Gå til innhold

Nytt nettleserforslag fra Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt forsøk, men tror ikke dette har så veldig mye å si. Folk ser IE logoen, og tror at den er internett og vet ikke hva det andre er, ei heller gidder dem å lese. Men dette hjelper nok noe, håper jeg ihvertfall. Er ikke så veldig glad i IE.

 

Hvorfor er det så viktig for MS og trykke IE på brukerne sine? De tjener jo ikke noen penger på den, den er jo gratis...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yJ8TyiQ9
Godt forsøk, men tror ikke dette har så veldig mye å si. Folk ser IE logoen, og tror at den er internett og vet ikke hva det andre er, ei heller gidder dem å lese. Men dette hjelper nok noe, håper jeg ihvertfall. Er ikke så veldig glad i IE.

 

Hvorfor er det så viktig for MS og trykke IE på brukerne sine? De tjener jo ikke noen penger på den, den er jo gratis...

 

Og om de til og med ikke kjenner igjen logoen vil de fortsatt velge IE fordi den heter "Internet Explorer" som gir så mye mer mening enn Safari f.eks

Lenke til kommentar
Den nye dialogboksen ser slik ut:

Det er ikke noen dialogboks. Det er Microsoft Internet Explorer.

 

Jeg mener det er grunn nok til å forkaste dette forslaget også. Det bør være en dialogboks slik at man ikke trenger å ha IE på PCen for å kunne velge andre nettlesere. Det er jo nettopp det at IE er installert i utgangspunktet som er stridens kjerne. Microsoft prøver bare å vri seg unna sakens kjerne med dette forslaget.

Lenke til kommentar
Har Apple opplevd lignende pes for å forhåndsinstallere Safari på sine maskiner? Jeg må si at jeg ikke helt skjønner problemstillingen. Windows er jo Microsoft sitt produkt, de må da vitterlig få lov til å levere/presentere produktet sitt som de vil selv.

Dette er forklart hundrevis av ganger i lignende tråder. Microsoft utnytter sin dominerende markedsposisjon innen OS til å snike inn sin egen nettleser hos folk. Det er konkurranselover som hindrer selskaper i slik oppførsel. Apple har ikke en dominerende markedsposisjon og er dermed ikke i konflikt med konkurranselovene.

 

Jeg anbefaler deg å lese litt om det norske konkurransetilsynet, konkurranseloven og bakgrunnen for denne. Det vil gi innsikt i hvorfor lovene er som de er og klarhet i hva som er problemet med Microsofts produktkobling (OS + nettleser).

 

slippern: Sammenligningene dine henger ikke på greip med saken som diskuteres. Anbefalingen over her gir jeg til deg også.

Lenke til kommentar
Den nye dialogboksen ser slik ut:

Det er ikke noen dialogboks. Det er Microsoft Internet Explorer.

Jeg mener det er grunn nok til å forkaste dette forslaget også.

Det er jo helt klart en dialogboks selv om den vises i IE, her kan man fritt velge den nettleseren man ønsker. Det virker da som EU ser ut til å like dette.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet. Sikkert trist og dumt for mozilla at folk flest bruker IE, men Windows må da få lov til å ha med det de vil i operativ systemet sitt.. Leste litt andre artikler og kommentarer, og ser jo at Mozilla prøver å late litt som det eneste de bryr seg om er at ting skal være rettferdig;

 

men de har såklart bare lyst til å ha flere brukere, og hadde de hatt muligheten til å være pre-installed med det mest populære operativ systemet ville såklart også Mozilla tviholdt på det..

Lenke til kommentar
Den nye dialogboksen ser slik ut:
Det er ikke noen dialogboks. Det er Microsoft Internet Explorer.

Jeg mener det er grunn nok til å forkaste dette forslaget også.

Det er jo helt klart en dialogboks selv om den vises i IE, her kan man fritt velge den nettleseren man ønsker. Det virker da som EU ser ut til å like dette.

Uansett hva du velger å kalle det så mener jeg IE ikke bør være pre-installert når man skal velge.

 

Fra politikken vet vi at det er et krav om politisk nøytrale valglokaler og nøytral utforming av mulighetene. F.eks kan ikke Arbeiderpartiets partilokaler brukes som valglokale. Et valglokale skal heller ikke ha plakater og propaganda av ett parti, eller at partiets representanter skal "hjelpe" velgerne å velge rett i lokalet. På samme måte skal stemmesedlene utformes likt. Tenk deg f.eks Krf har stemmeseddel i glanset fargetrykk, fancy fonter, design og A4 størrelse, mens resten av partiene har A5 størrelse og sort hvitt. De samme sømmelighetene og reglene bør gjelde for valg av nettleser også. IE bør ikke fremstå som et "valglokale", og IE bør ikke være mer fremtredende i "valglokalet" enn de andre nettleserne.

Lenke til kommentar

Problemet der er jo at IE er så fullstendig integrert i Windows, da den har mye felles med Windows Explorer, Hjelp-funksjonene+++. Men de kunne uansett deaktivert IE, og fått frem et dedikert skjermbilde der det kommer tydelig frem at dette er forskjellige nettlesere og kommentarer om nettleserne basert på en nøytral kilde. Dette ville jo også ha lagt et press på utviklerne for å få best mulig omtale i denne presentasjonen.

 

Hvor mye må MS synke i markedsandelen før de har lov til å sette IE som standard igjen da?

Lenke til kommentar
Hvor mye må MS synke i markedsandelen før de har lov til å sette IE som standard igjen da?

Jeg aner ikke, men jeg antar at hvis Windows (alle) synker under sammenlagt 50% så faller ordet dominerende aktør bort. Men det kommer også an på hvor store konkurrentene er. 50 konkurrenter med 1% hver er selvsagt ikke det samme som 3 konkurrenter med 25, 15 og 10% hver.

Lenke til kommentar

Men om ikke IE skal være forhåndsinstallert, hva skal da være den nettleseren som følger med? Hvordan skal en person uten spesielle pc kunnskaper skjønne hvor de skal få tak på det hen? Er med på det at de utnytter sin posisjon, men hvordan løser de saken for brukeren? Må innrømme at jeg ikke har for god kunnskaper på dette feltet, jeg bare lurte litt...

Lenke til kommentar
Har Apple opplevd lignende pes for å forhåndsinstallere Safari på sine maskiner? Jeg må si at jeg ikke helt skjønner problemstillingen. Windows er jo Microsoft sitt produkt, de må da vitterlig få lov til å levere/presentere produktet sitt som de vil selv.

Dette er forklart hundrevis av ganger i lignende tråder. Microsoft utnytter sin dominerende markedsposisjon innen OS til å snike inn sin egen nettleser hos folk. Det er konkurranselover som hindrer selskaper i slik oppførsel. Apple har ikke en dominerende markedsposisjon og er dermed ikke i konflikt med konkurranselovene.

 

Jeg anbefaler deg å lese litt om det norske konkurransetilsynet, konkurranseloven og bakgrunnen for denne. Det vil gi innsikt i hvorfor lovene er som de er og klarhet i hva som er problemet med Microsofts produktkobling (OS + nettleser).

 

slippern: Sammenligningene dine henger ikke på greip med saken som diskuteres. Anbefalingen over her gir jeg til deg også.

 

Hvorfor IE er så forbanna spesielt. Hvorfor ikke ha en ballot screen for Wordpad, Paint, Calculator, Kommandolinje, Defrag, Media Player etc. Det finnes bedre alternativer for alle disse. Jeg vet MS has fått kritikk for media player før.

 

Greit med valgfrihet, men den har du fra før av. Folk som kjenner til forskjellene, vet hvordan man finner de ulike nettleserene.

 

Jeg synes EU går for langt. Det er mulig å avinstallere IE nå - og her bør det stoppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...