Gå til innhold

Artikkel: GNOME 2.28 sluppet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...Alltid hyggelig med ny utgave av GNOME.
Og alltid hyggelig med en kvalitetsartikkel fra hw.no hvor forfatteren faktisk har satt seg inn i saken og presenterer et reflektert sammendrag av nyheten. Et friskt pust i jungelen av se&hør saker. Bra jobba! :)

 

29. oktober lanseres Ubuntu 9.10. Den inkluderer Gnome 2.28.
Og betaen lanseres i dag, uten at jeg har sett noe til den enda.
Lenke til kommentar

Ubuntu Karmic beta kommer her i løpet av dagen.

 

Har alt installert Ubuntu Karmic på maskinen(egen partisjon for å teste litt bare), og den fungerer overraskende bra - så gleder meg til den blir ferdig. Mye småforandringer som fryder, og den virker kjapp. Forbedringene i Evolution er et pluss.

 

PDF-leseren Evince finnes nå også for Windows for de som har lyst på en enkel og rask pdf leser som ikke påtvinger deg sjafs som plugins for nettleser eller reklame(tenker på Foxit Reader).

Lenke til kommentar
Alt i alt så er ikke støtten særlig universell, ei heller lar man seg imponere over det som er blitt gjort for å ivareta personvernet. Kanskje enda viktigere mangler det en stor jobb rundt informasjonen man etisk sett plikter å gi når man tilbyr en slik tjeneste.

 

Det er ikke helt riktig, da det har vært en del diskusjon på planet Gnome om dette. Det er da snakk om anonymisering (usikker på om denne er valgfri eller pålagt) ved å innføre usikkerhet i plasseringen.

 

Jeg har ikke testet 2.28 enda, så jeg er ikke sikker på hvordan det er der, men det er i hvert fall ikke snakk om programmerere som bare har kastet ut en kul feature - de har faktisk tenkt på implikasjonene, også.

 

Jeg er altså enig i at det er en viktig sak, og det trengs sikkert flere tiltak, men helt ignorante er Empathy-folka altså ikke.

Lenke til kommentar

Er det noen her som tilfeldig vis vet om betaen er stabil nok til å installeres som primær-OS? Jeg kjører dualboot med W7, og har alle filer på W7-partisjonen, så jeg risikerer ikke å miste filene mine. Har gledet meg som en liten unge for neste Ubuntu. Har SSD, så jeg er skikkelig spent på boot-tid. Bruker altså Mint som primær-OS nå (kun W7 for spill. I tillegg ligger alle filer der, slik at jeg når dem fra begge). Er det for tidlig å oppdatere til Ubuntu 9.10 når den (forhåpentligvis) slippes senere idag?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å gi deg et klart svar. Det er en beta, ergo, ikke til vanlig bruk enda. Det kan fortsatt være en del bugs og det garanteres ingenting (det gjør det forøvrig ikke i finale heller).

 

På den annen side. Betaene av Ubuntu pleier å være meget stabile og ofte fult brukbare.

 

Jeg har testen noen av alphaene, og selv de var overraskende stabile. Faktisk, så kan jeg, personlig, anbefale deg å bruke betaen og oppgradere deg vei til finale. Har enda ikke hatt problemer med alpha. ;)

Lenke til kommentar
Det er ikke helt riktig, da det har vært en del diskusjon på planet Gnome om dette. Det er da snakk om anonymisering (usikker på om denne er valgfri eller pålagt) ved å innføre usikkerhet i plasseringen.

Hmm. Anonymisering kan man ikke oppnå ved å innføre usikkerhet i plasseringen... I følge release notes så er det frivillig ja.

Jeg har ikke testet 2.28 enda, så jeg er ikke sikker på hvordan det er der, men det er i hvert fall ikke snakk om programmerere som bare har kastet ut en kul feature - de har faktisk tenkt på implikasjonene, også.

 

Jeg er altså enig i at det er en viktig sak, og det trengs sikkert flere tiltak, men helt ignorante er Empathy-folka altså ikke.

Poenget er ikke at de er ignorante. Poenget er at jeg mener (og dette har jeg skrevet mye om oppover de siste to årene - noe her, og noe der) at å tenke på implikasjonene når man lanserer noe slikt langt i fra er nok. Man må ta et etisk valg. Men i mine øyne plikter man også å innformere og lære opp brukerne til å også se implikasjonene og tvinge dem til å ta egne standpunkt.

Lenke til kommentar
Funksjonene for tilgjengelighet har fått en overhaling. Her ser det ut til at man for det meste har prioritert funksjoner rettet mot mennesker med redusert synsevne.

 

 

4.1. Orca Screen Reader

 

The Orca screen reader has had significant work done to reduce program bugs and improve performance, with over 140 bugs fixed for GNOME 2.28. Some of the improvements include:

new support for different progress bar "verbosity levels" to allow you to control whether progress bar updates should be spoken even if the progress bar is not in the active window

ability to move the mouse without performing a click

support for mouseovers, including the ability to interact with an item displayed in the mouseover

presentation of misspelt words when editing text

completely rewritten speech and Braille generators, now with the ability to play sounds in the speech generator

 

4.2. WebKit Accessibility Support

 

Significant effort has been done to improve WebKit accessibility, in particular the addition of caret navigation and the initial implementation of ATK's accessible text interface. Once the accessible text interface has been fully implemented, users will be able to access content without using the mouse and have it presented to them in speech and/or braille via the Orca screen reader.

 

 

Sidan artikkelen manglar detaljar puttar eg det inn her. Spesielt spent på markørnavigering i Epiphany. :)

Lenke til kommentar
Det er ikke helt riktig, da det har vært en del diskusjon på planet Gnome om dette. Det er da snakk om anonymisering (usikker på om denne er valgfri eller pålagt) ved å innføre usikkerhet i plasseringen.

Hmm. Anonymisering kan man ikke oppnå ved å innføre usikkerhet i plasseringen... I følge release notes så er det frivillig ja.

 

Selvsagt er det mulig, til en viss grad. Det er relativt stor forskjell på om du får vite at jeg befinner meg i Europa, Norge, Trondheim, eller rett ved Gløshaugen, ikke sant?

 

Jeg snakker da selvfølgelig om anonymisering for geografisk plassering, siden det er det vi diskuterer. Jo større denne 'anonymiseringen' er, desto mindre nytte har man av denne funksjonen.

 

Jeg har ikke testet 2.28 enda, så jeg er ikke sikker på hvordan det er der, men det er i hvert fall ikke snakk om programmerere som bare har kastet ut en kul feature - de har faktisk tenkt på implikasjonene, også.

 

Jeg er altså enig i at det er en viktig sak, og det trengs sikkert flere tiltak, men helt ignorante er Empathy-folka altså ikke.

Poenget er ikke at de er ignorante. Poenget er at jeg mener (og dette har jeg skrevet mye om oppover de siste to årene - noe her, og noe der) at å tenke på implikasjonene når man lanserer noe slikt langt i fra er nok. Man må ta et etisk valg. Men i mine øyne plikter man også å innformere og lære opp brukerne til å også se implikasjonene og tvinge dem til å ta egne standpunkt.

 

Ja, enig i det. Det er nesten rart man ikke får en advarsel når man evt. aktiverer denne funksjonen - sammenliknet med hvor fanatiske man er mtp. lisenser o.l. Dog er en advarsel ( med god nok informasjon ) i mine øyne nok for å la brukeren avgjøre selv hva han/hun vil gjøre.

 

Du bør opprette en bug på bugzilla.gnome.org for Empathy, synes jeg, da det er et viktig og godt poeng. (bugzilla.gnome.org)

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Selvsagt er det mulig, til en viss grad. Det er relativt stor forskjell på om du får vite at jeg befinner meg i Europa, Norge, Trondheim, eller rett ved Gløshaugen, ikke sant?

 

Jeg snakker da selvfølgelig om anonymisering for geografisk plassering, siden det er det vi diskuterer. Jo større denne 'anonymiseringen' er, desto mindre nytte har man av denne funksjonen.

Nå blir jo dette mer semantikk en noe annet, men en usikkerhet i posisjon er ikke anonymisering. Man blir ikke mer anonym av at folk ikke vet nøyaktig hvor man oppholder seg. Det er et relativt godt virkemiddel mot overvåkning og innsyn i den private sphære, men har lite med anonymisering å gjøre.

Ei heller er det nødvendigvis noe godt, da det ofte i stor grad kan gi inntrykk av en beskyttelse mot overvåkning, et inntrykk som kan være falskt. Nå har ikke jeg studert det tekniske i denne saken, men jeg jobber på en masteroppgave som har samme problematikken, og det å lage en funksjon som innfører usikkerhet i plassering er ikke trivielt. Det er en haug med hensyn som må tas og avhengig av hvordan man innfrører usikkerheten kan man svært ofte med litt tid og kunnskap likevell omgå den.

 

Dessuten er grovheten avhengig av hvem man skal innføre usikkerheten for. Ta f. eks. arbeidsgiver, eller NAV. For dem kan det være godt nok å vite hvilket land du er i for å skaffe deg trøbbel. Er man på bynivå er man utsatt om man reiser.

 

Poenget her er at "mannen i gata" vil automatisk oppfatte usikkerhet i posisjonering som en trygghet, uten å ta hensyn til om det faktisk er en trygghet eller ei.

Ja, enig i det. Det er nesten rart man ikke får en advarsel når man evt. aktiverer denne funksjonen - sammenliknet med hvor fanatiske man er mtp. lisenser o.l. Dog er en advarsel ( med god nok informasjon ) i mine øyne nok for å la brukeren avgjøre selv hva han/hun vil gjøre.

 

Du bør opprette en bug på bugzilla.gnome.org for Empathy, synes jeg, da det er et viktig og godt poeng. (bugzilla.gnome.org)

Ingen dum ide. Får se om jeg har noe tid til overs...

Lenke til kommentar
Ser ut som om man bare får redigert eksisterende, ikke lagt til nye :(

Mao. helt ubrukelig..

 

Installasjon av nye skrifttyper er blitt forenklet, dobbeltklikker man på en *.ttf fil som man har lastet ned fra nettet så dukker dette bildet opp(se bildet) med preview av teksttypen og installasjonsknapp. Ikke verst!

post-51265-1254482585_thumb.png

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...