Gå til innhold

Guide: Dolby går i høyden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg mer tro på DSX, blant annet fordi jeg prioritet 60 graders venstre og høyre høyttaler før høyttalere i høyden, sånn lydkvalitetsmessig, men IIz har vel sin misjon, ihvertfall når man begynner å miske for det istedet for å oppkonvertere fra 7.1. Ellers er jo 20 dB lavere veldig mye, om det er vanlig er det ikke rart man ikke merker store forskjellen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Yamaha har hatt noe tilsvarende i et par år allerede; Presence.

 

Litt forskjell er det, men aner ikke om det er så mye forskjell i praksis:

Yamaha's presence speakers are fed generated ambience (reverb and early reflections that weren't in the original recording) in order to simulate a larger room. By comparison, Dolby sends extracted ambience (using only content from the recording itself) to the height speakers in order to give a impression of overhead sound.
Lenke til kommentar

Yamaha sitt system er vel ett Donald prosjekt som lager fake lyd, hvis det lages ekte kanaler hvor lyden er mikset til formålet vil man nok garantert høre forskjell. Dette minner om eldre Dolby Surround som lagde surround lyd bak ved å fasevrenge og dille med stereosignalet.

Lenke til kommentar

Må arrestere skribenten her litt. Formatet Dolby True HD har mulighet for totalt 14 separate kanaler. Men det er kun mulig med 8 på Blu-ray. Formatet er altså fremtidsrettet mot neste format også. Det samme med DTS Master Audio (De har vel mulighet for enda flere kanaler tror jeg).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_TrueHD

 

 

 

Har som en annen her nevner, mer tro på Audyssey sitt. De bruker dette i sitt rom korrektsjons system, slik som Yamaha gjør, og da får man stilt kanalene sikkelig inn også. De som har prøvd å stille dette manuelt inn med en Yamaha forsterker, har ikke greid dette noe i nærheten av hva enheten selv greier å stille inn.

 

 

EDIT: Da fant man enda en grunn til å ikke stole på Wikipedia. Sjekket med antall kanaler på DTS MA, og der står det kun opp til 8 kanaler. Noe som er feil. Den takler mer men ikke på dagens BD format. Kan prøve å finne den tabellen over lydformatene hvor det korrekte står.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Hmm, skal jeg legge til rette for dette når jeg setter opp veggene i stuen tro? Tenkte i utgangspunktet å legge opp til 5.1, selv om jeg ser for meg at jeg kun kommer til å benytte meg av 2.1. Er ikke helt overbevist om at bakhøyttalere er verdt prisen mtp effekten det gir i en film...hmm.

 

Det holder massevis med ett godt stereo anlegg. Så lenge du har skikkelige høytallere og kraft. Men du MÅ ha en surroundforsterker som kan motta HD formatene for å være sikker på å få utnyttet de korrekt. Enkelte BD avspillere bruker lossy lydsporene når de lager lyd i de analoge stereoutgangene.

 

Hadde min surround effektforsterker på verksted i august, og kjørte da stereo med en god, men billig stereo effektforsterker, og det var egentlig ikke så veldig mye jeg savnet. Selv om jeg savnet bakkanalene i de større action scenene.

 

Det er utrolig moro med lyd rundt hele når det først er skikkelig lyd.

 

Hvis det er pengene det står på så bygg ut etter hvert. Ta senter høytalleren til slutt. Husk at det heller ikke er de største høytallerene du trenger bak.

Lenke til kommentar
9.2? Er det forskjellige basskanaler, eller er det den samme, bare to utganger til den? og er det da lossless?

 

Det er forskjellige bass kanaler ja. Man skal kunne stille inn de to utgangene forskjellig.

 

Hva mener du med lossless?

 

 

Det med at de kaller det 9.2 er at den har 9 forsterkerkanaler innebygd, og de 2 siste skal brukes for høydekanalene foran. Samme som Yamaha Z11 er 11.2. Forskjellen mellom disse 2 er at Onkyo har lik watt i alle kanaler, mens Yamahaen har mindre watt til sine presence kanaler (Da det vist ikke trengs så mye der får å få det til å virke skikkelig.)

 

Men syntes det er synd at Onkyo er en av verstingene i klassen når det kommer til å lure kundene med hvor kraftige forsterkerene er:

 

Onkyo NR1007 - 9 ch × 180 W at 6 ohms, 1 kHz, 1 ch

 

Kluet her er 6 ohm mens andre måler i 8 ohm. Med kun 1 kanal, hvor de fleste bruker 2 kanaler (Men man burte ha målt med alle i bruk). De bruker 1 KHz som også en del andre bruker, men det burte vært brukt 20-20.000 Hz for å få mest korrekt avlesning.

 

De oppgir det litt annerledes for statene: 135W i med 2 kanaler 20-20KHz med 0.05 Distortion. Det er nok det mest korrekte. Hvorfor ikke oppgi det slik med en gang?

 

For Asia så oppgir de 230w, men ingen distortion.

 

 

Synd ikke alle gjør det som den som er ansett for å være snilleste gutt i klassen på dette området: Harman Kardon:

 

AVR AVR355

 

7 Channel Surround Modes

Power Per Individual Channel, with all channels driven

 

Front L&R channels:

AVR 355: 65 Watts per channel

@ < 0.07% THD, 20Hz–20kHz into 8 ohms

 

Center channel:

AVR 355: 65 Watts

@ < 0.07% THD, 20Hz–20kHz into 8 ohms

 

Surround (L & R Side, Back) channels:

AVR 355: 65 Watts per channel

@ < 0.07% THD, 20Hz–20kHz into 8 ohms

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...