Gå til innhold

Test: Endelig en Ipod med radio!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Apples omdiskuterte programvare Itunes er nå i versjon 9, og er en nødvendighet for å holde Nano oppdatert i forhold til innhold og fastvare.

Og? Det skulle da være mulig å bruke denne med f.eks MediaMonkey også? Det finnes da flere alternativer til iTunes, selv har jeg endt opp med MediaMonkey, og kommer ikke til å bytte tilbake før Apple gjør iTunes brukervennlig også for de som faktisk vet hvor filene ligger...

Lenke til kommentar
Det er merkelig at Itunes enda ikke kan konvertere videoene dine til formatet Ipod-en forstår – her må du nemlig ty til annen programvare, som for eksempel Videora.

 

Selv har jeg mer tro på doubleTwist. Den fungerer på akkurat som iTunes, men du slipper p bli låst til Apple. De har også en musikkkjøpstjeneste fra Amazon.

 

Programmet konverterer alle media filene, slik at de virker med enheten (deriblant iPod).

 

Forresten så er det språkfeil å skrive Ipod, det riktige egennavnet er iPod.

Lenke til kommentar
Apples omdiskuterte programvare Itunes er nå i versjon 9, og er en nødvendighet for å holde Nano oppdatert i forhold til innhold og fastvare.

Og? Det skulle da være mulig å bruke denne med f.eks MediaMonkey også? Det finnes da flere alternativer til iTunes, selv har jeg endt opp med MediaMonkey, og kommer ikke til å bytte tilbake før Apple gjør iTunes brukervennlig også for de som faktisk vet hvor filene ligger...

 

Hva mener du med at iTunes ikke funker for folk som vet hvor filene ligger?

Har selv ikke noe problem å legge filer hvor jeg vil på disken, for så å få dem opp iTunes. Samt få rippe filer til de mappene jeg ønsker.

(Prøver ikke å forsvare Apple her, men skjønte ikke helt hva du mener).

 

Jeg prøvde selv MediaMonkey da det er en del ting jeg ikke liker i iTunes. Men fikk den faktisk ikke til å funke mot iPodene mine.

 

Så nå bruker jeg MediaMonkey kun til å omdøpe de utallige sangene iTunes/Gracenote ikke greier å få riktig.

 

 

Det er merkelig at Itunes enda ikke kan konvertere videoene dine til formatet Ipod-en forstår – her må du nemlig ty til annen programvare, som for eksempel Videora.

 

Grunnen til at iTunes ikke konverterer video filene selv er vel enkel. Apple ønsker ikke at man bruker andre video filer enn de som man må kjøpe hos iTunes Store. Det er jo egentlig ett under at man har mulighet til å rippe sine egne CDer og bruke de i iTunes.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor det ikke er en "spilles nå" - mulighet i menyen. Hvis man hører på musikk, går ut i menyen å roter litt, for å kunne komme rett tilbake til den man hører på. Har iallefall ikke funnet den, om den finnes.

 

Finner heller ikke ut hvordan jeg kan legge inn videoene man filmer med ipoden...bortsett fra det, kjempefornøyd, sålangt

Lenke til kommentar

Du kan stryke punktet om at du blir bundet til iTunes, for det er berre tull. Om andre programmer kan oppdatere firmware veit eg ikkje, men kor ofte er det nødvendig?

 

Eit glimrande alternativ er MediaMonkey, der kan du ha heile musikkbiblioteket. Diskusjonen over her angåande kva program veit kvar filene ligger antar eg er angåande funksjonen til dømes MediaMonkey har der du kan navigere i musikken ut frå mappestruktur, akkurat som i utforskar. Det er den måten å navigere på eg brukar mest. Programmet forstår sjølvsagt ID3-tag og kan sortere etter det og.

 

Kvifor dette nettverket er så j**** opphengt i iTunes har eg aldri forstått. Dei har no påstått i alle år, så lenge dei har hatt testar av iPod-er, at du er bundet til iTunes. Det stemte ikkje for fem år sidan og det stemmer framleis ikkje. Eg har prøvd å poengtere det ganske mange gonger, det same har andre debattanter, men det ser ut som me skriv for blinde auger. :shrug:

Lenke til kommentar
- Binder deg til Itunes

- Lyden kunne vært bedre

 

to punkter som alene dreper helt min lyst på en nano

iTunes: Har ingen problem med at du ikke ønsker iTunes, det er din egen subjektive preferanse - selv om jeg ikke forstår hvorfor. iTunes er ellers et ypperlig program til sine bruksområder.

(For min egen del kunne jeg sagt "binder deg til Windows" som et enda større ankepunkt mot flere andre mp3-spillere og duppedingser, siden mange i utgangspunktet baserer seg på proprietære mediaformat og/eller støtteprogram som kun finnes for Windows. Gidder jeg å gnåle om det under artikler som handler om spillere jeg finner uinteressante? Tror ikke det, nei...)

 

Lyden: "Kunne vært bedre" kan man skrive om lyden i absolutt alle mp3-spillere. Ingen har perfekt lyd, ergo kan det bli bedre! Nå er jeg rimelig sikker på at dette handler om de medfølgende øreproppene i langt større grad enn selve spilleren. De aller, aller fleste som er mer enn middels interessert i lyd bruker uansett andre headset enn de medfølgende, uansett hvilken spiller det dreier seg om.

Ellers mistenker jeg at dette er en typisk ting som litt usikre anmeldere på tomgang nærmest føler seg programforpliktet til å skrive om enhver iPod på nettverket her, siden det en gang var en iPod eller to som fakisk ikke var veldig bra lydmessig - og som kjent er det alt for lett å generalisere ut fra gamle myter, i stedet for å gjøre seg opp en velbegrunnet, selvstendig mening på nytt. Dette også til tross for at mer kompetente lydtestere gang på gang har fastslått at nyere iPods gjennomgående holder svært høy lydkvalitet til å være portable lydavspillere.

 

Ta f.eks en titt på disse testdataene og sjekk gjerne om din egen favorittspiller kommer bedre ut: Klikkelink - Lydmålinger fra PCWorld

"Performance: Superior" - det er resultatet av lydmålingene. Legg merke til den ekstremt lineære kurven for frekvensrespons, med kun 0.1dB avvik(!), og ellers ypperlige testresultat som danker ut spillere fra Sony, Creative osv. Fakta er at iPod nano er en svært god lydavspiller, bare du bruker riktig headset.

 

Men for all del, stå på meningen din. Driter egentlig i om du ønsker deg en iPod nano eller ei. Dette innlegget er i hovedsak myntet på de som er litt mindre forutinntatte og åpne for faktisk informasjon fra flere kilder. ;)

 

+1 @ XmasB. Bruker MediaMonkey selv.

 

Bruker ipod-hjulet capasative teknologi? Isåfall er det vel strengt tatt ikke varmefølsomt?

Er kapasitivt, ja - ikke varmefølsomt.

 

EDIT: Fikset link

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
iTunes: Har ingen problem med at du ikke ønsker iTunes, det er din egen subjektive preferanse - selv om jeg ikke forstår hvorfor. iTunes er ellers et ypperlig program til sine bruksområder.

(For min egen del kunne jeg sagt "binder deg til Windows" som et enda større ankepunkt mot flere andre mp3-spillere og duppedingser, siden mange i utgangspunktet baserer seg på proprietære mediaformat og/eller støtteprogram som kun finnes for Windows. Gidder jeg å gnåle om det under artikler som handler om spillere jeg finner uinteressante? Tror ikke det, nei...)

 

Lyden: "Kunne vært bedre" kan man skrive om lyden i absolutt alle mp3-spillere. Ingen har perfekt lyd, ergo kan det bli bedre! Nå er jeg rimelig sikker på at dette handler om de medfølgende øreproppene i langt større grad enn selve spilleren. De aller, aller fleste som er mer enn middels interessert i lyd bruker uansett andre headset enn de medfølgende, uansett hvilken spiller det dreier seg om.

Ellers mistenker jeg at dette er en typisk ting som litt usikre anmeldere på tomgang nærmest føler seg programforpliktet til å skrive om enhver iPod på nettverket her, siden det en gang var en iPod eller to som fakisk ikke var veldig bra lydmessig - og som kjent er det alt for lett å generalisere ut fra gamle myter, i stedet for å gjøre seg opp en velbegrunnet, selvstendig mening på nytt. Dette også til tross for at mer kompetente lydtestere gang på gang har fastslått at nyere iPods gjennomgående holder svært høy lydkvalitet til å være portable lydavspillere.

 

Ta f.eks en titt på disse testdataene og sjekk gjerne om din egen favorittspiller kommer bedre ut: <a href="http://www.pcworld.com/reviews/product/301...ayer_black.html" target="_blank" rel="nofollow">http://www.pcworld.com/reviews/product/301...ayer_black.html</a>

"Performance: Superior" - det er resultatet av lydmålingene. Legg merke til den ekstremt lineære kurven for frekvensrespons, med kun 0.1dB avvik(!), og ellers ypperlige testresultat som danker ut spillere fra Sony, Creative osv. Fakta er at iPod nano er en svært god lydavspiller, bare du bruker riktig headset.

 

Men for all del, stå på meningen din. Driter egentlig i om du ønsker deg en iPod nano eller ei. Dette innlegget er i hovedsak myntet på de som er litt mindre forutinntatte og åpne for faktisk informasjon fra flere kilder. ;)

Du har ikkje ei kjelde som ikkje fungerer som reklamekanal for Apple vel?

Lenke til kommentar

@EvenruD: Takk, linken er fikset :)

Angående headset: Veldig individuelle preferanser der, også et spørsmål om hvor mye du er villig til å betale - 500, 1.000 eller 2.000 kroner? Selv liker jeg in-ear typen, da jeg stort sett bruker mp3-spiller når jeg er på farten, og mine in-ear plugger gir god lyd, er lette å putte i lomma og isolerer bra mot støy.

Apples egne in-ear med fjernkontroll er gode lydmessig i forhold til prisen, og svært praktiske med kontroller på ledningen for volum, pause, neste/forrige sang:

http://reviews.cnet.com/headphones/apple-i...7-33255274.html

http://store.apple.com/no/product/MA850

Selv bruker jeg for tiden Sennheiser MM50 iP med iPhone, disse gir også god og velbalansert lyd til en rimelig pris (ca 600 kr). Anbefaler gjerne Sennheiser på generelt grunnlag, da det er en kvalitetsprodusent som dekker et stort spekter både prismessig og innen ulike typer headset.

 

Utvalget er enormt, og du må nesten tenke igjennom hva du selv ønsker å legge vekt på, pris, størrelse/type, lydkarakteristikk, osv. Her er i alle fall noe av det som passer til iPod: Apple Store - iPod øretelefoner

Vet ikke om du ble så mye klokere av dette. Svært mange har sine "darlings", men det er dine ører som avgjør hva som er best for deg. Anbefaler deg å prøve ulike typer selv, i tillegg til å lese tester av aktuelle kandidater.

 

 

@Zeph: Du mener at PCWorld er en reklamekanal for Apple? Du har ikke noe som er i nærheten av saklig å komme med vel?

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Apples omdiskuterte programvare Itunes er nå i versjon 9, og er en nødvendighet for å holde Nano oppdatert i forhold til innhold og fastvare.

Og? Det skulle da være mulig å bruke denne med f.eks MediaMonkey også? Det finnes da flere alternativer til iTunes, selv har jeg endt opp med MediaMonkey, og kommer ikke til å bytte tilbake før Apple gjør iTunes brukervennlig også for de som faktisk vet hvor filene ligger...

...

Hva mener du med at iTunes ikke funker for folk som vet hvor filene ligger?

...

Jeg skriver da ikke at det ikke fungerer. Jeg skriver at iTunes ikke er brukervennlig når du du vet hvor filene ligger (og ønsker å ha kontroll på dette selv)... Personlig fikk jeg nok av iTunes da det ble ubrukelig fordi jeg hadde flyttet på filene. Ettersom iTunes selv ikke lar meg detaljstyre hvor filene skal ligge, måtte jeg gjøre dette utenom. Og vips så er iTunes uten kontroll. Andre ting som dårlig podcastkontroll, manglende støtte for formater (mest på video for min del) og generelt fordummende brukeropplevelse gjorde at jeg heller kjøpte Mediamonkey Gold. Har ikke angret et sekund. Å sette opp min iPod Classic på MM tok meg 2 min.

Lenke til kommentar
Jeg skriver da ikke at det ikke fungerer. Jeg skriver at iTunes ikke er brukervennlig når du du vet hvor filene ligger (og ønsker å ha kontroll på dette selv)... Personlig fikk jeg nok av iTunes da det ble ubrukelig fordi jeg hadde flyttet på filene. Ettersom iTunes selv ikke lar meg detaljstyre hvor filene skal ligge, måtte jeg gjøre dette utenom. Og vips så er iTunes uten kontroll. Andre ting som dårlig podcastkontroll, manglende støtte for formater (mest på video for min del) og generelt fordummende brukeropplevelse gjorde at jeg heller kjøpte Mediamonkey Gold. Har ikke angret et sekund. Å sette opp min iPod Classic på MM tok meg 2 min.

Er litt usikker på hva du mener her. Jeg har ingen problem med brukervennligheten i iTunes, selv om jeg vet nøyaktig hvor filene ligger (i en hierarkisk mappestruktur som jeg selv har opprettet) og har full kontroll på dette selv. Litt lei av folk som klager på ting i iTunes som kun krever at man tar en titt under "Valg..." og gjør de rette innstillingene for å fikse. I dette tilfellet handler det om å sette innstillinger slik at du ikke lar iTunes organisere iTunes Media Mappen automatisk, og heller ikke kopiere filene til denne mappen når du legger til filer i biblioteket - dersom du selv vil ha full manuell kontroll.

Hos meg er det heller ikke noe problem å legge til en musikkmappe som ligger et tilfeldig sted på disken min til i iTunes musikkbiblioteket, for siden å flytte den manuelt inn i rett undermappe under iTunes Music - uten at iTunes mister oversikten over disse filene.

 

Hva er "dårlig podcastkontroll"?

 

Ja, iTunes har dårlig støtte for ikke-standardiserte formater og proprietære Microsoft format, og baserer seg heller på standardene MPEG-4/H.264. Men det er ikke spesielt vanskelig å konvertere video-filer til støttede format, krever kun et par små klikk og så gjør datamaskinen resten. ;)

 

Lite lurt å snakke om "fordummende brukeropplevelse", når du selv som bruker ikke har klart å sette deg inn i hvordan programmet fungerer... :p

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Apples omdiskuterte programvare Itunes er nå i versjon 9, og er en nødvendighet for å holde Nano oppdatert i forhold til innhold og fastvare.

Og? Det skulle da være mulig å bruke denne med f.eks MediaMonkey også? Det finnes da flere alternativer til iTunes, selv har jeg endt opp med MediaMonkey, og kommer ikke til å bytte tilbake før Apple gjør iTunes brukervennlig også for de som faktisk vet hvor filene ligger...

...

Hva mener du med at iTunes ikke funker for folk som vet hvor filene ligger?

...

Jeg skriver da ikke at det ikke fungerer. Jeg skriver at iTunes ikke er brukervennlig når du du vet hvor filene ligger (og ønsker å ha kontroll på dette selv)... Personlig fikk jeg nok av iTunes da det ble ubrukelig fordi jeg hadde flyttet på filene. Ettersom iTunes selv ikke lar meg detaljstyre hvor filene skal ligge, måtte jeg gjøre dette utenom. Og vips så er iTunes uten kontroll. Andre ting som dårlig podcastkontroll, manglende støtte for formater (mest på video for min del) og generelt fordummende brukeropplevelse gjorde at jeg heller kjøpte Mediamonkey Gold. Har ikke angret et sekund. Å sette opp min iPod Classic på MM tok meg 2 min.

 

Da skjønte jeg problemet. Og er egentlig helt enig.

 

Det du ønsker er at iTunes også har en type Windows Utforsker.

 

Jeg har dette problemet selv. Siden iTunes altfor ofte (eller lettere sagt Gracenote) lager feil navn osv etter mine preferanser på CDene jeg ripper, så ripper jeg disse til en egen mappe, slik at det blir lettere å finne, enn hvis de havner alle stedene navntildelingen gracenote vil legge dem under mappen jeg har alle andre filer. (Eksempel: Dream Theaters live CD "Score" har 3 CDer. 1 fikk navnet Dream Theater, mens 2 fikk navnet Samlealbum, og havnet da ett sted jeg ikke finner dem, og det blir umulig å lett høre på dem sammen.)

 

Så hver gang jeg har fått rippet noen CDer, så havner de jo under iTunes og jeg får brukt dem. Men når jeg da har fått endret navnene skikkelig, og overført til riktige mapper under artistene, så må jeg legge dem til igjen, og da ligger det 2 kopier i iTunes systemet, 1 som da ikke funker.

 

Så det blir til at jeg så slette alle filer i iTunes systemet, og legge de til igjen for at det skal bli riktig. Dette tar jo litt tid siden iTunes må legge til album bilder osv igjen. (Har over 13 tusen sanger, så det blir litt).

 

Jeg er irritert fordi jeg har heller ikke funnet en måte å endre ID3 tags i iTunes, så jeg må bruke MediaMonkey for dette (Fikk ikke MediaMonkey til å funke mot iPoden min, så jeg får ikke brukt det fullt i stedet for iTunes heller.)

 

Det irriterer meg også at iTunes ikke har mulighet til å sortere og minimere musikk treet etter artister. Slik at jeg kun kunne sett artister, så trykket på dem for å få opp innholdet under dem. Akuratt slik det ligger på selve iPoden.

Lenke til kommentar

@AndersT2: Jeg tror du også har en del å lære om hvordan du bruker iTunes, i likhet med en del andre som klager over hvor "håpløst" det er, men som egentlig ikke kan bruke selv relativt enkle funksjoner i programmet.

 

Redigere ID3-tags? Piece of cake: Velg en sang (eller flere dersom du skal redigere albuminformasjon), høyreklikk, velg "Vis info". Under "Info"-fanen i vinduet som kommer opp kan du redigere ID3-informasjon av hjertens lyst.

Har du satt iTunes til å organisere iTunes-biblioteket ditt automatisk (Under Valg... > Avansert), så vil lokaliseringen av filene endre seg i biblioteket ettersom du endrer ID3-informasjonen for f.eks Arist og Album, da både iTunes og iPod i stor grad benytter denne ID3-informasjonen i organiseringen av musikken.

"Problemet" ditt med feilaktige Gracenote-tags fikser du enkelt med å redigere litt selv på denne måten.

 

Sortere og vise musikk etter artister? Øverst på den brede tittelbaren til iTunes-vinduet, rett til høyre for statusruten for playback, finner du en gruppe på 3 ikoner. Trykk på det lengst til venstre av disse, og du får opp en liste med alle artister. Trykk på en artist, og du får vist kun sanger tilhørende den artisten, sortert på album. Vanskeligere er det ikke.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...