Gå til innhold

Glem bankkortet, betal med SIM-kortet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
så hele NFC antenna vil være i simkortet? eller må en ha egnet mobil?

 

og må en fortsatt dytte inn pin for å godkjenne betalingen, eller går det på kredittkortmodellen?

 

Nokia har allerede en mobil på markedet med innebygd NFC:

http://www.nokia.no/finn-produkter/produkt...ia-6212-classic

 

Ellers mener jeg å ha lest at det skal komme sim-kort med innebygd NFC ja....

Lenke til kommentar

ikke akkurat noen high end modell den nokiaen...

 

og slik jeg har forstått det så vil simkortet bare levere "logikken", altså det som tolker radiosignalene og passer på å svare korrekt, selve antenna osv vil være i mobilen...

 

og det snakkes i det hele tatt fint lite om hvordan sikkerheten til kundens penger vil ivaretas.

 

det kan høres ut som om alt som skal gjøres er å vifte mobilen over en leser og så har en betalt, noe som vil etter min mening være ett skritt tilbake sammenlignet med dagens kort og pin system...

 

dette fordi kortet alene og pin alene er ubrukelig...

 

eneste andre måten jeg kan se det fungere på er om en går for en kredittmodell, ala usa, hvor en belaster en kredittkonto, for så å få en samlet regning på slutten av perioden...

 

og det er jeg heller ikke sikker på om jeg liker...

Lenke til kommentar

Deler av artikkelen ga meg minner tilbake til 90-tallet hvor man lanserte begrepet "mobil lommebok", da ble det lansert at man kunne betale for tjenester og varer rett fra mobilen. På slutten av nittitallet ble det spådd fra teleselskapene at det ville ta av med bruk av både små og store transaksjoner via mobilen, småpenger skulle bli overflødig.

På slutten av 90-tallet kunne man betale i enkelte brusautomater, noen kinoer m.m. ved bruk av mobilen.

Det var også tanker om løsning med at simkortet skulle kunne fylles opp med mindre beløp, for småhandel i hverdagen.

 

Se dette med at mobilen skal erstatte penger og bankkort har vært en side ved mobilbransjen som har stått stille i over 10 år !

 

Dette var rene retroartikkelen for min del. Når man etter 10-12 år fremdeles er like stillestående på dette området, så spørs det om etterspørsel, behov og nytte er særlig stor.

 

Jeg fant i farta denne artikkelen http://www.dinside.no/5428/mobile-banktjenester-klare fra 1999, som viser til at Fokus Bank og DnB er klare med banktjenester via mobiltelefonen.

 

 

Jeg tror at man i fremtiden vil få en "universalmobil" med databrikke/teknologi som erstatter bankkort, ulike medlemskort, sertifikat, nøkler m.m.

Da kan virkelig en "mobil" erstatte lommeboka.

 

Vi har jo tross alt allerede klart å stappe kamera, videokamera, nettleser, multimediaavspiller og radio i telefonen. Det siste er jo TV og GPS...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Vi skriver navn med stor forbokstav og resten smått, slik som Iphone og Netcom. Forkortelser og det som uttales som forkortelser skrives med store bokstaver. For eksempel Bank-ID, NTT Docomo og DNB Nor. Dette gjelder også teknologier og andre forkortelser, som HSDPA, UMTS, GPS, MP3 osv.

 

Produsentene bruker gjerne store bokstaver og kamelbokstaver (for eksempel nVIDIA, NTT DoCoMo, iPhone, ATi osv.) fordi navnet skal legges merke til. Dette er å regne som en logo i teksten, og vi mener slike navn går ut over leservennligheten samtidig som vi ønsker å holde våre redaksjonelle tekster objektive, uavhengige og frie. I stedet for at "megaPACK lanserer GameRULer DeLuXe" skriver vi at Megapack lanserer Gameruler Deluxe.

 

All diskusjon om dette foregår her:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...=950132&hl=

Lenke til kommentar

nytteverdien er stor, folk slenger vel ikke mobilen rundt og glemmer den når de vet at det også er bankkortet sitt, + om en 2-3år har vi flatere og bedre mobiler som er mere rustet for å brukes til slike ting, vi kan jo allerede overføre penger på kontoer, sjekke saldo, få beskjed når pakker kommer, paypal via mobilen, snart bankID, auksjoner på finn.no.

 

blir det lettere å stjele? prolly not, mobilen min er mindre en

lommeboken min, hvor alle småpenger ligger og veier et tonn, masse

teite kort som gjærne kunne vært på mobilen, slik som trenings

kort, biblotek kort, 2 bankkort, nabokortet, kino kortet, avslag på g-sport kortet, visitkortet (som allerede er avlegs og kan sendes elektronisk) og inngang til leilighets kortet, noe jeg ikke ser

med det første komme til mobilen, men kanskje heller en chip i hånda som programeres til forskjellige dører :p

 

når det kommer til hvorfor 'i' alltid skrives i lowercase:

http://www.rlslog.net/why-are-there-lowerc...s-in-rls-names/

 

pluss noen merkevarer har det faktisk som registrerte produkt navn, men i nOREG bryr vi oss ikke om slikt.

 

Og de som mener at I og l kan se Ilkt ut l noen tlIfeIIer er bare rare l hodet..

 

og blir vel litt rart også om man skal skrive KB til både kilobit og kilobyte.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...