Gå til innhold

Guide: Når alt snakker sammen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort oppsummert; kjekt, men ikke kjekt...

 

Kjekk på bilder, that is it for me...

 

Grunnen til at DNLA "feiler" i min verden er nettop minstekravet.

 

Hvem ripper sine DVD/BD-filmer i mpeg2, hallo? Alle roper; Tversity gjør den om i fart. Ja det gjør den. Men det er sterkt avhengig av prosessorkraften til hosten som gjør dette. Det hender at folk ønsker å spole også....

 

Hvorfor skulle ikke DLNA sette som minstekrav f.eks Xvid (ikke DivX, gå for opensource varianten) eller mkv/h264-format? Det er de mest brukte formatene for film.

Hvorfor ikke sette som minstekrav f.eks FLAC eller andre lossless komprimerte typer (istedenfor ren PCM).

 

En test av Tversity mot min Xbox360 og PS3 viser at teori og praksis ikke fungerer så bra sammen. Det som funker smooth på Xboxen fungerer ikke bra på PS3. Samme kilde, forskjellig mottaker.

Hadde produsentene vært "tøffe nok" til å tilby windows network / sambashare / nfs til enhetene de lager ville DLNA vært uaktuelt for de aller fleste.

 

I min verden trenger man ikke enda et program som indekserer alt jeg har liggende for så og presentere det annerledes. Når man spiller det kan det være lotto om det starter med engang eller om ting må gjøres om i fart.

 

Takke seg til en HTPC med XBMC...

Lenke til kommentar

Det stemmer og det er lisenspenger mot andre aktører dem ikke vil betale. Jeg tror at dem taper penger på det, i det lengere løp.

 

Hvis PS3 hadde tilbudt flac/x264/name-your-codec support og windows-share/your-prefered-sharing-method støtte hadde Xbox360 tapt markedsandeler, og selvfølgelig motsatt.

 

Pga inkompabiliteten kjøper man f.eks billige WD Live bokser til 600 kr stk. Dem selger som varmt hvetebrød, folk vil ha dette. Hvordan kan WD tilby dette så billig når i konsollene mange sitter med har allerede kraften til å gjøre dette men ikke støttes ikke?

 

Nå har ikke jeg testet WD boksen, men hadde en Popcorn box. PH støtter og DLNA, men Tversity klarte ikke å streame HD-materiale til min box. Da måtte jeg gå via et samba-share eller http-stream noe som gjorde DLNA i mine øyne ubrukelig.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg testet WD boksen, men hadde en Popcorn box. PH støtter og DLNA, men Tversity klarte ikke å streame HD-materiale til min box. Da måtte jeg gå via et samba-share eller http-stream noe som gjorde DLNA i mine øyne ubrukelig.

Testet PS3 media server for å streame på din PS3? Er utrolig lettvint og bra løsning. Omtalt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1055819&hl=

Lenke til kommentar
Testet PS3 media server for å streame på din PS3? Er utrolig lettvint og bra løsning. Omtalt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1055819&hl=

 

Takk for godt tips hardkjerne. Syntes teksten til utvikleren var bra:

Hi there... you will find on this page an experimental upnp media server I've written in Java

(so you can also use it on Linux), with precious help from MPlayer/MEncoder, FFMpeg,

AVISynth eventually, and currently using with my Playstation3.... I was quite fed up with TVersity

and others servers I've tried as none of them easily supports subtitles and 1080p transcode,

as well as any kind of files I want to play without worrying about ps3 compatibility.

I'm currently transcoding in real-time and no quality loss, 1080p mkv files.

The drawback is the high bitrate your network must support: with the default settings,

specific scenes with a lot of details (e.g.: zoom on a newspaper article) can have

bitrates near 100mb/s, so gigabit is maybe useful.

However, you can limit the bitrate, for wireless 720p playback for example. Check The FAQ !

 

Jeg har alltid hatt følelsen av Tversity er dårlig programmert. Det kan jo tyde på det, siden han karen her klarer å lage en server i java som er rasknok til mkv-transcode...

 

Nå vil jeg si at DLNA (upnp) serveren i Home-serveren faktisk aldri har feilet meg enda, problemet er at man ikke har transcode støtte, ergo useless på bokser som ps3/xbox360/tv-med-dlna-støtte...

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...