Gå til innhold

Test: AMD Radeon HD 4770


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
-Viften "napper" høylytt i ny og ne

 

Er dette for noe latterlig minus? Med alle drivere til ATI korta kan du manuellt sette viftehastigheten eller hvordan vifta skal oppføre seg i visse temperaturer.

 

Jeg gjør dette selv med mitt 4870 kort. Manuell hastighet på 30% gir en nesten ikke merkbar sus som blander seg lett inn med resten av viftene.

 

Så å sette "Viften "napper" høylytt i ny og ne" som et minus bare fordi dere ikke klarer å skjønne at viftehastighet kan stilles på er jo fantastisk latterlig...

Lenke til kommentar

En god test, men jeg vil gi litt kritikk for at kortet ble testet ved maks grafikkinstillinger mot mye dyrere kort. Dette kortet klarer å dra de fleste spill ved medium grafikk ved 1680x1050, og litt eldre spill som CounterStrike; Source og World of Warcraft trives veldig godt. Age of Conan kjører godt om man ikke skal ha maks grafikk.

 

Det skuffer også litt som nizzen sier at det ikke ble testet overklokking. En kamerat av meg klokket sitt til 950/1000 core/ram og det holder seg under 80 grader ved full load med vifte under 50%.

Lenke til kommentar

Merkelig at kort som GTX295 og HD5870 blir tatt med i sammenlikningen, som er langt, langt over dette kortet både prismessig og ytelsesmessig, men kort som HD4830 eller HD4850 mangler.

 

Er også enig med GullLars, litt mer aktuelle grafikkinstillinger og oppløsninger hadde vært fint å ta med.

Lenke til kommentar
Er ikke denne testen for sent ute? Med tanke på ATI har komt med 5xxx serien så blir vel dette kortet utdatert før du har kjøpt det. Mitt råd blir å avente til 5xxx serien sin low end versjon er tilgjenlig.

 

Spørs jo litt, blir vel ganske fort jul før low end/mis i 5-serien er tilgjengelig, man kan jo kose seg i noen måneder før det skjer, for noen er det verd det, kontra å vente.

 

AtW

Lenke til kommentar
En god test, men jeg vil gi litt kritikk for at kortet ble testet ved maks grafikkinstillinger mot mye dyrere kort. Dette kortet klarer å dra de fleste spill ved medium grafikk ved 1680x1050, og litt eldre spill som CounterStrike; Source og World of Warcraft trives veldig godt. Age of Conan kjører godt om man ikke skal ha maks grafikk.

 

Det skuffer også litt som nizzen sier at det ikke ble testet overklokking. En kamerat av meg klokket sitt til 950/1000 core/ram og det holder seg under 80 grader ved full load med vifte under 50%.

 

Det er uansett kjekt å se grafer/sammenligninger med alle de andre kortene. Jeg vil gi kritikk på at du ga kritikk. Er enig i det med overklokkinga da. Om HW hadde mulighet til dette, synes jeg de burde overklokke det.

 

 

Merkelig at kort som GTX295 og HD5870 blir tatt med i sammenlikningen, som er langt, langt over dette kortet både prismessig og ytelsesmessig, men kort som HD4830 eller HD4850 mangler.

 

Er også enig med GullLars, litt mer aktuelle grafikkinstillinger og oppløsninger hadde vært fint å ta med.

 

Synes ikke det noe å klage over jeg.

 

Er ikke denne testen for sent ute? Med tanke på ATI har komt med 5xxx serien så blir vel dette kortet utdatert før du har kjøpt det. Mitt råd blir å avente til 5xxx serien sin low end versjon er tilgjenlig.

Jo, men uansett kjekt å se test av det. Test av "gamle" kort synes jeg ikke er noe galt i.

 

------------

Jeg fikk litt sansen for dette kortet. :p Har GTX 280 som er en god del bedre, men kunne ha anbefalt dette kortet. Jeg synes du får mye for pengene egentlig.

Lenke til kommentar
Synes ikke det noe å klage over jeg.

Når man leser en test er det greit å sammenlikne nogenlunde like komponenter til omtrent samme pris, da en som har lyst på et grafikkort som Radeon 4770 ikke vil bruke to-tre tusen kroner mer på et grafikkort.

 

Jeg synes bare det er merkelig at et mid-range grafikkort blir sammenliknet med et annet mid-range kort, to aldrende monsterkort og fire top-end grafikkort. For å sette det i perspektiv:

 

8800GTX kostet vel rundt i hvert fall 3-4000 kr back in the day, 9800GTX koster 1800kr, 9800GT OC er vel rundt 1300, 4870X2 koster 3000, GTX285 koster 2500, GTX295 koster 3500 og Radeon 5870 koster 2700.

 

4770 koster rundt 700 og er ikke beregnet på de aller største spillentusiastene. Det er det desidert billigste kortet i testen, det neste kortet i rekken, 9800 GT OC, koster 1300, nesten det dobbelte av prisen, og gir ikke nevneverdig ytelsesforskjell, så det er ingen tvil om at 4770 gir god ytelse for pengene. Det jeg skulle ha sett i denne testen er kort som er litt billigere og litt dyrere enn testkortet, eksempelvis 9600GT og Radeon 4670 på den billigere siden og 9800 GT Radeon 4850 og Radeon 4870 på den dyrere siden for mer interessante sammenlikninger.

 

Det er ikke overraskende at kort til tre-fire-fem ganger prisen knuser 4770, og at det er på nivå med gamle toppkort som 8800GTX. Testen mangler sammenlikningsgrunnlag på grafikkort i omtrent den samme prisklassen, og jeg synes så absolutt det er en mangel, eller "noe å klage over".

Lenke til kommentar

I tabellen under spesifikasjoner står det Båndbredde (eff.) men dere oppgir "base clock" og ikke den effektive.

 

Minnebåndbredden er halvert, og GDDR5-minne er tatt i bruk og antallet steamprosessorer er det samme som på "storebroren"

 

Minnebåndbredden er slettes ikke halvert. HD 4770 har en båndbredde på 51.2GB/s mot HD 4830 sine 57.6 GB/s eller HD 4850 sine 64 GB/s.

 

Det som menes er kanskje at bredden på minnebus er halvert, og det er noe helt annet. Det er ikke første gang jeg ser busbredde omtales som minnebåndbredde.

 

 

PTboats... hva er denne godt for? Jeg kan ikke huske å ha sett denne brukt andre steder. Er det en god grunn til at den er med?

 

PS: Hvor ble det av overklokkingen? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Kortet alene er ikke verdt pengene. Anbefaler alle å spare til toppkort (Single GPU) istedenfor å kjøpe nytt mellomklassekort hvert år. det er faktisk dyrere å drive på å kjøpe mellomklassekort. Det trekker også mer strøm om man SLI eller Crossfire dem. Er du Gamer lønner ikke mellomklassekort seg.

 

Overklokking fjerner Garantien din, så man vinner mye på ett toppkort.

 

Sats på topp ATI 5xxx serien eller GTX 285 eller en kommende GTX 385.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Kortet alene er ikke verdt pengene. Anbefaler alle å spare til toppkort (Single GPU) istedenfor å kjøpe nytt mellomklassekort hvert år. det er faktisk dyrere å drive på å kjøpe mellomklassekort. Det trekker også mer strøm om man SLI eller Crossfire dem. Er du Gamer lønner ikke mellomklassekort seg.

 

Overklokking fjerner Garantien din, så man vinner mye på ett toppkort.

 

Sats på topp ATI 5xxx serien eller GTX 285 eller en kommende GTX 385.

 

Overklokking fjerner garanti? Pfft :p

 

Evga FTW :D

Lenke til kommentar
Sats på topp ATI 5xxx serien eller GTX 285 eller en kommende GTX 385.

 

Er det virkelig sånn at det lønner seg å kjøpe toppkort? Mitt inntrykk er at man når langt med det nest beste, og forskjellen mellom de to vil ofte være minimal. Prisen vokser eksponesielt (eller hvordan det skrives), og prisforskjell på f.eks de to beste kortene i sin klasse er større enn ytelsesforskjellen skulle tilsi.

 

Nei?

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...