Gå til innhold

Kalibrér TV-en – spar energi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør absolutt ha forskjellige kalibreringer mellom spill og film ja, generelt sett vil spill se bedre ut med litt mer lys og kontrast enn film. Finnes tonnevis med DVD-er ute på markedet, noen gratis, noen ikke. I min erfaring er det dog liten forskjell, du kommer deg langt med kun et bilde for å kalibrere lys og kontrast.

Lenke til kommentar

Etter å ha prøvd noen forskjellige DVDer for kalibrering, har jeg personlig DVE (Digital Video Essentials) som preferanse. Denne finnes også i høyoppløste formater.

 

Den gir en fin innføring og forståelse for kalibrering. De fleste kalibreringsverktøyene har brukbare testbilder for kontrast/lysstyrke og sharpness. Det geniale med DVE er fargefiltrene som medfølger, og gjør fargeinnstillinger enklere.

Lenke til kommentar

Har lest litt, men dette er kompliserte saker når det kommer til PC visstnok. Men jeg leste også om at det skulle ordne seg i neste generasjon GPU, og dette var poster fra 2004, hehe. Et problem jeg leste mye om var max og min RGB hvor svart er 16 på AV utstyr og 0 på PC, mens hvit var 255 på PC, og noe mindre på AV utstyr...

 

Uansett så gikk det igjen MANGE anbefalinger av GetGray sin DVD som kun koster $ 25.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...