Gå til innhold

Test: Asus Eee Seashell 1005HA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

"Denne er opplyst av WSVGA-typen, opplyst av lysdioder. Oppløsningen ligger på 1024 x 600 piksler, noe som kan sies å være helt greit for en så liten skjerm"

 

^første setningen gir ikke mening

 

Det du mener å si er noe ala "maskinen har som de fleste andre nett-PCer (eller netbooks, men går ut fra du er bundet av HW sin idiotiske norskifisering av alt) en oppløsning på 1024x600 (WSVGA) og skjermen har LED-bakgrunnsbelysning".

 

Poenget er at om du ser bort fra det faktum at det sannsynligvis er en skrivefeil at du her sier WSVGA har noe med belysning å gjøre, så er det unødvendig å ha en egen "halv" setning for å informere om den tekniske betegnelsen på 1024x600 siden veldig få vet at WSVGA er Wide Super Video Graphics Array.

 

Dessuten:

"Som vi nevnte under introduksjonen, er skjermen av WSVGA-typen, LED-basert og kommer med oppløsningen 1024 x 600"

Det her tyder egentlig på at du ikke vet hva WSVGA vil si. Det du egentlig sier her er "Som vi nevnte under introduksjonen, har skjermen en oppløsning på 1024x600, er LED-basert og kommer med oppløsningen 1024 x 600"

 

Og når jeg først skal pirke: "En bildeutgang av typen D-sub er på plass"

D-sub er en kontakttype som finnes i mange forskjellige varianter. Hadde kanskje vært litt mer nyttig å skrive VGA tilkobling? Riktignok er VGA tilkoblingen D-sub, men er vel litt mer relevant å skrive VGA.

 

 

Ja, jeg henger meg opp i mye rart :p

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
"Denne er opplyst av WSVGA-typen, opplyst av lysdioder. Oppløsningen ligger på 1024 x 600 piksler, noe som kan sies å være helt greit for en så liten skjerm"

 

^første setningen gir ikke mening

 

Det du mener å si er noe ala "maskinen har som de fleste andre nett-PCer (eller netbooks, men går ut fra du er bundet av HW sin idiotiske norskifisering av alt) en oppløsning på 1024x600 (WSVGA) og skjermen har LED-bakgrunnsbelysning".

 

Poenget er at om du ser bort fra det faktum at det sannsynligvis er en skrivefeil at du her sier WSVGA har noe med belysning å gjøre, så er det unødvendig å ha en egen "halv" setning for å informere om den tekniske betegnelsen på 1024x600 siden veldig få vet at WSVGA er Wide Super Video Graphics Array.

 

Dessuten:

"Som vi nevnte under introduksjonen, er skjermen av WSVGA-typen, LED-basert og kommer med oppløsningen 1024 x 600"

Det her tyder egentlig på at du ikke vet hva WSVGA vil si. Det du egentlig sier her er "Som vi nevnte under introduksjonen, har skjermen en oppløsning på 1024x600, er LED-basert og kommer med oppløsningen 1024 x 600"

 

Og når jeg først skal pirke: "En bildeutgang av typen D-sub er på plass"

D-sub er en kontakttype som finnes i mange forskjellige varianter. Hadde kanskje vært litt mer nyttig å skrive VGA tilkobling? Riktignok er VGA tilkoblingen D-sub, men er vel litt mer relevant å skrive VGA.

 

 

Ja, jeg henger meg opp i mye rart :p

All kritikk mot dårlig begerepsbruk er på sin rett. Hardware om noen burde i hvert fall gå foran som et godt eksempel på riktig bruk, hvordan kan vi forvente at f.eks ikea skal bruke riktig begrep om hw.no ikke klarer det (dog syns jeg at de har brukt ordet harddisk for pc mer enn lovlig lenge)

 

Ellers var jeg lite imponert av batteritiden, men den var litt søt da.

Lenke til kommentar

Jeg er faen så drittlei av disse netbooks pcene. alle ligner, alle er like kjipe hardware messig og en dag vil ingen kjøpe dritten lenger.

 

sony Vaio P er det eneste som duger , mye på grunn av at det er ingen andre netbook pcer med like sexy design og kraftig hardware. ikke minst at oppløsningen på vaio p er milevis foran skrapet de andre selskapene selger.

 

gaah, kaste penger ut av vinduet på den måten

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Vil ikke si netbooks er bortkasta. Har en EEE 1101HA, en bærbar skrivemaskin med tilhørende verktøy, lett nok til å bæres uten ubehag, utmerket tastatur og 8+ timer batteri. Selv skjønner jeg ikke hvordan noen har bruk for noe kraftigere. Er vel snakk om et generasjonskille; når man ikke har flere år på baken enn at man bruker ord som "kjip hardware", "drittlei netbooks pcer" og "sexy design" for å beskrive en PC så er det vel kanskje til å skjønne at man er mer interessert i at maskinen kan dra "dritfete gamez" (som man ikke er gammel nok til å kjøpe lovlig) og "ser kul ut assa" (man må jo imponere gjengen) enn at maskinen egner seg til produktivitetsoppgaver som å studere, jobbe etc.

Lenke til kommentar

oooooh Captain , dont shit on yourself.

 

Ikke vær så jævla beskyttende ovenfor din egen pc og hardware. Jeg bruker de ordene som passer best for å beskrive produktet

 

Når du tyr til personangrep bare for at jeg snakker dritt om noe som VIRKELIG er dritt , har du et enormt problem . Samtidlig sitter du å fantaserer som en 4 åring , å tror du kjenner alle mennesker

 

Jekk ned faktene. Du må innse at du ikke er den eneste i verden som liker å drive med data og hardware. Selv om det virkelig ser ut som du tror det

 

gamez og tøffe seg for gjengen ? trenger ikke komme med den babypraten til meg.

Lenke til kommentar

Leder de? Det må være fordi folk kjøper mot bedre viten. Dette er nok en god e-postleser, men oppløsningen blir for lav til å være praktisk til noe særlig websurfing eller skolearbeid.

 

Dermed er ikke dette noe man engang kjøper til barna sine. De som lager denne formfaktoren vil nok merke at folk har våknet og vil ha høyere oppløsning, samt at noen foretrekker oppimot 12", dog er 10" fult brukbart om man får noe bedre oppløsning. 1280x720 selv om det er 16:9 hadde vært noe bedre.

 

Positivt at de har dumpet N270 og gått til den nyere N280, men det står ingenting om chipsettet og dermed regner jeg med at de bruker et ugunstig chipsett.

 

Til de som tviler på netbooks, det finnes gode netbooks, eks. Lenovo S12 med Ion som er et glimrende valg, eller uten Ion om det ikke er viktig å kunne kjøre 1080p til ekstern skjerm fra en netbook. Selv venter jeg på Lenovo S12e, så blir det nok et netbook kjøp på meg. Den vil utføre alt jeg har behov for på en bærbar pc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
Blah blah

 

Jeg sier ikke at netbooks ikek har svakheter, det jeg derimot sier er at til de fleste normale produktivitetsoppgaver som skriving etc holder de for mange. Er ikke alle som må ha quad core for å klare seg i verden, mye fordi noen bruker data til andre ting enn spill. Ditt innlegg viste en ekstrem mangel på emne til å se ting fra andre perspektiver; at noen faktisk klarer seg med den hardwaren. På bakgrunn av det konkluderer jeg med at du enten er ca 14 år, eller idiot. Hvem av de som stemmer er meg egentlig knekkende likegyldig da jeg har en hel haug med vegger her i huset jeg kan snakke til om jeg vil ha en mer givende diskusjon enn med folk som skriver innlegg som ditt.

 

 

Leder de? Det må være fordi folk kjøper mot bedre viten. Dette er nok en god e-postleser, men oppløsningen blir for lav til å være praktisk til noe særlig websurfing eller skolearbeid.

 

Dermed er ikke dette noe man engang kjøper til barna sine. De som lager denne formfaktoren vil nok merke at folk har våknet og vil ha høyere oppløsning, samt at noen foretrekker oppimot 12", dog er 10" fult brukbart om man får noe bedre oppløsning. 1280x720 selv om det er 16:9 hadde vært noe bedre.

 

Positivt at de har dumpet N270 og gått til den nyere N280, men det står ingenting om chipsettet og dermed regner jeg med at de bruker et ugunstig chipsett.

 

Til de som tviler på netbooks, det finnes gode netbooks, eks. Lenovo S12 med Ion som er et glimrende valg, eller uten Ion om det ikke er viktig å kunne kjøre 1080p til ekstern skjerm fra en netbook. Selv venter jeg på Lenovo S12e, så blir det nok et netbook kjøp på meg. Den vil utføre alt jeg har behov for på en bærbar pc.

 

1024x600 er et problem. Det er en av grunnene til at jeg oppgraderte fra Aspire One A150 (1101HA har 1366x768 oppløsning). Finnes også 10" med 720p oppløsning, Aspire one D250 HD med 1280x800.

 

Forresten trenger du ikke ion for å klare 1080p. Intel GMA500 har dxva hardware decoding av h264 som klarer 1080p.

Lenke til kommentar
Captain Knows it all

 

"Jeg sier ikke at netbooks ikek har svakheter, det jeg derimot sier er at til de fleste normale produktivitetsoppgaver som skriving etc holder de for mange. Er ikke alle som må ha quad core for å klare seg i verden, mye fordi noen bruker data til andre ting enn spill. Ditt innlegg viste en ekstrem mangel på emne til å se ting fra andre perspektiver; at noen faktisk klarer seg med den hardwaren. På bakgrunn av det konkluderer jeg med at du enten er ca 14 år, eller idiot. Hvem av de som stemmer er meg egentlig knekkende likegyldig da jeg har en hel haug med vegger her i huset jeg kan snakke til om jeg vil ha en mer givende diskusjon enn med folk som skriver innlegg som ditt. "

 

 

Ja jeg er en idiot Captain :roll: Gidder ikke engang å ramse opp hvor mange pcer jeg har bygd siden den spede begynnelse på 90 tallet.

 

Igjen antyder du å fantaserer som et lite barn som vet alt i verden. Livlig fantasi om andre mennesker har du hvertfall

 

Du er bare sur på meg fordi jeg rakker ned på et produkt du selv eier . å nei det går ikke ann for Captain Ødegård. Da skal han lage storm i et vannglass .

 

Seriøst mann , prat heller til veggen din som du tydeligvis har et godt forhold til .

 

Gidder ikke flere barnsligheter fra deg

Endret av Magnolian
Lenke til kommentar
Forresten trenger du ikke ion for å klare 1080p. Intel GMA500 har dxva hardware decoding av h264 som klarer 1080p.

Det kommer an på hvilken platform du vil være på. GMA500 er et brikkesett Intel har lisensiert, og det finnes ikke frie drivere for *nix. Du kan heller aldri kjøre noen hackintosh.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Mulig du ikke kan få 1080p dekoding til å funke på linux, men du kan i det minste kjøre systemet. Bruker ikke HW dekoding selv, få oprogrammer som støtter det og ser lite på video på maskinen.

Lenke til kommentar

Captain:

God informasjon :) Ion er i utgangspunktet "tungdrevet" så om lettere løsninger gjør jobben så er det bedre. Det er litt overkill med en løsning som kan spille CoD4 bare for å se x.264 1080p via HDMI.

 

Greien er at en netbook er også kjekk å kunne bruke som videoavspiller, også mot eksterne skjermer. Ikke for alle, men mange siden man egentlig ikke trenger noe mer enn en grei netbook for å gjøre det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...