Gå til innhold

Norge er en av de fremste på bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der må Telenor ta sin del av skylden som prakket ISDN på uvitende lenge etter at ADSL var aktuelt. Jeg vet om flere som "ble lurt" til å binde seg i 1 år. Flere av disse hadde hatt modem før, og kunne vanskelig se for seg at ADSL var så mye raskere enn ISDN, ettersom megahoppet Telenor snakket om fra modem til ISDN knapt var merkbart. (De fleste var oppe i 56Kb modem da ISDN med hele 64Kb ble lansert..)

Lenke til kommentar
Vel, synes nå at norge er et apeland innen det. Man kan se at sverige har skikkelige linjer for et par hundrelapper :hrm:

 

Hvor stor % av svenskene har tilgang til disse linjene tror du? Tar man å sjekker detaljene i rapporten ser man at Sverige har høyere kvalitet på linjene, men en langt lavere penetrasjon (andel som har bredbånd) enn i Norge. Noe som faktisk kan tyde på at det er større del av befolkningen som ikke har reell tilgang på bredbånd.

 

Og det er klart Norge har en vei å gå, men sett til topografiske forhold, bosettingsstruktur etc, så er det langt bedre enn de fleste tror. Når man faktisk en plass med flere 100 meter til nærmeste nabo, 10 km til nærmeste butikk etc har tilgang på akseptabelt bredbånd, skal man faktisk ikke klage.

Lenke til kommentar
Der må Telenor ta sin del av skylden som prakket ISDN på uvitende lenge etter at ADSL var aktuelt. Jeg vet om flere som "ble lurt" til å binde seg i 1 år. Flere av disse hadde hatt modem før, og kunne vanskelig se for seg at ADSL var så mye raskere enn ISDN, ettersom megahoppet Telenor snakket om fra modem til ISDN knapt var merkbart. (De fleste var oppe i 56Kb modem da ISDN med hele 64Kb ble lansert..)

 

Å, ISDN var pur lykke i forhold til modemer.

ISDN var ett bra alternativ frem til ADSL-en kom, akuratt som at ADSL er en grei men treg løsning frem til man får fiber.

Lenke til kommentar
Problemet Norge har er at Telenor er ikke lenger drevet av folk som vet hva Norge trenger, men heller hvordan tjene penger.

Noe som gjør at Telenor vil bruke gammel teknologi lengt mulig.

 

Selvsagt, TN er ett kommersiell selskap.

Og hva betyr det? Sitter det noen og venter på at TN skal komme og bygge ut? Utbygging av bredbånd i Norge

er det kraftbransjen som står for, ikke TN.

TN er helt i bakleksa og har falt av lasset for lengesiden, de hadde ett blaff med fibersatsning men der har de faktisk redusert satsningen kraftig i året som kommer, de fant det lite lønnsomt i forhold til investeringen.

Lenke til kommentar

Jeg bor i ytterkanten av Gokk, Kirkenes, så langt øst i Norge man kommer...

 

Jeg sitter på Fiber, 50mbit ned, og 25mbit opp...

 

 

Når det er mulig her ute i ingensteds... Så kan de da fankern ikke klage...

 

Max båndbredde på alle fiberparrene som er lagt inn i huset tilsvarer 8000 mbit inn og ut...

 

Og DET må da være nok ?

Lenke til kommentar

At norge kom med adsl ca 5 år etter sverige er en skandale i seg selv. Stjelenor har ikkje vært noe pådriver for bra internett i norge nei :thumbdown:

 

Heldigvis er jeg i et borettslag som har Bredbåndservice (gamle BBB) som leverer 100Mbit opp og ned.

 

Skulle ikkje ha vært lov med asynkront bredbånd ;)

Lenke til kommentar

Slik jeg har merket det, iallefall i Rogaland, har fibersatsingen startet litt utfor by kjernen og jobbet seg innover. At telenor har ligget bakpå har mye med etterspørselen også å gjøre. Kunder krever ikke mer og vil derfor heller ikke få mer ;)

 

Jeg skal snart selv over på fiber, opp linja på ADSL er rett og slett for dårlig!

Lenke til kommentar

Dessverre er det ikke alltid bredbåndsleverandørene finner det hensiktsmessig å bygge ut fiber til alle. Alle utbyggere og leverandører av fiber stiller krav til hvor mange som faktisk ønsker å melde seg opp på et fiber-abonnement før de vurderer utbygging i et bestemt område. Om folk i dette området da ikke forstår gleden med fiber kommer man ikke langt. Det irriterende er at kobberlinjer er utdaterte saker. Med tilhørende signaltap og begrensninger på hastighet jo lenger unna sentralen man er skulle man jo tro det ville være i alles interesse å bytte til fiber. Men så lenge folk ikke er teknologi-savvy nok vil de nok ikke forstå nytten.

Lenke til kommentar

Jeg bor ett stykke fra en sentral, i boligområde med flest personer under 17 år i Kristiansand, og alt jeg får er ca. 3500/350 kbit på en ustabil linje fra telenor. Jeg betaler for 5000/500 kbit, men det kan de ikke levere.

Dette er langt fra hva vi trenger, 4 stk i familien med en 11 åring og en tenåring.

Da jeg jobbet med nettverk på begynnelsen av 1990 tallet var definisjonen på bredbånd lan 2/2 mbit, jeg vil derfor ikke kalle tilbudet jeg har nå hverken for høyhastighets internett eller bredbånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...