Gå til innhold

Chrome OS klar i neste uke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

200 USD :wow: Dette setter jo hele prisutviklinga på minibærbare kraftig i revers. Direkte omregnet blir det 1155 kr etter dagens kurs. Og den virker et godt hakk bedre enn Asus EEE 700/701-seriene som kostet fra 300-400 USD for 2 år siden. Til surfing og epost fungerer den nok fint, men video og 3D kan man nok glemme med en gang.

Lenke til kommentar
Kommer det til å bli et fullverdig OS tilslutt på lik linje med Windows, OSX, Ubuntu osv?
Jeg tror det blir veldig nettbasert. F.eks mail og office gjennom Google sine tjenester på nett (selvfølgelig gjennom Chrome browseren).

Og selv om det har linux-kjernen i bunn, så tror jeg det nye vindusystemet vil gjøre mye programvare fra GNU/Linux ukompatibel.

Lenke til kommentar
Kommer det til å bli et fullverdig OS tilslutt på lik linje med Windows, OSX, Ubuntu osv?
Jeg tror det blir veldig nettbasert. F.eks mail og office gjennom Google sine tjenester på nett (selvfølgelig gjennom Chrome browseren).

Og selv om det har linux-kjernen i bunn, så tror jeg det nye vindusystemet vil gjøre mye programvare fra GNU/Linux ukompatibel.

 

Jeg mener bestemt å ha lest at Stefan Keuchel har sagt at man får velge den nettleseren man vil i Chrome OS.

 

Intetvitende folk sier alt for ofte at Linux suger og er bare drit og herk osv. Jeg mener det er tull. JEg kan nesten garantert si at minst 90% av de bare har prøvd Ubuntu og syntes at designet var dårlig og at det var vanskelig (egentlig bare uvant). Eller at de ikke fikk til drivere og slik. Men saken er at de tingene ikke har noe med Linux å gjøre i bunn og grunn.

Endret av program
Lenke til kommentar

 

Jeg mener bestemt å ha lest at Stefan Keuchel har sagt at man får velge den nettleseren man vil i Chrome OS.

 

Intetvitende folk sier alt for ofte at Linux suger og er bare drit og herk osv. Jeg mener det er tull. JEg kan nesten garantert si at minst 90% av de bare har prøvd Ubuntu og syntes at designet var dårlig og at det var vanskelig (egentlig bare uvant). Eller at de ikke fikk til drivere og slik. Men saken er at de tingene ikke har noe med Linux å gjøre i bunn og grunn.

Sant nok, men det er nok fordi at Linux har en mye brattere læringskurve enn Windows har.

 

Men hvorfor er Chrome OS så hypet? Jeg har liten tro på at det kan effektivt erstatte noen allerede eksisterende systemer... men jeg har jo ikke prøvd så....

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Geir: Windows har etter min mening en brattere læringskurve enn Linux. Men det er lett å anta det motsatte dersom man selv står et stykke oppe i læringskurven for Windows og titter ned på bunnen av læringskurven for Linux. Men er egentlig en feil måte å se på det siden mye av kunnskap om OS er universelt. Dvs. at man allerede er et godt stykke opp på læringskurven for Linux selv uten å ha prøvd det noen gang, så fremt man har brukt Windows, OSX eller et annet GUI-basert OS før.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke veldig tro på Chrome OS rett og slett fordi jeg synes det kommer for tidlig. Folk flest har ikke raske nok internettlinjer til å bruke det effektivt enda. Med stort sett alt vi driver med på internett i dag så er det farten på linjen din som er flaskehalsen. Linjene er også for ustabile. Det er mange som opplever ganske ofte i løpet av året at de miste tilkoblingen til internett.

 

Linux tror jeg rett og slett de fleste kun har fordommer om. For folk som sier at Linux er så fryktelig dårlig vet sjelden hva de snakker om. Jeg ha enda igjen å høre en "datafyr" snakke negativt om Linux i forhold til Windows, men derimot har jeg hørt alt for mange "fjortiser" si at Linux suger osv.

Lenke til kommentar
Jeg mener bestemt å ha lest at Stefan Keuchel har sagt at man får velge den nettleseren man vil i Chrome OS.
Det kan man sikkert, men i utgangspunktet er det bygget rundt Chrome.

 

Etter litt nærmere undersøkelser virker det ikke fullt så nettbasert likevel.

http://sites.google.com/site/chromeoslinux/[/url] ]About Chrome OS

2009-10-05: New Chrome OS 0.4.220 beta is available!

Chrome OS is a brand new free operating system built around the revolutionary Google Chrome browser.

The project aim is to provide a lightweight Linux distribution for the best web browsing experience.

Featured software in Chrome OS:

* GNOME 2.24 desktop environment

* Google Chrome 4.0.220 web browser

* OpenOffice.org 3.0 office suite

* GIMP 2.6 image editor

* Flash Player 10.0 plugin

* and much more!

System requirements of Chrome OS:

* Processor: Intel Pentium, Xeon or newer; AMD Duron, Athlon, Sempron, Opteron or newer

* RAM: min. 256 MB

* Hard disk: min. 1 GB

* Graphics card: supports most modern graphics cards

Download Chrome OS virtual appliance and give it a try!

Edit: Visstnok en "fake" Chrome OS. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...