Gå til innhold

Bygg ditt eget mellomformatkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo putte på Hartblei sine egne linser, som er produsert som mellomformatlinser. Er det som er avbildet og. Men kameraet må sendes inn til Hartblei for å skiftne fatning mellom linser, virker ikke som dette er noe man kan trikse fram og tilbake med selv som man ønsker. Så jeg tror det er vel så tilfredsstillende å kjøpe seg en brukt hasselblad eller mamiya mfilmbasert med objektiv for under 10k så heller oppgradere med en phaseone etterhvert.

Lenke til kommentar

Vignettering kanskje litt, men nå er 14-24 trukket frem som eksempel fordi det tegner en større bildesirkel enn småbildeformat.

 

Jeg har tro på mange av småbildeformatobjektivene (holdt du pusten nå? ;)) yter meget bra hvis man bruker et bakstykke uten AA-filter. 14-24 utklasser oppløsningsevnen til Nikons 24 mpix D3x med over 4000 linjepar. :)

 

Simen: 45000kr for denne "dingsen" er billig i forhold til å kjøpe optikk, kamerahus og bakstykke fra Hasselblad eller PO. Hasselblads H2D-II 31-50 mpix bakstykker kombinert med hus og "ussel" 80/2.8 (normalobjektiv) ligger fra 140 000 til 215 000 kr hos Interfoto.

 

For å stykke opp prisen tar jeg følgende eksempel fra Phase One:

 

Phase One 645 kamerahus: 44 500 kr

Phase One P20 bakstykke (20 mpix): 85 000 kr (og helt opp til P65+ 60 mpix på 315 000 kr)

80mm f/2.8 objektiv: 11 500kr (og opp mot rundt 80 000kr)

 

Totalt: 141 000 kr.

 

 

Fortsatt "billig" ;)

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
Simen: 45000kr for denne "dingsen" er billig i forhold til å kjøpe optikk, kamerahus og bakstykke fra Hasselblad eller PO. Hasselblads H2D-II 31-50 mpix bakstykker kombinert med hus og "ussel" 80/2.8 (normalobjektiv) ligger fra 140 000 til 215 000 kr hos Interfoto.

Jeg synes ikke sammenligningen mellom butikknytt utstyr og gammelt, brukt digital mellomformat er særlig rettferdig.

 

Ukrainske Hartblei har utviklet et system som først og fremst er ment som redning for fotografer med digitale bakstykker som ikke lenger støttes.

 

Jeg synes heller ikke det er rettferdig å sammenligne prisen på adapteren med et helt system med objektiv og bakstykke. Det må man jo også ha når man kjøper denne Hartbleien. Hartbleien erstatter altså bare fremparten av kameraet. Slike fremparter går for ganske få tusenlapper på bruktmarkedene for tida.

Lenke til kommentar

Sitat fra artikkel:

Ukrainske Hartblei har utviklet et system som først og fremst er ment som redning for fotografer med digitale bakstykker som ikke lenger støttes. Men her er det store muligheter.

 

Gikk ut i fra du leste hele artikkelen, men jeg gjør et nytt forsøk. De som sitter med optikk (og bakstykker for den del) vil dette være en solid og billig løsning. Dessverre er det jo sånn at produsentene selv i denne klassen bytter ut fatninger og diverse løsninger oftere enn mange ønsker.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

En ny flopp.. Skulle de ha hatt under ?500, så ville jeg ha forstått.. Dette kommer til å bomme på markedet helt. Nikon har jo D800 med over 35 Mpix fullformat, å det koster langt mindre enn Hartblei.. Når man først har planer om å bruke rundt ?5000, hvorfor ikke et gammelt Hasselblad å sette på et digitalt bakstykke fra phaseone eller lignende? Koster bare et par lapper mer enn et leke-kamera som Hartblei.

Lenke til kommentar

Da er det fint at du drar fram nettopp D800 til diskusjon av en artikkel skrevet nesten tre år tidligere. Hvorfor kjøpte man ikke bare D800 på det tidspunktet? :roll:

 

Uansett vil dette kunne gi en hel del muligheter - som å bruke fullframeoptikk med større bildesirkel enn "vanlig" fullframe, og hvis du allerede har et digitalt bakstykke vil dette kameraet kunne gi deg mange, mange muligheter til å kunne putte på akkurat den optikken du vil.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...