Gå til innhold

Førsteinntrykk: Samsung Pixon 12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med 4,6 mm brennvidde og 28 mm utsnitt bør bildebrikken være rundt 2,5 dels tomme.

Det er etter mine beregninger ca 1/3,6 tomme. Eller rettere sagt 4,26 * 5,69 mm.

 

Sensoren er ganske stort til å være et mobiltelefonkamera. Det lover bra for bildekvaliteten, så fremt linsa er forholdsvis bra.

 

Får vi noen bildeeksempler etter hvert?

 

Den høye oppløsningen gjør at det kreves mer lysfølsomhet av bildebrikken samt en bedre optikk, og det kreves mye for å behandle bildet så vel som stor lagringsplass. Vi håper disse kvalitetene er like høyt prioritert som antall megapiksler.

Litt avhengig av hvilke aspekter av bildekvalitet man vurderer så er det flere fysiske begrensninger relatert til størrelse som er flaskehalsen. Det betyr at selv om Samsung gjør en bedre jobb enn før med å lage en god kameradel så vil det ikke kunne måle seg med fysisk større kameraer som speilreflekser.

 

Optikken er større enn før, men fortsatt svært liten sammenlignet med speilrefleks. Lysfølsomheten per kvadratmillimeter av sensoren er i beste fall i nærheten av sensorer til speilrefleks. Når bildebrikken bare har 1/36 av arealet til en fullformat speilrefleksbrikke så sier det seg selv at lysfølsomheten per piksel blir ganske lav. Selv om det er bedre enn tidligere mobilkameraer. Hadde de fulgt opp med 1/36 antall pixler i forhold til speilrefleks så hadde hver pixel blitt ca like lysfølsom. Men da blir det jo litt få pixler. Jeg skulle ønske de valgte et kompromiss et sted i mellom. F.eks 3-6 Megapiksler.

 

Det er dessverre sånn at størrelse og kvalitet går hånd i hånd. Jeg skulle gjerne sett speilreflekskvalitet i et mobilkamera, men det er dessverre en utopi.

Lenke til kommentar

Pixon 12, ser jo kjempebra ut, mulig konkurrent til Satio mon tro?

 

Men - Amobil, hvordan ligger det an for dere med en test av Sony Ericsson Satio?? Den har jo release om bare tre dager. Mobil.se likte den veldig godt i sin test av den som de kjørte forrige uke, så er spent hva hva Amobil synes da jeg alltid stoler mye på deres tester :)

Lenke til kommentar

Det bildet er ikke egnet til å avsløre noe særlig:

 

- Bildet er på 1,68 megapixler. Det gjør at man ikke kan vurdere om detaljnivået til originalbildet er bra eller dårlig.

 

- Det er lite kontrast i bildet. Det gjør at man ikke kan vurdere om høylys blir lett utbrent eller ikke. Man kan heller ikke vurdere om mørke partier gir mye eller lite korn, om kornene er luminans eller kromatiske og om bildebehandlingen overdriver "repareringen" i disse områdene.

 

Vi må nok vente på skikkelige testbilder for å kunne gjøre en ordentlig vurdering.

 

Det eneste jeg kan si per nå er at det er bra til kontrastfattige lavoppløste bilder. Noe mitt første digitalkamera fra 2003 også var god på. Se eksempelbildene.

Lenke til kommentar
Det bildet er ikke egnet til å avsløre noe særlig:

 

- Bildet er på 1,68 megapixler. Det gjør at man ikke kan vurdere om detaljnivået til originalbildet er bra eller dårlig.

 

- Det er lite kontrast i bildet. Det gjør at man ikke kan vurdere om høylys blir lett utbrent eller ikke. Man kan heller ikke vurdere om mørke partier gir mye eller lite korn, om kornene er luminans eller kromatiske og om bildebehandlingen overdriver "repareringen" i disse områdene.

 

Vi må nok vente på skikkelige testbilder for å kunne gjøre en ordentlig vurdering.

 

Det eneste jeg kan si per nå er at det er bra til kontrastfattige lavoppløste bilder. Noe mitt første digitalkamera fra 2003 også var god på. Se eksempelbildene.

Vel, jeg sammenliknet med bilder tatt med min kameratelefon. Ser ut til å være bra detaljgjengivelse på tekst og mørke felter sammenliknet med mitt kamera. Men det blir spennende å lese en skikkelig test! :)

Lenke til kommentar
Vel, jeg sammenliknet med bilder tatt med min kameratelefon. Ser ut til å være bra detaljgjengivelse på tekst og mørke felter sammenliknet med mitt kamera. Men det blir spennende å lese en skikkelig test! :)

Da kan vi trygt slå fast at din kameratelefon ikke har så godt detaljnivå som 1,68 megapixler har potensiale til. ;) Med andre ord har du en eller flere flaskehalser for kvaliteten som gjør at det ikke yter 1,68 Mp en gang.

 

Her er et bilde til. Bildefilen er for stor til å lastets opp til forumet , så måtte gjøre det litt annerledes.

2000 x 1500 , og trykk på bildet

 

http://img136.imageshack.us/img136/1479/53469095.jpg

Hvis det er under 1 MB så kan du laste det opp på http://bildr.no/ Er det mer kan du bruke http://www.flickr.com/ eller noe tilsvarende.

 

3 megapixler sier rett og slett ikke så mye om detaljnivået det heller.

Lenke til kommentar
Men - Amobil, hvordan ligger det an for dere med en test av Sony Ericsson Satio?? Den har jo release om bare tre dager.

 

Nå skal du ikke ta helt av her Lasse, telefonen er fremdeles "ubekreftet" til slutten av måneden så du må nok vente litt til. Må dessverre si at telefonen hadde en vanvittig hæslig klump bak på telefonen som var til kameraet. Ikke slik som denne samsungen, men en ENORM bulk. Gleder meg likevel til å få prøvd den live :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...