Gå til innhold

Oktoberfest 2009 - Maranello - Sigma 50mm f/1.4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TUSEN takk for kommentarer! Med tanke på at det tok 103 eksponeringer for å få bien "skarp" så var det vel mer flaks... :innocent: Heldigvis var bien veldig trofast og grei å jobbe med. Ville alltid tilbake til den samme blommen hver gang jeg skremte den bort.

 

Ville egentlig hatt enda skarpere bie, har aldri eksperimentert med de forskjellige AF modes på D80'en. Har alltid stått på "AF-A Single area"... :blush: Er det noen som kan gi meg et lite hint om hva som hadde fungert best i denne situasjonen?

Endret av Maranello
Lenke til kommentar
Ville egentlig hatt enda skarpere bie, har aldri eksperimentert med de forskjellige AF modes på D80'en. Har alltid stått på "AF-A Single area"... :blush: Er det noen som kan gi meg et lite hint om hva som hadde fungert best i denne situasjonen?

For meg ser det faktisk ut som det er bevegelsesuskarphet er problemet her, til tross for 1/1000 sek (men jeg vet jo ikke hvor fort den beveget seg da du tok dette bildet). Alternativt har den kommet såvidt utenfor fokusplanet.

 

Du rekker ikke å fokusere på en bie uansett, så i dette tilfellet er vel det best å fokusere på forhånd og vente til bien kommer inn i fokusplanet (eller fyre av med seriebilder slik som du gjorde). Uansett så bør du være bevisst på når du skal bruke AF-S og når du skal bruke AF-C istedenfor å la kamera bestemme (AF-A). Jeg bruker kun AF-C og så fokuserer jeg med tommelen på AF-ON knappen. Da har jeg følgefokus tilgjengelig ved å holde tommelknappen inne, og hvis jeg skal fokusere og rekomponere slipper jeg bare knappen før jeg rekomponerer (fokus vil ikke endre seg når man trykker utløserknappen halveis ned).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...