Gå til innhold

Netflix til Europa i 2010?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg her forsøkt å se film fra slike utleiesteder mange ganger. Problemet med alle er:

 

- Krever IE

- Krever visse versjoner av Mediaplayer installert

- Ofte problemer på forskjellige OS versjoner

- Problemer med undertekst i mange tilfeller

- Skalerer ofte feil i bildestørrelse.

- DRM låser filmen til maskinen man leide fra i minst 24 timer. Virker den ikke der får du ikke sett den før leien går ut.

 

Pga. disse tingene var det flere maskiner i huset jeg ikke fikk sett filmen jeg leide. Support med de ansvarlige trakk ut i flere uker før de til slutt skyldte på Microsoft. De hadde ikke engang oversikt over egne "known problems".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kan du nevne hvilken tjeneste® du har prøvd.?

 

Har prøvd Brafilm, fungerer greit, men jeg vil mye heller ha en Blu-Ray liggende i postkassen... Streaming HD er ikke akkurat jubelkvalitet, komprimert til døde...

 

Men har man en TV eller Blu-Ray spiller som støtter dette uten noe om og men, bare blar i filmer å trykker "leie" så fungerer det, (som i USA) så blir det en fin tjeneste for mange å bruke...

Lenke til kommentar

Hvor mye vil dette kreve av nettlinjen egentlig? Hva trengs egentlig for å streame en film i 1080p? Jeg ser absolutt for meg at dette er fremtiden, håper bare det kommer blir enkelt og selvforklarende. En enkel boks under TV'en med bra grensesnitt og liten vente tid for filmen er klar for avspilling!

Lenke til kommentar
Det er liten tvil om at det å distribuere digitalt innhold som film og musikk på denne måten er veien å gå. Det er ikke snakk om hvorvidt de fysiske mediene dør, men snarere når.

 

Dette er jeg ikke enig i. Digital distribusjon har absolutt sin plass, spesielt streaming delen. Det er jo fryktelig bedagelig å bare sette i gang å se en tilfeldig film der og da, og ikke måtte dra å leie eller vente 3 dager på posten. Samme med streaming av musikk. Det å raskt og enkelt få tilgang til album/sanger du er nysgjerrig på, eller benytte det som radio.

 

Men når det gjelder permanent besittelse av film/musikk ser jeg fortsatt en sterk utfordrer i det fysiske mediumet. Med CD/DVD føler jeg i mye sterkere grad at jeg eier den, den er min, og i tillegg til at jeg kan stille de ut i hylla har de ofte en godt utført liten bok man kan bla og titte litt i. Jeg slipper å tenke på backup, og redownloade hvis jeg ødelegger filen(e) (og i så fall huske hvilke album/sanger/filmer jeg eier og hvilke nettsteder jeg har kjøpt de fra).

 

Og ikke minst den historiske verdien. Med album/filmer i hylla kan jeg lett bla meg tilbake i min egen historie og finne frem glemte album fra 15 år tilbake og mimre litt og spille de igjen :) Album/filmer på disk blir vel sjeldent mer enn 5 år gamle, jeg glemmer etterhvert at jeg har de (om de ikke blir spilt en gang i mellom), og med disk-kræsj, bytting av disk og av andre årsaker forsvinner de ut av livet mitt uten at jeg tenker noe mer over det. Og husker da selvfølgelig ikke å laste de ned igjen.

 

Så at det fysiske formatet er på dødsleie er jeg ikke enig i. Jeg kjøper de fortsatt og har ikke tenkt til å slutte med det.

Lenke til kommentar
Men når det gjelder permanent besittelse av film/musikk ser jeg fortsatt en sterk utfordrer i det fysiske mediumet. Med CD/DVD føler jeg i mye sterkere grad at jeg eier den, den er min, og i tillegg til at jeg kan stille de ut i hylla har de ofte en godt utført liten bok man kan bla og titte litt i.

 

Joda, jeg ser absolutt poenget, og føler jo litt av det samme selv, men det gjør neppe de som kommer etter oss. Itunes-generasjonen er ikke født og oppvokst med fysiske eksemplarer i samme grad som oss.

 

Nettet blir etter hver blir tilgjengelig over alt med ubegrenset båndbredde. Uansett hvor du måtte være, uansett hva du holder på med, så har du tilgang til alt av musikk, film og TV-programmer.

 

Omslag etc. kan du lese på lesebrett, på mobilen, PC-en, TV-en eller hvilket som annet medium. Backup er det andre som sørger for, akkurat som du ikke trenger å bry deg om å ta backup av pengene i nettbanken.

 

Dette er store omveltninger, og det ser jeg, men de kommer, og det er intet man kan gjøre for å stoppe det. Men skal det være en trøst for dem som er skeptiske så skjer det ikke i morgen :)

Lenke til kommentar

Det er også bra for miljøet: produksjon og transport av varer. På PC spill siden ser jeg ingen grunn til å kjøpe spillene som DVD lenger. DVDer mister man, disker flyter rundt og CD-keyer er lett å miste. Med steam eier man det for resten av livet og er tilgjengelig på alle pcer og umistbart(om du ikke glemmer hvilken epost du registrerte steamkontoen med og brukernavn og passord eller mister epostkontoen din og glemmer brukernavn eller passord). Det kaller jeg eierfølelse.

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Tviler på at digital distribusjon kommet til å ta over på lenge. Sånn jeg ser det finnes det ikke en "iTunes-generasjon". Ja, ungdommen og barn nå laster ned masse, men kjøp av musikk og (særlig!) film opprettholdes på et godt nivå samtidig som kjøp av digital media kommer ved siden av.

 

Slik jeg ser det vil det være fysisk distribusjon for filmsamling og ekstra god kvalitet (pluss alle de andre gode grunnene til å kjøpe en blu-ray film fremfor å laste ned en divx-film), og digital utleie (for det meste) for en kjapp serie eller film på torsdags-kvelden.

 

Jeg kjøper en blu-ray i begynnelsen av uka fra cdon, playx eller lignende og koser meg med den i helga.

 

Dersom det er noen andre kjappe ting jeg vil se, så laster jeg ned. Dette er KUN fordi det ikke finnes noen GODE lovlige løsninger med O.K. priser. Jeg betaler ikke 150 kroner for en fil jeg ser en gang :p

 

Uansett, Netflix til Europe - Meget bra!

 

 

Jeg tror hvertfall ikke jeg kommer til å få se utfasing av fysisk distribusjon - særlig ikke film.

Endret av bjaanes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...