Gå til innhold

Ny ARM-prosessorgenerasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kom til å tenke på Orion DS-96 deskside Cluster Workstation fra 2004. Et kabinett med 96 svært energieffektive prosessorer i cluster-konfigurasjon.

 

Et Cluster med mange ARM Cortex A5-prosessorer vil være i samme sjanger. Det skulle ikke forundre meg om det hadde vært mulig å få inn ~256 Cortex A5 i et så stort kabinett (rent fysisk) og likevel holdt seg innenfor de 1500 watt som Orion-systemets PSU kan levere.

Lenke til kommentar

Hvilken er kraftigst, A8 eller A5?

 

Newton, du hevder at A8 er kraftigere. Jeg har lest i forumkommentarer(så jeg kan ikke gå god for informasjoenn) at a8 er omtrent dobbelt så rask som ARM11 klokke for klokke, mens her i artikkelen står det at ytelsen til A5 er nesten tredobbelt av ARM11.

Lenke til kommentar

@Raijin: Noe av det første jeg gjør når jeg leser slike artikler er å klikke på kildelinken under artikkelen. En god vane, synes jeg, da norske skribenter rutinemessig presterer unøyaktige og dårlige oversettelser.

 

I dett tilfellet sier kilden: "The Cortex-A5's cores run up to 3 times faster than each core in the ARM9 product and consume half as much power."

 

Altså ingen referanse i kilden til ARM11 og ytelse.

 

Så vidt jeg kan se så er A8 først og fremst beregnet for single core design, mens A5 tillater 1-4 CPU-kjerner. Dermed er det godt mulig at A5-baserte prosessorer med flere kjerner kan være kraftigere enn en Cortex-A8.

Kan også nevne at ARM annonserte Cortex-A9 for en måneds tid siden, også med støtte for opptil 4 CPU-kjerner, og at den uansett er det kraftigste tilskuddet til Cortex A-serien så langt.

 

Stadig like forvirret? Jeg også... ;)

Lenke til kommentar
Interessant side på embeddedarm, men de ser litt utdatert ut i forhold en av de i mer moderne cortex familien. Bruk heller denne siden: http://beagleboard.org/. Kort fortalt Cortex A8 (samme som i bl.a iphone 3gs), med PowerVR (OpenGL ES og HD video), ethernet...etc. Alt for 129$ :)

nokia brukte beagleboard til å teste maemo5 (som kjører på N900) om jeg husker korrekt...

Lenke til kommentar
Kan også nevne at ARM annonserte Cortex-A9 for en måneds tid siden, også med støtte for opptil 4 CPU-kjerner, og at den uansett er det kraftigste tilskuddet til Cortex A-serien så langt.

A9 ble vel annonsert for mer den en måned siden. Mener å ha hørt om det lenge før A8 begynte å dukke opp i fysiske produkter...

 

ah, tidligste jeg fant på linuxdevices.com var fra 2007 ;)

http://thing1.linuxdevices.com/news/NS2917028234.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...