Gå til innhold

Streng straff for franske fildelere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snodig hvordan mange idag synes å ha den oppfattelsen at spill, film og musikk er allemannseie.

 

Hva skal de som lager spillene, filmene og musikken leve av, dersom vi ikke skal betale for disse mediene?

 

Uansett om jeg bruker et år på å bygge et hus, eller om jeg bruker et år på at lage et spill, så trenger jeg i like stor grad inntekt for å kunne betale husleie, mat, etc.

 

Noen foreslår at alle betaler til artistene via f.eks. skatten. Hvorfor skal vi ikke da alle betale tømrerne, elektrikerne, rørleggerne etc via skatten, og bare få huset eller leiligheten i stedet?

 

Har noen tenkt på hva en overførselsinnkomstsordning for artistene vil gjøre for kvaliteten på musikk, film og spill?

Lenke til kommentar
Når det gjelder kapitulasjon så har vel historien også vist at Norge er ganske langt opp på listen :ermm:

Og akkurat det er nok mer bekymringsverdig. Samtidig er det dog også en viss tradisjon for å ikke å bedrive ren idioti med lovverket slik man her ser i Frankrike, og det kan jo tale i positiv retning for Norge.

Lenke til kommentar
Snodig hvordan mange idag synes å ha den oppfattelsen at spill, film og musikk er allemannseie.

 

Hva skal de som lager spillene, filmene og musikken leve av, dersom vi ikke skal betale for disse mediene?

 

Uansett om jeg bruker et år på å bygge et hus, eller om jeg bruker et år på at lage et spill, så trenger jeg i like stor grad inntekt for å kunne betale husleie, mat, etc.

 

Noen foreslår at alle betaler til artistene via f.eks. skatten. Hvorfor skal vi ikke da alle betale tømrerne, elektrikerne, rørleggerne etc via skatten, og bare få huset eller leiligheten i stedet?

 

Har noen tenkt på hva en overførselsinnkomstsordning for artistene vil gjøre for kvaliteten på musikk, film og spill?

Ingenting? Musikkindustrien har tatt en uforskammet høy pris for produktet sitt i åresvis. Film og spill lager et produkt som koster hundrevis av millioner å produsere. Til tross for dette har begge industriene en solid inntekt.

 

 

Selvsagt fortjener artistene pengene sine, og samme med film- og spillstudioene, men i bunn og grunn er det ikke dette fildelingsdebatten handler om.

 

Spillindustrien har aldri hatt et så godt marked som det har nå, og har forbigått filmindustrien i omsetning for mange år siden.

 

Film og musikk prøver å selge et produkt forbrukerne vil ha, på et medie forbrukerne ikke vil ha, det er essensen i problemet deres. De prøver derimot å løse det med søksmål og lovendringer fremfor å gjøre som alle andre industrier har måtte gjøre gjennom tidene: tilpasse seg forbrukernes behov.

Lenke til kommentar

Interessant at det samfunnsmessig er mer straffbart å drive litt piratvirksomhet sammenlignet med å kjøre i fylla og tilfeldigvis treffe en fotgjenger...

2 år fengsel eller €300'000 i bot, ganske drøye strafferammer...

 

Nei, syns heller domstolene burde tvinge mediebransjen til å lansere gode nedlastningsmuligheter, der spill og musikk slippes likt i hele verden, og til samme pris.

Et produkt er et produkt, og det bør koste det samme uansett hvor det kjøpes i verden.

(dagens eksempel: Norton Antivirus 2010 koster 549kr i Norge med ett års abn. I EU koster det €39,99, mens i USA er det $39,99. Det er 250% prisforskjell. Greit nok, Norge har 25% moms, men det rettferdiggjør ikke prisforskjellen.

Lenke til kommentar
Snodig hvordan mange idag synes å ha den oppfattelsen at spill, film og musikk er allemannseie.

 

Hva skal de som lager spillene, filmene og musikken leve av, dersom vi ikke skal betale for disse mediene?

Stråmann. Det er vel ingen her som har sagt at man ikke skal betale for slike medier? Folk har kun ytret sin avsky og bekymring over denne loven.

 

Og det forstår jeg godt. For håndhevning av en slik lov (eller ihvertfall forsøk på håndhevning) innebærer at privatpersoners datatrafikk må overvåkes. Det er på ingen måter akseptabelt, da det både bryter med personvern og alle blir i utgangspunktet mistenkt for ulovlig virksomhet. I tillegg har det vært sagt at det er ISP'ene som skal bestemme om du overtrer reglene eller ikke, noe som også er bekymringsverdig.

 

EDIT: i tillegg er straffen ganske så drøy.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

Mennesker som støtter slike lover har ikke rett til å benytte teknologi. For å forstå teknologi må man ha en viss intelligens. Det er mange som ikke innehar denne intelligensen. Ved å gi disse menneskene makt gjennom demokratiske institusjoner har vi undergravd "de ekte menneskene", altså de som innehar intelligens nok til å tilegne seg teknologisk kompentanse. Det er på tide å frata disse undermenneskene all makt. Kanskje må de også interneres i spesielle leirer. Der kan de få utdannelse i teknologi. De som ikke består vil selvfølgelig miste retten til eget liv.

 

Ved å ikke kjøpe kultur så brytes kulturen ned. Når noe brytes ned vokser noe annet opp. Det er postitvit. Kulturen i de fleste samfunn står i dag på stedet hvil. Ved å drepe kulturen sånn at den råtner, kan vi plante frø i jorden den gir oss. For å sitere en kjær norsk maler på engelsk;

 

"From my rotting body, flowers shall grow and I am in them and that is eternity."

Lenke til kommentar
Snodig hvordan mange idag synes å ha den oppfattelsen at spill, film og musikk er allemannseie.

 

Hva skal de som lager spillene, filmene og musikken leve av, dersom vi ikke skal betale for disse mediene?

 

Uansett om jeg bruker et år på å bygge et hus, eller om jeg bruker et år på at lage et spill, så trenger jeg i like stor grad inntekt for å kunne betale husleie, mat, etc.

 

Noen foreslår at alle betaler til artistene via f.eks. skatten. Hvorfor skal vi ikke da alle betale tømrerne, elektrikerne, rørleggerne etc via skatten, og bare få huset eller leiligheten i stedet?

 

Har noen tenkt på hva en overførselsinnkomstsordning for artistene vil gjøre for kvaliteten på musikk, film og spill?

Ingenting? Musikkindustrien har tatt en uforskammet høy pris for produktet sitt i åresvis. Film og spill lager et produkt som koster hundrevis av millioner å produsere. Til tross for dette har begge industriene en solid inntekt.

 

 

Selvsagt fortjener artistene pengene sine, og samme med film- og spillstudioene, men i bunn og grunn er det ikke dette fildelingsdebatten handler om.

 

Spillindustrien har aldri hatt et så godt marked som det har nå, og har forbigått filmindustrien i omsetning for mange år siden.

 

Film og musikk prøver å selge et produkt forbrukerne vil ha, på et medie forbrukerne ikke vil ha, det er essensen i problemet deres. De prøver derimot å løse det med søksmål og lovendringer fremfor å gjøre som alle andre industrier har måtte gjøre gjennom tidene: tilpasse seg forbrukernes behov.

 

Det er vel en dårlig unnskyldning, at de tjener godt nok allerede eller tar for stor pris.

Apple har vel aldri tjent så godt som de gjør nå og jeg synes at de tar en altfor høy pris, men det betyr ikke at det er greit for meg å bare ta en ipod (vet det er forskjell på fysisk og digitale ting her)

 

Dette er tross alt ikke livsviktige varer som f.eks. mat eller medisiner.

Om de vil kreve 100 kroner per sang så har de lov til det, fordi det er deres produkt.

Om de får solgt så mange sanger er en annen ting, men det gjør det ikke ok for noen å laste ned sangene.

 

Grunnen til at bransjen er blitt så aggressive på å slå ned på fildelerene tror jeg er på grunn av piratebay folkene.

Vi hadde fildeling lang tid før det, men når PB folka begynte å kjekke seg klarte de å hisse opp media bransjen, og nå har jo de quislingene fra PB tatt å stukket av og latt resten av oss igjen med en veldig irritert media bransje

Lenke til kommentar

Har noen tenkt på hva en overførselsinnkomstsordning for artistene vil gjøre for kvaliteten på musikk, film og spill?

Ingenting?

 

Nei? La oss si, for eksemplets skyld, at alle som har lyst å være musiker, skuespiller eller spillutvikler (grafiker, 3D-modellerer, programmerer, musiker, etc) får en årslønn på, tja, 500Kkr. Har de da noe insitament til å skape noe av kvalitet, som folk gidder høre/se på? De får jo, i kraft av deres yrke, pengene uansett. Tro meg, den modellen der har vært utprøvd før i verdenshistorien. Du kan se østover for å se resultatet.

 

Musikkindustrien har tatt en uforskammet høy pris for produktet sitt i åresvis. Film og spill lager et produkt som koster hundrevis av millioner å produsere. Til tross for dette har begge industriene en solid inntekt.

 

Det er nok sant at disse industriene som helhet har en bra inntekt, og til og med bra overskudd. Kaken deres har vært pent stor, kan man si. Så kan man gjerne synes at noen innenfor industrien tar en for stor del av kaken. Men er det egentlig noe vi forbrukere har rett til å blande oss i ved å forsyne oss at kaken selv? Hjelper det artistene at forbrukerne sier at plateselskapene er slemme og derfor tar for seg av varerne uten å betale. For meg å se, blir det da bare enda mindre igjen til artistene.

 

 

Selvsagt fortjener artistene pengene sine, og samme med film- og spillstudioene, men i bunn og grunn er det ikke dette fildelingsdebatten handler om.

 

Nei, det er akkurat dette som provoserer meg ved disse diskusjonene. Man synes å totalt ignorere det faktum at noen faktisk må lage musikk/film/spill for at disse skal eksistere. Hvis vi bare kan laste ned alt vi måtte ønske oss, så er det liksom ikke så nøye med dem som bruker sin tid på å skape det man laster ned. Så lenge man har de store slemme plate- og filmselskapene, så har man liksom rett til å forsyne seg.

 

 

Film og musikk prøver å selge et produkt forbrukerne vil ha, på et medie forbrukerne ikke vil ha, det er essensen i problemet deres. De prøver derimot å løse det med søksmål og lovendringer fremfor å gjøre som alle andre industrier har måtte gjøre gjennom tidene: tilpasse seg forbrukernes behov.

 

Men hva er det dere vil ha? Du får jo kjøpt musikk på nettet idag. Bare gå inn på f.eks. cdon.no og velg, betal, og last ned.

 

Når det gjelder film, så er jeg enig i at man fortsatt har et stykke å gå, men jeg tror da at det kommer. Jeg tror imidlertid ikke på at det kommer noe før, om jeg begynte å laste ned piratkopier. Jeg tror heller ikke hastighetsgrensene på veiene blir satt opp hvis jeg bare kjører for fort ofte nok.

Lenke til kommentar

Mediebransjen bruker helt feil taktikk for å løse problemet. Istedet for å endre seg etter kundenes ønsker, prøver de å endre kundene etter sine egne ønsker. Dermed bruker de milliarder på lobbyvirksomhet og søksmål, for å kunne tilegne seg en rett til å spionere på alle mennesker i tilfelle noen distribuerer noe de har en rett til å distribuere selv.

 

edit:

Musikkbransjen har vært altfor treg, så fort napster ble lagt ned, burde de umiddelbart satt opp en musikktjeneste som for eksempel Spotify i dag. Teknikken fantes den gang, og det gjør den fremdeles. Men istedet valgte de å se bort ifra problemet, og det er deres egen forbanna skyld. En kan ikke forvente å endre menneskelig natur fordi det passer ens foreldede økonomiske modell.

 

Filmindustrien kunne fint brukt noe lignende Steam med en slags bittorrent løsning.

 

Spillindustrien går så det suser, så der er det lite å klage på.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...