Gå til innhold

Office 2010 Starter blir gratis


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I og med at jeg bruker både Linux og Windows så er ikke MS Office så veldig aktuelt i utgangspunktet, men synes MS Office er enklere å arbeide i og klarer å gjøre ting raskere.

 

Uansett hva som er best av OO.o og MS Office så tror jeg ikke MS hadde gitt ut en gratisversjon med deler av deres kontorpakke om det ikke nettopp hadde vært for økende konkurranse fra OO.o (evt. også andre konkurrenter).

Lenke til kommentar

Det har du nok helt rett i. Jeg har også prøvd å like OOo, men er ikke helt fornøyd. Har selv trua på at Web Apps kan bli en glimrende løsning for meg når det blir stabilt.

 

Jeg sliter også med å bli komfortabel med Ribbon, men det kommer vel med tiden det også, virker til å være veldig i vinden. Ser at tom AutoCAD 2010 har tatt det i bruk nå...

Lenke til kommentar

OO har jeg lagt inn hos mutter/fatter og det funker greit. Ribbon's som kom med 2007 er imidlertid så mye enklere og lekrere at jeg ikke kommer unna MS-Office selv. Heldigvis har jeg tilgang til ekstralisens gjennom volumavtalen vi har på jobben. Full office er altfor dyrt for privat bruk, så dette tiltaket er bra. Selvfølgelig en markedsføringsgreie fra MS, hvis alle bruker Office hjemme vil de også ha det på jobben..

Lenke til kommentar

Synes ikke ribbons er det helt store (dog lettere for nye brukere kanskje?), jeg syns mouseover opplegget i office 2007 er genialt. Real-time økelse av str på skrift f.eks uten å faktisk gjøre det osv...masse smarte ting i Office 2007. Outlook dog er noe megaherk nå. Suger ut minne og henger og bugger forferdelig. Jeje.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi kan takke konkurrentene for at Microsoft lanserer et slikt produkt i det hele tatt. Uten konkurranse ville kanskje billigste Office-versjon kostet 2000 kr for ikke-studenter.

 

Starter-utgaven vil selvsagt ha en god del merkbare begrensninger i forhold til fullversjonen. Ellers ville jo ikke noen sett noe poeng i å betale mer for fullversjonen. I og med at Openoffice alltid er fullversjon og konkurrerer mot MS Office fullversjon så tror jeg MS Office vil komme til kort i fri konkurranse med Openoffice. Derfor må nok MS ty til en del knep for å få fart på utbredelsen av starter. Jeg regner med det går ut på å betale (i form av rabatt på Windows) til OEM-produsenter hvis de leverer Windows+Starter sammen. Videre så tror jeg MS vil fjerne lagring i ODF eller bare gjøre ODF-filene inkompatible med ODF-standarden for å lage problemer for de som evt. bytter til Openoffice. På den måten kan de gi Openoffice dårlig rykte og begrense kundelekkasje.

Lenke til kommentar
Jeg sliter også med å bli komfortabel med Ribbon, men det kommer vel med tiden det også, virker til å være veldig i vinden. Ser at tom AutoCAD 2010 har tatt det i bruk nå...

Jeg sliter også med å bli komfortabel med båndmenyene. Det blir for mye frem og tilbake mellom tabs for min del. Hurtiglenkene hjelper litt på, men det blir likevel mye tabbing. Jeg foretrekker alle viktige knapper (gjennom hele prosessen) tilgjengelig samtidig og oversiktlig.

 

Autocad 2009 har også båndmenyer, men de har jeg slått av (Classic) av samme grunn som med MSOffice. Heldigvis har man valgfrihet mellom classic og båndmenyer i Autocad. MSOffice tvinger en til å ha båndmenyer enten en liker det eller ikke. "Så brukervennlig at selv IT-eksperten får lov til å velge selv".

Lenke til kommentar
Videre så tror jeg MS vil fjerne lagring i ODF eller bare gjøre ODF-filene inkompatible med ODF-standarden for å lage problemer for de som evt. bytter til Openoffice. På den måten kan de gi Openoffice dårlig rykte og begrense kundelekkasje.

Her er det nok bare dine ønskedrømmer som kommer frem, noe som ikke er uvanlig fra deg når det gjelder MS.

Jeg for min del liker å vente til et produkt faktisk er lansert før jeg begynner å gjøre meg opp en mening om produktet.

En gratis Office starter er i utgangspunktet positivt, så vil lanseringen vise om produktet får livets rett.

Lenke til kommentar
Videre så tror jeg MS vil fjerne lagring i ODF eller bare gjøre ODF-filene inkompatible med ODF-standarden for å lage problemer for de som evt. bytter til Openoffice. På den måten kan de gi Openoffice dårlig rykte og begrense kundelekkasje.
Her er det nok bare dine ønskedrømmer som kommer frem, noe som ikke er uvanlig fra deg når det gjelder MS.

Ønskedrømmer? Nei, det er bare akkurat det jeg skriver: Noe jeg tror. Det vil si at det godt kan hende jeg tar feil. Men det er vel ganske sannsynlig at noe begrenses og at begrensningene er strategisk valgt for å unngå kanibalisering av betalversjonene og begrense kundeflukt. Hvilke begrensninger tror du MSO starter vil få?

 

Jeg for min del liker å vente til et produkt faktisk er lansert før jeg begynner å gjøre meg opp en mening om produktet. En gratis Office starter er i utgangspunktet positivt, så vil lanseringen vise om produktet får livets rett.

Du konstantere at du liker å vente til lansering med å mene at MSO starter i utgangspunktet er positivt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...