Gå til innhold

Kindle tilgjengelig utenfor USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men så er jo Kindle lagd for å være en eBok da, ikke en mini pc.. Hvis du reagerer på at den har svart hvitt skjerm, så er det fordi det er e-ink skjerm, som er vesentlig mer behagelig for øynene i forhold til lcd.

 

 

Forøvrig veldig bra at den endelig blir tilgjengelig her, tror jeg skaffer meg en etterhvert.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Men så er jo Kindle lagd for å være en eBok da, ikke en mini pc.. Hvis du reagerer på at den har svart hvitt skjerm, så er det fordi det er e-ink skjerm, som er vesentlig mer behagelig for øynene i forhold til lcd.

 

 

Forøvrig veldig bra at den endelig blir tilgjengelig her, tror jeg skaffer meg en etterhvert.

 

E-bok-lesere bør jo ha støtte for å notere, det er en naturlig del av en e-bok-leser. Mine behov for en leser er:

 

God skjerm (E-ink eller liknende)

- Grei pris

- Mulighet til å notere, lage bokmerker osv.

- Støtte åpne formater

- Helst farger.

 

Dette med åpenheten er kanskje den største skrpen i lakken for kindle.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fikk nesten lyst på en, men blir litt ambivalent når de bare gir oss Kindle2, altså den gamle. Har mer lyst på en DX, da jeg vil ha en skjerm som er lit større enn en post-it-lapp. Kan nesten se ut som om de bruker utlandet (for USA) som dump for hardware de ikke får solgt innenlands.

 

Åpenhet og notater er også en fin ting som hadde vært fint, samtidig så er Kindles største fordel den sømløsheten man får med overføring via mobilnettet, abonnement på dagsaviser og integrasjonen opp mot Amazon. Blir på mange måter litt som Apple, man mister litt frihet og får litt sømløshet, lock-in og brukervennlighet hånd i hånd.

Lenke til kommentar
Men så er jo Kindle lagd for å være en eBok da, ikke en mini pc.. Hvis du reagerer på at den har svart hvitt skjerm, så er det fordi det er e-ink skjerm, som er vesentlig mer behagelig for øynene i forhold til lcd.

 

 

Forøvrig veldig bra at den endelig blir tilgjengelig her, tror jeg skaffer meg en etterhvert.

 

E-bok-lesere bør jo ha støtte for å notere, det er en naturlig del av en e-bok-leser. Mine behov for en leser er:

 

God skjerm (E-ink eller liknende)

- Grei pris

- Mulighet til å notere, lage bokmerker osv.

- Støtte åpne formater

- Helst farger.

 

Dette med åpenheten er kanskje den største skrpen i lakken for kindle.

 

AtW

 

Den har forresten muligheten for notater, og den støtter PDF, selv om jeg vet at det ikke akkurat er et åpent format. Var det f.eks. ODF du tenkte på eller ?

Lenke til kommentar
Fikk nesten lyst på en, men blir litt ambivalent når de bare gir oss Kindle2, altså den gamle. Har mer lyst på en DX, da jeg vil ha en skjerm som er lit større enn en post-it-lapp. Kan nesten se ut som om de bruker utlandet (for USA) som dump for hardware de ikke får solgt innenlands.

Kindle 2 er vel like ny som Kindle DX? Ble ikke de to lansert samme dag?

Forskjellen er som du selv sier skjermstørrelsen, men det er ikke slik at de har sluttet å selge Kindle 2 i USA - heller tvert imot; det er den de selger flest av. (Og det skyldes både prisen og størrelsen - ikke alle synes det er praktisk å drasse på en DX.)

Lenke til kommentar
Den har forresten muligheten for notater, og den støtter PDF, selv om jeg vet at det ikke akkurat er et åpent format. Var det f.eks. ODF du tenkte på eller ?

PDF er et åpent format, men Kindle støtter det ikke.

 

Kindle DX støtter PDF.

 

En annen ulempe med Kindle er størrelsen, det er ikke akkurat noe man putter i lomma og tar med seg på bussen.

 

En tredje ulempe er at det proprietære, lukkede systemet også har funksjonalitet som gjør at Amazon kan slette innholdet du har kjøpt, uten at du blir spurt på noe som helst vis, og i strid med Amazons egen brukeravtale. Dette har skjedd, og Amazon har allerede tapt en rettssak og 150 000 dollar på det.

 

OK, man kan "hacke" sin Kindle til å gjøre ting litt mindre proprietært, men slik gjenstanden framstår per i dag kan jeg ikke si at den frister.

 

Den kan bli en fin teknologidriver hvis tilstrekkelig antall folk kjøper den eller Sonys liknende dings, men det ville jo vært fint om folk prioriterte åpne standarder og formater.

Lenke til kommentar
Synes dette er fantastisk og ikke minst siden det tar en samlet norsk bokhandel med buksa nede. I sommer ble det norske e-reader prosjektet kommentert og de sa at de ikke fryktet Kindle pga at de aaallldri ville bry seg om lille norge. Oops

Nordmenn har jo handlet bøker fra Amazon i mange år, så i så måte er ikke dette noe nytt for den norske bokbransjen. Og vil Kindle-for-nordmenn føre til at "bokimporten" dreier fra papir-baserte til elektroniske bøker, slik at antall "bøker" som selges ikke forandres noe særlig? I så fall taper ikke norske bokhandler noe på dette, men de går i hvert fall glipp av en gylden mulighet til å ta tilbake en del av det markedet de har tapt til Amazom så langt.

Lenke til kommentar
Den har forresten muligheten for notater, og den støtter PDF, selv om jeg vet at det ikke akkurat er et åpent format. Var det f.eks. ODF du tenkte på eller ?

PDF er et åpent format, men Kindle støtter det ikke.

 

Kindle DX støtter PDF.

 

En annen ulempe med Kindle er størrelsen, det er ikke akkurat noe man putter i lomma og tar med seg på bussen.

 

En tredje ulempe er at det proprietære, lukkede systemet også har funksjonalitet som gjør at Amazon kan slette innholdet du har kjøpt, uten at du blir spurt på noe som helst vis, og i strid med Amazons egen brukeravtale. Dette har skjedd, og Amazon har allerede tapt en rettssak og 150 000 dollar på det.

 

OK, man kan "hacke" sin Kindle til å gjøre ting litt mindre proprietært, men slik gjenstanden framstår per i dag kan jeg ikke si at den frister.

 

Den kan bli en fin teknologidriver hvis tilstrekkelig antall folk kjøper den eller Sonys liknende dings, men det ville jo vært fint om folk prioriterte åpne standarder og formater.

 

 

Feil, Kindle v. 1 støttet det ikke, men denne vi får er v. 2, som støtter PDF.

 

20091007-mb4cjrqcs9rmw63arjg6naqm9d.preview.jpg

Click for full size - Uploaded with plasq's Skitch

Lenke til kommentar

For meg er det viktig at en ebokleser har baklys, og da fortrinnsvis baklys som kan skrus ganske lavt. For tiden bruker jeg en Nokia N810, og selv den burde hatt enda lavere innstillinger. Det er overraskende hvor lite lys som skal til for å virke blendende i et helt mørkt rom.

 

Jeg leser på senga i mørket. Hverken en laptop (alt for sterkt lys) eller en Kindle (mangler baklys) ville blitt godkjent av hussjefen.

 

Forøvrig er Kindle nok helt i venstre ende av penhetsskalaen. Men prisen er relativt god, og det er gode nyheter at den kommer til Norge.

Lenke til kommentar
Feil, Kindle v. 1 støttet det ikke, men denne vi får er v. 2, som støtter PDF.

Nøkkelordene du glatt ignorerer er «through conversion».

 

PDF støttes gjennom opplasting til Amazon, som konverterer det til Kindles eget format, men kun dersom PDF-en ikke har brukssperre (DRM), og med ingen garantier om at hele PDF-standarden er støttet.

 

Kindle DX, derimot, har innebygget støtte for PDF.

Lenke til kommentar
Ellers er størrelsen helt perfekt etter min mening. Å lese mye på noe som er særlig mindre er håpløst, den er tross alt ikke mye større enn en pocketbok.

Størrelsen er ca. 20x13,5.

 

Ja, displayet er på størrelse med en pocketbok, men all plasten rundt gjør at den ikke vil gå ned i noen ordinær lomme, og vil ta opp merkbar plass i en veske.

 

Sonys ebokleser ser ut til å være litt nettere, den støtter åpne standarder, man kan lett ta egen backup, Sony kan ikke fjernstyre sletting av innholdet ditt, osv. Men det er jo en del som er allergiske når de ser navnet «Sony». ;)

 

Det finnes flere andre alternativer til Amazon Kindle.

 

Kanskje noen ønsker å vente til iTablet (eller som tek.no-nettverket vil skrive: Itablet) kommer.

 

Uansett synes jeg at fordelene ved Kindle er laaangt unna å oppveie for ulempene.

Lenke til kommentar
Feil, Kindle v. 1 støttet det ikke, men denne vi får er v. 2, som støtter PDF.

Nøkkelordene du glatt ignorerer er «through conversion».

 

PDF støttes gjennom opplasting til Amazon, som konverterer det til Kindles eget format, men kun dersom PDF-en ikke har brukssperre (DRM), og med ingen garantier om at hele PDF-standarden er støttet.

 

Kindle DX, derimot, har innebygget støtte for PDF.

 

Ok, jeg forstod det som at det var de filformatene senere i setningen som krevde konvertering. Litt dårlig det da. Men jeg tror uansett jeg venter til DX er tilgjengelig eller neste versjon av Kindle før jeg evnt kjøper.

 

 

 

Fikk svar fra Amazon PR Rep nå, de regner med å lansere DX internasjonalt en gang i neste år.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Synes dette er fantastisk og ikke minst siden det tar en samlet norsk bokhandel med buksa nede. I sommer ble det norske e-reader prosjektet kommentert og de sa at de ikke fryktet Kindle pga at de aaallldri ville bry seg om lille norge. Oops

Nordmenn har jo handlet bøker fra Amazon i mange år, så i så måte er ikke dette noe nytt for den norske bokbransjen. Og vil Kindle-for-nordmenn føre til at "bokimporten" dreier fra papir-baserte til elektroniske bøker, slik at antall "bøker" som selges ikke forandres noe særlig? I så fall taper ikke norske bokhandler noe på dette, men de går i hvert fall glipp av en gylden mulighet til å ta tilbake en del av det markedet de har tapt til Amazom så langt.

 

At nordmenn handler på amazon er ingen overraskelse nei, men det jeg mente er at de norske bokhandlene ikke har noe å konkurrere med for øyeblikket. De har stadig utsatt dette og når de ble spurt om at de fryktet Kindle så svarte de at nei, det gjorde det ikke for de mente det var lite trolig at en versjon av kindle ville bli tilgjengelig i Norge. Tror ikke det er umulig at de nå må komme med et svar, men det blir spennende å se om de kan klare å få til en trådløs variant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...