Gå til innhold

Test: Microsoft Wireless Comfort Desktop 5000


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe vi ikke setter like stor pris på, er prioriteringen av F-tastene, samt lokasjonen og utformingen av Esc-knappen.

Ja, dette er veldig irriterende, at de fleste store tastaturprodusentene absolutt skal lage ESC og F-tastene altfor små, og at de skal ha denne idiotiske F-lock tasten som gjør at F-tastene ikke fungerer som normalt som standard.

Men M$ har nå heldigvis beholdt standardoppsett for Insert, Home, Page UP, Delete, End, Page Down radene, og ikke snudd denne og laget en svæær delete tast.

 

Dette tastaturet har etter min menig alt for mange hurtigtaster.

Greit nok at de har skrevet noen CTRL hurtigtastkombinasjoner i fronten av en del taster, men de stakkarene som bruker f.eks. Office 2007/2003 på norsk vil få et problem der, siden Microsoft Norge i sin tid var så lur å bytte om på hurtigtasten for "find" og "bold". CTRL+B er jo søk i norsk utgaven, mens det er bold i engelsk utgave, mens de har brukt CTRL+F som "bold" i norsk utgave hvor dette er søk i engelsk utgave, og i de fleste andre programmer.

 

Edit: Ser også at Microsoft har forandte på hurtigtasten for italic/kursiv skrift, i norsk utgave må man trykke på CTRL+K for å få kursiv skrift, mens i engelsk utgave så brukes CTRL+I. De burde jo vite at man ikke skal oversette hurtigtastkombinasjoner når man oversetter et produkt til et annet språk.

 

(Stjernetegnet/asterisktegnet (*) er dessuten ikke symbolet for CTRL, hurtigtastsymbolet for CTRL er jo ^ :p)

Endret av havarhen
Lenke til kommentar

Idiotisk! Noe å lage en stor sak av. Hadde Microsoft vært så jævlig smarte, så kansje de hadde funnet opp noe nytt. Feks delt tastaturet i to, slik at du har hendene fraskilt hverandre så mye du selv ønsker. Slik får du varierte handstillinger. Men, nei, det er den samme gamle driten. og Digi..nei Hardware lager en stor artikkel om det. Juhu! Jeg må le. :dribble:

Lenke til kommentar
Noe vi ikke setter like stor pris på, er prioriteringen av F-tastene, samt lokasjonen og utformingen av Esc-knappen.

Ja, dette er veldig irriterende, at de fleste store tastaturprodusentene absolutt skal lage ESC og F-tastene altfor små, og at de skal ha denne idiotiske F-lock tasten som gjør at F-tastene ikke fungerer som normalt som standard.

Skulle sette opp en ny Dell laptop for svigerfar for en måneds tid siden, og oppdaget til min store skrekk at den hadde hurtigtaster som default valg og ikke F-tast som default. Jeg hadde _ALDRI_ taklet å jobbe på et system/tastatur som var satt opp slik, men min svigerfar syns av en eller annen sær grunn at det var helt konge.

 

Tror folk flest har et begrenset forhold til F-tastene, dessverre, og kun bruker musen til alt :(

 

Min mening om feil default funksjonalitet på F-tastene er at slike tastatur kun kan brukes av de som bruker mus til alt de gjør, har du lagt deg inn vaner ala:

* Alt+F4 = lukk vindu

* F11 = full skjerm

* F6/F8 = gå til addresselinja (evt. bytt vindu) i nettleseren

* F5 = reload/refresh

+ et utall nyttige kombinasjoner i diverse nytteprogram.

 

så kommer du til å hate slike tastatur "with a passion".

Lenke til kommentar
Idiotisk! Noe å lage en stor sak av. Hadde Microsoft vært så jævlig smarte, så kansje de hadde funnet opp noe nytt. Feks delt tastaturet i to, slik at du har hendene fraskilt hverandre så mye du selv ønsker. Slik får du varierte handstillinger. Men, nei, det er den samme gamle driten. og Digi..nei Hardware lager en stor artikkel om det. Juhu! Jeg må le. :dribble:

 

Stor sak...?? Det er en test av et tastatur. Burde kanskje tatt senga litt tidligere...?

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om rXXi troller ekstremt dårlig eller om jeg må levere inn mine internettverktøy (her: sarkasmefilteret og ironioppsamleren) til overhaling. Microsoft var ute med et vertikalt delt tastatur tidlig på 1990-tallet. Se vedlegg, de hvite tastaturene er de tidlige modellene, det svarte tastaturet er av nyere dato. Skjerpings.

 

 

Jeg stemmer i med de andre her, hva skal man med ti tusen ekstra knapper på tastaturet? Men selve tastebrettet ser unektelig lekkert ut, jeg kunne godt tenkt meg et slikt. Jeg var på Datakjeden og spurte om de visste når (og i det hele tatt, om) det kommer en versjon kun med tastatur. Fikk intet svar, gitt. Jeg fører det nok opp på juleønskelisten. :3

 

 

 

post-5165-1255466883_thumb.jpg

post-5165-1255466907_thumb.jpg

post-5165-1255467256_thumb.jpg

 

 

Endret av lch
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...