Gå til innhold

Mer Carl Zeiss for Canon EOS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om artikkelforfatter går ut i fra at det er "common knowledge" at Distagon T* 2.8/21 eksisterer i både Nikon F-mount (ZF) og Pentax K-mount (ZK) ?

 

Ikke bare har det en pris på €1549,- (over 13 000 kroner), men det er også et manuellfokusobjektiv.

 

Forhåpentligvis er kundene rundt Zeiss passe inneforstått med at finmekanikken til Zeiss er basert på manuellfokus (heldigvis). JP har objektivet til ca 12 store lapper. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg innehar objektivet og kan bare gi skryt hele veien. Distorsjonen er noe "morsom", men rettes fint opp i PTlens som jeg har laget profil til med objektivet.

 

Autofokushyklere hyler over manglende autofokus, men strengt tatt er DOF så stor at det i grunn ikke trenger å vri fokusringen noe særlig i forhold til f.eks Makro-Planar som har fokusring som må vris 310 grader fra uendelig til nærgrensen.

Lenke til kommentar
Jeg innehar objektivet og kan bare gi skryt hele veien. Distorsjonen er noe "morsom", men rettes fint opp i PTlens som jeg har laget profil til med objektivet.

 

Autofokushyklere hyler over manglende autofokus, men strengt tatt er DOF så stor at det i grunn ikke trenger å vri fokusringen noe særlig i forhold til f.eks Makro-Planar som har fokusring som må vris 310 grader fra uendelig til nærgrensen.

Dine praktiske erfaringer er omtrent det samme som står i testen det , høres meget bra ut :)

Selv har jeg bestillt det fra JP , å venter å få det i posten i løpet av neste uke .

For det meste så har jeg tenkt å bruke det til natur/landskap , så autofokus har jeg ikke bruk for .

Jeg har ventet i nesten ett år på att det skulle komme på markedet , så mine forventninger er mer enn høy :)

Lenke til kommentar

For meg betyr byggekvalitet og glede ved bruk av utstyret mer enn bildekvaliteten, men at den er meget god er langt på vei svært positivt. Det er noe eget over Zeiss' sine objektiver synes jeg. Fargene, byggekvaliteten (atter en gang), mikro-kontrast og ikke minst en herlig fokusring.

 

Gratulerer med objektivet! Du vet hvem du kan sende det til om det skuffer deg. :tease:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Er dette "for bra" for min 550d, overkill? :ohmy:

Det er ingen objektiver som er "for bra" for huset ditt.

 

Den er jo tenkt for fullframe og ikke crop, vil jeg klare meg like godt med foreksempel: Canon EF 20mm f/2.8 USM? :blush:

Det at objektivet er beregnet for FF, gjør at du vil kun utnytte midten av objektiven. Men det er helt OK fordi det er der det er skarpest. Ulempen er at objektivet blir større enn nødvendig.

 

(Manuel fokus virker fristene) :new_woot:

Det kan hende du finner manuell fokus en smule krevende da søkeren til 550D er nok i det minste laget. Men har du tenkt å bruke objektivet til video, så vil nok dette være mer egnet enn Canons egne objektiver i manuell modus.

Lenke til kommentar

Er dette "for bra" for min 550d, overkill? :ohmy:

Den er jo tenkt for fullframe og ikke crop, vil jeg klare meg like godt med foreksempel: Canon EF 20mm f/2.8 USM? :blush:

 

(Manuel fokus virker fristene) :new_woot:

Hvis du har bruk for den beste vidvinkelen som er laget til Canon , så er ikke denne overkill .

Den er bare 33,6 mm på Canon crop , men fortsatt ganske vid .

Jeg har brukt den på 7d og 5dmkll , på ff må den blendes ned litt for å unngå mørke hjørner .

Ellers er det lite forskjell , distorsjonen er synlig men er skjelden ett problem .

Den er meget skarp helt ut i hjørnene allerede fra f2,8 . opptimale blender er f5,6 .

På crop kamera ser man lettere forskjellen på bedre dof , når man bruker den opptimale blender åpningen .

Manuell fokus er morsomt med dette objektivet , stor solid fokusring .

Elektronisk fokus bekreftelse får du i søker .

På 5dmkll , starter "uendelig" fokus allerede på 3 meter , så til landskap bilder er fokus ringen lite brukt .

Lenke til kommentar

På 5dmkll , starter "uendelig" fokus allerede på 3 meter , så til landskap bilder er fokus ringen lite brukt .

Vel - det er en sannhet med modifikasjoner - skal du bruke bildet i høy oppløsning - croppe eller printe veldig stort, så skal du være mye mer kresen enn tommelfingerreglene om dybdeskarphet. Sjekk selv - fokuser etter hyperfokalavstanden, zoom deretter inn på 100% i liveview og se hvor mye skarpere det blir hvis du fokuserer litt lenger unna. Hold eventuelt nedblendingsknappen inne for å se hvordan det blir på andre blendere.

 

Men - skal du bare bruke bildet til 15x10cm print eller på web i lavere oppløsninger, så er det tut og kjør. :)

Lenke til kommentar

På 5dmkll , starter "uendelig" fokus allerede på 3 meter , så til landskap bilder er fokus ringen lite brukt .

Vel - det er en sannhet med modifikasjoner - skal du bruke bildet i høy oppløsning - croppe eller printe veldig stort, så skal du være mye mer kresen enn tommelfingerreglene om dybdeskarphet. Sjekk selv - fokuser etter hyperfokalavstanden, zoom deretter inn på 100% i liveview og se hvor mye skarpere det blir hvis du fokuserer litt lenger unna. Hold eventuelt nedblendingsknappen inne for å se hvordan det blir på andre blendere.

 

Men - skal du bare bruke bildet til 15x10cm print eller på web i lavere oppløsninger, så er det tut og kjør. :)

Når jeg skriver "uendelig" fokus , da er fokus punket allerede satt så langt ut i bildet som der er mulig å få det .

Da blir ALT , fra det som er lengst vekk , til det som er 3 meter fra deg skarpt .

Blender du ned mer enn f5,6 , da får man mer dof .

Men det går på bekostning av skarphet / kontrast . En smakssak .

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...