 400 kr mer. De områdene i7 på 1366 vinner er noe videoencoding og 3d rendering. Hvor mange av oss er tunge brukere der. Til spill er i5 750 bedre enn i7 920 mer eller mindre over hele fjøla.

Lenke til kommentar

Folk vil ikke ha PC uansett pris, og det 1366 baserte hovedkort er betydelig dyrere i produksjon enn 1156 baserte hovedkort. Massemarkedet er det OEM produsentene (Dell, Acer, Lenovo, HP) som dekker, og de vil ha tilgang på rimelige løsninger. Fordi det er 5 - 6000 kr PC som virkelig selger når man ser stort på det. Da nytter det ikke å komme med hovedkort hvor det er umulig å få prisen særlig under dagens nivå på 1366.

 

775 er uansett for utgående - og Intel kan neppe velge å gi AMD hele nederste delen av markedet, selv om jeg langt fra har noe i mot det. Noe de faktisk kunne risikere med å bare satse på 1366.

 

I tillegg er det nok et bevist strategisk valg fra Intel å lage en relativt kostbar entusiastplattform, hvor de kan tjene bra både på brikkesett, lisenser og relativt dyre CPU-er, og å gjøre den inkompatibel med mainstreamplattformen. Entusiastene vil da kjøpe overprisa varer og vi fornuftige vil velge 95 % ytelse til 50 % av prisen.

 

Personlig tror jeg at 1366 plattformen kommer til å bli dyrere på sikt. Intel vil ta vekk den lavest prisa CPU-en (920) etterhvert og legge en bunn prismessig på 1366 CPU en del høyere enn idag. Mens 1156 trolig vil få CPU-er ned mot 500 - 700 kr når i3 kommer.

 

Personlig liker jeg ikke Intel sin splitting på flere plattformer, men jeg ser klart logikken i at de gjør det.

Lenke til kommentar
...

Når da i5 750 er nesten like bra eller bedre enn i7 920 på de områdene som teller for massemarked og bruker markant mindre strøm, kan man heller spørre hvorfor man kjøper 1366 til 1 400 kr mer. De områdene i7 på 1366 vinner er noe videoencoding og 3d rendering. Hvor mange av oss er tunge brukere der. Til spill er i5 750 bedre enn i7 920 mer eller mindre over hele fjøla.

Ikke hele fjøla, hvis du ønsker 2-3 highend skjermkort i SLI / crossfire så må man nesten ha 1366, det er ikke nok båndbredde for pcie kontrolleren til å dra 3 kort i 1156 baserte systemer

Lenke til kommentar

Nå har 3 highend skjermkort i SLI/CF særdeles liten hensikt etter min mening. Og i slike oppsett er det faktisk mange andre "begrensede" faktorer som drivere, dårlig spillimplementering etc. Mange mener faktisk at 1156 sine noen dårligere resultat ikke skyldes PCIe sin kapasitet, men manglende driveroptimalisering når PCIe er flyttet inn i CPU. Jeg skal ikke påstå noe.

 

Og man er da så til de grader over på entusiastmarkedet når man går for slike oppsett, at resultatene nesten blir uinteressante for 99,5 % av brukerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...