Gå til innhold

Apple dropper ZFS-støtte i OS X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forstår svært godt at Apple dropper denne støtten. ZFS er et patent og lisensmessig minelandskap.

 

Synd, for ZFS er jo et vanvittig fleksibelt og bra filsystem. Jeg skulle gjerne sett større utbredelse av det.

 

Så lenge ikke alle de uavklarte spørsmålene knyttet til patenter (både Sun og andre sine), samt at ZFS får en brukbar lisensieringsmodell, så vil ZFS få liten utbredelse. Uansett hvor glimrende filsystem ZFS er, så er det etter min mening pr dato på vei mot døden. Eneste reelle redningen er å løse patentspørsmålene samt endre lisens til en GPL kompatibel lisens.

Lenke til kommentar
Så lenge ikke alle de uavklarte spørsmålene knyttet til patenter (både Sun og andre sine), samt at ZFS får en brukbar lisensieringsmodell, så vil ZFS få liten utbredelse. Uansett hvor glimrende filsystem ZFS er, så er det etter min mening pr dato på vei mot døden. Eneste reelle redningen er å løse patentspørsmålene samt endre lisens til en GPL kompatibel lisens.

 

Det eneste er vel patentene som NetApp mener dei bryter, ang lisens og GPL så er det mer ett problem med at GPL er mer vanskelig enn hva andre lisenser er i forhold til det å kunne integreres med andre.

 

Slik sett så synes jeg BSD lisensen er enklere å håndtere, gjør hva du vil så lenge du bevarer infoen om hvem som står bak koden. (litt enkelt forklart)

 

--

Rasmus F

Lenke til kommentar
Det eneste er vel patentene som NetApp mener dei bryter, ang lisens og GPL så er det mer ett problem med at GPL er mer vanskelig enn hva andre lisenser er i forhold til det å kunne integreres med andre.
Jeg vil anbefale deg å lese CDDL. Det du finner vanskelig/problematisk i GPL er i fullt monn representert i CDDL. Å gjøre CDDL inkompatibel med GPL var helt bevisst fra Sun.
Slik sett så synes jeg BSD lisensen er enklere å håndtere, gjør hva du vil så lenge du bevarer infoen om hvem som står bak koden. (litt enkelt forklart)
CDDL er ikke kompatibel med BSD. ZFS vil derfor aldri bli inkludert i OpenBSD. FreeBSD kjører Ole Brum med ja takk begge deler, men selv de sliter med å bruke ZFS som rotfilsystem p.g.a. CDDL.

 

Etter min mening viser dette hvor galt det går når man ikke har en bevisst og inkluderende strategi i åpne prosjekter. Sun ender opp med å skyve stort sett alle ifra seg, og går dermed glipp av alle fordelene med åpen kode. Hva er da vitsen med å åpne koden?

Lenke til kommentar

Må si meg særdeles enig Del.

 

Nå kan jeg ikke si at jeg er kjent med detaljene i CDDL, bare at det er en avart/modifikasjon av MPL 1.1. Til og med den er problematisk i GNU/Linux verdenen. Men MPL er en typisk applikasjonslisens, og fungerer særdeles dårlig så vidt jeg forstår på programvare som skal integreres i kjerne/OS. Dette uansett om man bruker GPL eller BSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...