Gå til innhold

    1. Bedrift - IKT
    2. Brukerbidrag
    3. Butikker og verksteder (data)
    4. Datamaskiner
    5. Hjelp til kjøp og salg av PC
    6. Internett og nettverk
    7. Maskinen fungerer ikke
    8. Maskinvare
    9. Overklokking og entusiastbruk
    10. Programvare
    11. Programmering og webutvikling
    12. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Fotografering
    2. Bilderedigering og programvare
    3. Visuell kreativitet
    4. Systemkameraer - digitalt
    5. Analoge kameraer
    6. Kompaktkamera - digitalt
    7. Objektiver, filtre, blits og utstyr
    8. Videokamera
    9. Skannere og skanning
    10. Fotoskrivere, utskrifter og papirkopier
    11. Butikker og verksteder (foto)
    12. Lagringsmedier (foto)
    13. Annet om digital foto og video
    14. Diskuter artikler (Akam.no)
    15. Tilbakemeldinger til Akam.no (snarvei)
    16. Tilbakemelding om Foto og video-forumet (snarvei)
    17. Ryktebørsen
    18. Akam.no Bildekritikk
    19. Akam.no Bildekritikk - Tilbakemeldinger
    1. Bedriftene sine tråder
    2. Vervekampanjer
    3. Butikkerfaring
    4. Forbrukerrett
    5. Hjelp til kjøp og salg
    6. Pris- og produktjakt
    7. Økonomi
    8. Tilbakemeldinger til Bruktmarked.no (snarvei)
    9. Diskuter artikler (Tek.no)
    10. Diskuter artikler (Teknofil.no)
    11. Diskuter handlelister (Prisguide.no)
    1. Arrangementer, fest og uteliv (snarvei)
    2. Ferie og reise
    3. Dyrehold
    4. Jakt og fiske
    5. Hobbyer
    6. Hus, hage og oppussing
    7. Mat og drikke
    8. Mote og velvære
    1. Andre jobber
    2. Annen utdanning
    3. Forsvaret
    4. IT-jobb
    5. IT-utdanning
    6. Media (snarvei)
    7. Skole og leksehjelp
    8. Stillingsannonser
    1. Arrangementer, fest og uteliv
    2. Film
    3. TV-serier og -programmer
    4. Musikk
    5. Litteratur
    6. Tegneserier
    7. Anime og manga
    8. Språk
    9. Egenprodusert kultur
    10. Humor (snarvei)
    11. Annen kultur
    1. Lyd
    2. Bilde
    3. Hjemmekino
    4. Kabler
    5. Butikker og verksteder (snarvei)
    6. Prosjekter og arbeidslogger for lyd og bilde
    7. Annet (Lyd og bilde)
    8. Diskuter artikler (audiovisuelt.no)
    1. Standardtelefoner og generell mobildiskusjon
    2. Smarttelefoner
    3. Mobiloperatører og tjenester
    4. Hjelp til valg av telefon, nettbrett, operatør eller leverandør
    5. Hjelp til skadet telefon eller nettbrett
    6. Nettbrett
    7. GPS, treningsklokker og andre håndholdte enheter
    8. Apper til mobil og nettbrett
    9. Mobilspill (snarvei)
    10. Forbrukerrett (snarvei)
    11. Diskuter artikler (amobil.no)
    12. Tilbakemeldinger til amobil.no (snarvei)
    13. Diskuter artikler (Mobilen.no)
    1. Bil
    2. Båt og maritimt
    3. GPS og satelittsporing (snarvei)
    4. MC og ATV
    5. Motorsport (snarvei)
    6. Trafikk
    7. Tyngre kjøretøy
    8. Worklogs og showcase
    1. Gledesutbrudd
    2. Humor
    3. Lekeplassen
    4. OT-baren
    5. Sosialt
    6. Testposter
    7. Forumarkiv
    1. Familie og barn
    2. Helse
    3. Historie
    4. Juss
    5. Media
    6. Politikk og samfunn
    7. Religion, filosofi og livssyn
    8. Samliv og relasjoner
    9. Seksualitet
    10. Teknologi og vitenskap
    11. Økonomi (snarvei)
    12. Tilbakemeldinger til forumet (snarvei)
    1. PC-spill
    2. Konsoll
    3. Generell spilldiskusjon
    4. Spillforum - For de mest diskuterte
    5. Mobilspill
    6. Sosial spilling
    7. Brukernes bidrag
    8. Butikkdiskusjon
    9. Retro
    10. Modifikasjoner og spillutvikling
    11. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Ballspill
    2. Ekstremsport
    3. Fotball
    4. Jakt og fiske (snarvei)
    5. Kampsport
    6. Motorsport
    7. Odds og tipping
    8. Sykkel
    9. Trening og kosthold
    10. Utendørsidrett
    11. Vintersport
    12. Annet (Sport)
    1. Nyheter om forumet
    2. Tilbakemeldinger til forumet
    3. Private forumhenvendelser
    4. Bruktmarked.no
    5. Prisguide.no
    6. Tilbakemeldinger til redaksjonen
    7. Tek Ekstra
Foto
- - - - -

hvordan forklare spenning, strøm og motstand grundig?


13 svar i denne tråden

#1 terjejue

terjejue

    Bruker

  • Medlemmer
  • 9 innlegg
  •   23. oktober 2009

Skrevet 24. oktober 2009 - 22:33

Hei !
Er det noen "der ute" som vet om en norsk, svensk eller dansk "kilde" som kan gi en "forklaring på elektronnivå" på hva spenning, strøm og motstand er ?
Hvordan kan disse verdiene måles om jeg har en krets med en liten elektromotor, batteri (ca. 1300mAh) og en fartsregulator, feks i et modellfly ?

Med beste hilsen og takk ifra

terjejue
  • 0

#2 medlem-68510

medlem-68510

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 618 innlegg
  •   20. januar 2005

Skrevet 24. oktober 2009 - 22:42

Wikipedia har sikkert noe fint om dette =) Målinger gjør man med multimeter.
  • 0
Kanarifuglen lever og alt er vel.

#3 Dundersalt

Dundersalt

    Bruker

  • Medlemmer
  • 581 innlegg
  •   15. november 2006

Skrevet 24. oktober 2009 - 23:26

Dette er et STORT emne. Personlig mener jeg generelt at ting aldri skal memoriseres, men forstås! Tross alt er det jo nettopp slik man har kommet frem til hvorfor ting er slik som de er..

Uspesifisert spm - uspesifisert svar:

#1 Hva er energi? Hvordan fungerer energi? Hva er likeheten mellom forskjellige former for energi? Hvordan kan en form for energi gå over til en annen for for energi?

#2 Hva er strøm, hvordan fungerer dette som energi?

#3 Hva er spenning, motstand og strøm. Hvordan fungerer dette sammen og HVORFOR fungerer det slik det gjør iht ohms lov? Forstår man ohms lov er man meget godt på veg!

#4 Hva er SI systemet? hvorfor har vi det og hvordan bruker man det?

#5 Kondensator/spole, hva er det og hvordan virker de?

#6 Digital teknikk vs analog. Forstå hvordan dette fungerer og hvorfor vi har det.


Listen kan fortsettes i det uendelige! Du har 2 meget gode verktøy for å gå løs på denne verdenen: Ditt hode og google. Filosofer og eksperimenter!



Tilbake til spenning, strøm og motstand: Se for deg en mølle vannet renner på. Møllen har en motstand. Hva påvirker hastigheten møllen snurrer rundt med? - Mengden vann og kraften det kommer med! Hva skjer om vannet fra den ene møllen renner på neste mølle, kontra om vannet splittes og renner i to møller?

To møller(motstander) i serie: Samme mengde vann(strøm), men forskjellig kraft(volt)

Vannet splittes til to møller(motstand) i parallel: Forskjellig mengde vann, menn vannet som kommer har samme kraft.
  • 0

#4 Arex_x

Arex_x

    Bruker

  • Medlemmer
  • 42 innlegg
  •   14. november 2004

Skrevet 26. oktober 2009 - 13:52

Det er utrolig viktig at man blir forklart dette fra en kilde som forstår det skikkelig.
Jeg jeg hadde lenge vanskelig for å forstå spenning, strøm , charge etc pga han som forklarte meg det trodde han kunne det. Nå forstår jeg han ikke hadde peiling.
  • 0

#5 Dr_VingTor

Dr_VingTor

    Bruker

  • Medlemmer
  • 853 innlegg
  •   23. juni 2004

Skrevet 27. oktober 2009 - 22:43

Hvordan kan disse verdiene måles om jeg har en krets med en liten elektromotor, batteri (ca. 1300mAh) og en fartsregulator, feks i et modellfly ?


Angående elektromotoren kan du få litt problemer med målingene, eller få resultater som ikke gir helt mening. Jeg opplevde det i alle fall når jeg skulle gjøre et selv definert forsøk i fysikk på videregående (før jeg lærte noe spesielt om elektronikk). Jeg ville måle effekten på motoren i den radiostyrte bilen min. Jeg målte spenningen over motoren, og strømmen igjennom den med vanlig volt/ampere-meter. Ganger en disse sammen skal en få effekten. I mitt tilfelle fikk jeg et svar som sa at batteriet mitt skulle vare mye lenger enn hva jeg visste at det gjorde. Dette kommer av at i mitt oppsett kjørte motoren uten motstand (hjulene var i lufta). Om jeg husker rett så er vell grunnen selv-induktans (trur det var det det hete, jobber ikke akkurat med dette daglig) i motorens spoler. For et modelfly kan vell situasjonen bli litt enklere siden propellen går i lufta uansett.

På den andre siden kan det hende at fartsregulatoren også gir måle problemer, med mindre du har ordentlig måleutstyr. Er den mekanisk eller elektronisk?
  • 0
vingtor.dyndns.org | Elektronikkprosjekter
The ampere is a constant current which, if maintained in two straight parallel conductors of infinite length, of negligible circular cross section, and placed 1 meter apart in a vacuum, would produce between these conductors a force equal to 2×10–7 newton per meter of length.

#6 geir__hk

geir__hk

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 193 innlegg
  •   3. november 2005

Skrevet 27. oktober 2009 - 23:23

Jeg målte spenningen over motoren, og strømmen igjennom den med vanlig volt/ampere-meter. Ganger en disse sammen skal en få effekten. I mitt tilfelle fikk jeg et svar som sa at batteriet mitt skulle vare mye lenger enn hva jeg visste at det gjorde. Dette kommer av at i mitt oppsett kjørte motoren uten motstand (hjulene var i lufta). Om jeg husker rett så er vell grunnen selv-induktans (trur det var det det hete, jobber ikke akkurat med dette daglig) i motorens spoler.

En mer lettfattelig måte å forklare dette på er rett og slett å henvise til energibevaring fra fysikken. Når motoren går på tomgang, så utvikles det lite energi samlet.

Hadde du derimot prøvd å holde igjen akselen på motoren, så ville du ha registrert en betydelig økning i strømmen.
  • 0
Jeg har sett lyset. Da jeg strakte meg etter det, så brant jeg meg fordi glødepæra viste seg å være varm.

#7 medlem-68510

medlem-68510

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 618 innlegg
  •   20. januar 2005

Skrevet 28. oktober 2009 - 08:17

Jeg målte spenningen over motoren, og strømmen igjennom den med vanlig volt/ampere-meter. Ganger en disse sammen skal en få effekten. I mitt tilfelle fikk jeg et svar som sa at batteriet mitt skulle vare mye lenger enn hva jeg visste at det gjorde. Dette kommer av at i mitt oppsett kjørte motoren uten motstand (hjulene var i lufta). Om jeg husker rett så er vell grunnen selv-induktans (trur det var det det hete, jobber ikke akkurat med dette daglig) i motorens spoler.

En mer lettfattelig måte å forklare dette på er rett og slett å henvise til energibevaring fra fysikken. Når motoren går på tomgang, så utvikles det lite energi samlet.

Hadde du derimot prøvd å holde igjen akselen på motoren, så ville du ha registrert en betydelig økning i strømmen.

Større motstand = større strøm? o_O
  • 0
Kanarifuglen lever og alt er vel.

#8 Hårek

Hårek

    Moderator

  • Moderatorer
  • 22 671 innlegg
  •   30. januar 2002

Skrevet 28. oktober 2009 - 08:51

Nei, større motstand vil gi mindre strøm. Ohms lov er jo noe av det enkleste innen elektro (I = U / R).

Stopper man motoren ved å holde mot så fyker strømmen i været, for da er det bare motstanden som bestemmer (Ohms lov). Men når motoren roterer vil den indusere strøm motsatt av den påtrykte strømmen. Her kan ikke Ohms lov brukes.

Dette innlegget har blitt redigert av Hårek: 28. oktober 2009 - 09:14

  • 0
Disk diagnose program MBRlister.
Diskbehandling i Windows er det merkelig mange som aldri har hørt om.

#9 MongoMan

MongoMan

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 334 innlegg
  •   11. august 2004

Skrevet 28. oktober 2009 - 09:03

Elektrikkernen er i nusseliten barnehage og kobler vekk jordfeilbryteren.
Senere kommer lille Per i barnehagen. På gulvet finner han 2 strikkepinner som han plukker opp og tar en i hver hånd. Rastløs går han mot stikkontakten og putter en strikkepinne i hvert hull på stikkontakten. Spenningen er 230 V og Mostanden fra arm til arm er 2000 ohm. Hva blir strømmen?

I=U/R=230/2000=0,115 A

George er ansatt i ett fengsel i Nebraska. I den elektriske stolen sitter en slem mann. George slår på strømmen. 2,27 A trekker stolen og spenningen er 5000 V. Hvor mye motstand er det i den slemme mannen?

R=U/I=5000/2,27=2202,64 ohm

Dette innlegget har blitt redigert av MongoMan: 28. oktober 2009 - 09:11

  • 0

#10 michael691

michael691

    Bruker

  • Medlemmer
  • 4 352 innlegg
  •   27. mai 2008

Skrevet 28. oktober 2009 - 09:05

Spenning måles i Volt. Men i formler bruker man U
  • 0

#11 MongoMan

MongoMan

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 334 innlegg
  •   11. august 2004

Skrevet 28. oktober 2009 - 09:12

Ja det stemmer :) Så ikke at jeg hadde skrevet V i stedet for U
  • 0

#12 nebrewfoz

nebrewfoz

    Bruker

  • Medlemmer
  • 7 198 innlegg
  •   20. oktober 2005

Skrevet 28. oktober 2009 - 09:31

Hei !
Er det noen "der ute" som vet om en norsk, svensk eller dansk "kilde" som kan gi en "forklaring på elektronnivå" på hva spenning, strøm og motstand er ?

Du kan jo ta en titt på denne PowerPoint-filen.

Hvordan kan disse verdiene måles om jeg har en krets med en liten elektromotor, batteri (ca. 1300mAh) og en fartsregulator, feks i et modellfly ?

For det første; en elektromotor og en fartsregulator er mer kompliserte enn en motstand, så du kan ikke bruke Ohms lov til å regne ut strømmer når spenningene er kjent. Elektromotorer kan også lages på mange ulike måter, og alle har sine spesielle egenskaper, men felles for dem er det at når det går strøm gjennom viklingene, så genererer motoren en motspenning (back-EMF) som er med på å begrense viklingsstrømmen og dermed max.hastigheten til motoren. Denne motspenningen er også avhengig av motorens rotor-posisjon i forhold til statoren (=den ikke-roterende delen av motoren), og dermed vil også strømmen variere på samme måte. Skal du måle disse strømmene/spenningene må du derfor bruke et "instrument" som reagerer raskt nok, ellers får du bare "gjennomsnittsverdier" og det er ikke sikkert de kan brukes til det du måtte være ute etter. I moderne motorstyringsenheter kan man bruke spesial-komponenter med kalibrerte motstandselementer som man måler spenningsfallet over når det går en strøm gjennom dem. (Motstanden er kjent med stor nøyaktighet, spenningen måler man, og dermed kan man "regne ut" hva strømmen er.) I praksis er det slik at disse spesial-komponentene sender ut et signal som er proporsjonalt med strømmen, og dette signalet brukes i motorstyrings-elektronikken. Man kan være interessert i å styre/regulere både motorhastigheten og dreiemomentet på motorakselen, alt avhengig av hva man skal bruke motoren til.

Kort sagt - det er ikke bare enkelt dette med elektriske motorer ...
Men det finnes sikkert enklere "kjøreregler" for bruk av DC-motorer i modellfly osv.
  • 0
"The problem with internet statistics and famous quotes is that they are often misconstrued and wrongfully believed to be true and real."
-- Abraham Lincoln

#13 geir__hk

geir__hk

    Bruker

  • Medlemmer
  • 5 193 innlegg
  •   3. november 2005

Skrevet 28. oktober 2009 - 12:07

Tilbake til spenning, strøm og motstand: Se for deg en mølle vannet renner på. Møllen har en motstand. Hva påvirker hastigheten møllen snurrer rundt med? - Mengden vann og kraften det kommer med! Hva skjer om vannet fra den ene møllen renner på neste mølle, kontra om vannet splittes og renner i to møller?

To møller(motstander) i serie: Samme mengde vann(strøm), men forskjellig kraft(volt)

Vannet splittes til to møller(motstand) i parallel: Forskjellig mengde vann, menn vannet som kommer har samme kraft.


Det kan være utrolig vanskelig å forklare motstand til en som ikke har peiling. Konduktans derimot er mye lettere, for da kan man sammenlikne det med diameteren på et rør elns.

Og når det kommer til vannmøller, så er svakheten her at man utnytter tyngden i vannet. Og en elektronstrøm har jo ingen tyngde/masse :hmm:
  • 0
Jeg har sett lyset. Da jeg strakte meg etter det, så brant jeg meg fordi glødepæra viste seg å være varm.

#14 terjejue

terjejue

    Bruker

  • Medlemmer
  • 9 innlegg
  •   23. oktober 2009

Skrevet 31. oktober 2009 - 17:47

Hei !
Er det noen "der ute" som vet om en norsk, svensk eller dansk "kilde" som kan gi en "forklaring på elektronnivå" på hva spenning, strøm og motstand er ?

Du kan jo ta en titt på denne PowerPoint-filen.

Hvordan kan disse verdiene måles om jeg har en krets med en liten elektromotor, batteri (ca. 1300mAh) og en fartsregulator, feks i et modellfly ?

For det første; en elektromotor og en fartsregulator er mer kompliserte enn en motstand, så du kan ikke bruke Ohms lov til å regne ut strømmer når spenningene er kjent. Elektromotorer kan også lages på mange ulike måter, og alle har sine spesielle egenskaper, men felles for dem er det at når det går strøm gjennom viklingene, så genererer motoren en motspenning (back-EMF) som er med på å begrense viklingsstrømmen og dermed max.hastigheten til motoren. Denne motspenningen er også avhengig av motorens rotor-posisjon i forhold til statoren (=den ikke-roterende delen av motoren), og dermed vil også strømmen variere på samme måte. Skal du måle disse strømmene/spenningene må du derfor bruke et "instrument" som reagerer raskt nok, ellers får du bare "gjennomsnittsverdier" og det er ikke sikkert de kan brukes til det du måtte være ute etter. I moderne motorstyringsenheter kan man bruke spesial-komponenter med kalibrerte motstandselementer som man måler spenningsfallet over når det går en strøm gjennom dem. (Motstanden er kjent med stor nøyaktighet, spenningen måler man, og dermed kan man "regne ut" hva strømmen er.) I praksis er det slik at disse spesial-komponentene sender ut et signal som er proporsjonalt med strømmen, og dette signalet brukes i motorstyrings-elektronikken. Man kan være interessert i å styre/regulere både motorhastigheten og dreiemomentet på motorakselen, alt avhengig av hva man skal bruke motoren til.

Kort sagt - det er ikke bare enkelt dette med elektriske motorer ...
Men det finnes sikkert enklere "kjøreregler" for bruk av DC-motorer i modellfly osv.


  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere

Til toppen