Gå til innhold

Første TV med Cell-prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Disse selger dem kanskje 100 av på verdensbasis :p

Tviler på at den kommer utenfor Japan med det første:)

Med tanke på hvor mye Toshiba har invistert i Cell, så bør de og må sannsynligvis få solgt mer enn 100 eksemplarer. Noe som sannsynligvis blir vanskelig. Men det kommer nok til forbrukernivå om ikke så alt for lenge. Toshiba har hvis jeg husker rett en patent på noe sånt som 48 mpeg2-streamer på en gang, og det er sikkert her Cell kommer inn. Tviler på at det er så mange som har noe nytte av å se på 48 kanaler på en gang, og jeg ser for meg at en TV-guide med moving pictures hadde vært mer irriterende og rotete enn nyttig.

Lenke til kommentar
dessuten ha en omfattende bilde-i-bilde-funksjonalitet

 

Dette forstår jeg, men å oppskalere kilder med lavere oppløsning ser jeg ikke store hensikten med annet som en tilleggsfunksjonalitet til kilder med riktig oppløsning. Eks. er det greit/kjekt med oppskalering av DVD til HD på en Blu-Ray spiller, men at det blir så ekstremt mye bedre at man vil oppskalere HD videre er jeg ikke overbevist om.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bruckiania: Det er nok snakk om 3840x2160, ikke 3820x2160. Det skyldes nok en skrivefeil fra begge RegHardware-artiklene som igjen skyldes en skrivefeil i en Toshiba presentasjon. Engadget skriver i hvert fall 3840 og det er jo det eneste logiske.

 

Engadget avslører også en annen ting: Størrelsen på prototypen er 56".

 

Rå oppløsning, men jeg ser heller ikke poenget med det. Bortsett fra å ta vanvittige priser fra rike entusiaster.

 

Det er vist også snakk om en modell med 1920x1080 og Cell prosessor.

 

TheDarkListener: Ren oppskalering uten noen form for behandling er jo ganske meningsløst. Det blir ganske nøyaktig det samme som å vise på en ekte 1920x1080 film. Ingen behandling av bildet krever selvsagt heller ikke noe prosesseringskraft. Poenget med Cell-prosessoren må være å oppskalere med behandling av bildet.

 

Toshiba har tidligere benyttet Cell til oppskalering av DVD-film og 720p til 1080p. Resultatet er selvsagt behandlet og tilpasset oppløsningen.

Lenke til kommentar

Fint at det kommer TVer med større oppløsning, men det har ikke akkurat så mye for seg å skalere opp video til denne oppløsningen. Jeg kunne godt tenke meg å få prøve spill på en plasma-TV (og etter hvert OLED-) med en sånn oppløsning.

 

I tiden fremover vil nok flere og flere TVer få innebygget funksjonalitet som etter hvert erstatter både DVD-spillere og PVR-bokser.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor en har valgt den oppløsningen der i stedet for å hive inn noen få ekstra piksler og gå rett på 4K. Det er ingen som er tjent med å ha en TV med ukurant oppløsning, spesielt når en vet at 4K er neste stopp på veien.

 

Det er vel en god stund til det stoppet kommer (og innen den tid håper jeg de snart tar til fornuft og skjønner at man må ha mer en 24 fps også, at man fortsatt bruker det er jo håpløst)

 

AtW

Lenke til kommentar
SuperHD er vel 4K ja.

http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Hi-Vision

 

Foreløig har man ingen standarder for hva som blir neste steg. 2 og 4k er oppløsning som idag er hva vi ser på digitale kinoer rundtom i verden. Jeg har mine tvil på at vi vil se noe mellom dagens HD og neste generasjon som trolig blir like hysterisk som wiki siden antyder. Å bytte ut mengder av produksjons utstyr er rett og slett for dyrt til å gjennomføre. HD skaper nok utfordringer allerede idag, 2 og 4k for digital film er og en orgie i dyrt utstyr for i det hele tatt å la seg gjennomføre. UHD på sinn side vil iflg. wiki ta opp noe sånt som 28TB.....selv NRK's programbank som om jeg ikke husker feil idag huser 1.6PB vil bli spist opp farlig fort :p

 

Men er det noen som kan finne på å starte moroa så er det disse tekno gale japanerne, gjerne sammen med BBC som har en god slump penger i budsjettet sitt.

 

 

Toshiba har hvis jeg husker rett en patent på noe sånt som 48 mpeg2-streamer på en gang, og det er sikkert her Cell kommer inn. Tviler på at det er så mange som har noe nytte av å se på 48 kanaler på en gang, og jeg ser for meg at en TV-guide med moving pictures hadde vært mer irriterende og rotete enn nyttig.

Mtp. at MPEG2 mer og mer blir erstattet med MPEG4 så spørs det hvor nyttig det vil være med den patenten uansett. Mpeg4 er og vesentlig mer prosessor intensivt å kode/dekode enn mpeg2, så der kan jo CELL bli utnyttet i feks. en tv med integrert opptager som klarer mer enn 2 strømmer om gangen, EPG med flere bilder osv. Evnt også dekoding av videofiler fra minnekort, kameraer osv.

Lenke til kommentar
Det er vel en god stund til det stoppet kommer (og innen den tid håper jeg de snart tar til fornuft og skjønner at man må ha mer en 24 fps også, at man fortsatt bruker det er jo håpløst)

 

AtW

 

Jeg bør vel ikke forsvare 24fps, da eneste grunnen til at jeg liker det er fordi jeg er vandt til det, men siden jeg allerede står der, høyere bilde rate ser helt rart ut og er rett å slett ekkelt å se på. Egentlig veldig rart, men som sagt er jo bare fordi en er vandt med det.

 

Henger meg med på 4k standarden her, de skulle uten tvil bare ha lagt på det ekstra for å følge det. Ville ha vært prikken over i'en på dette nisje produktet.

 

Forøvrig er det litt dust da selv full HD på over 100" ser helt awesome ut.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Blir ikke 24fps fordoblet på LCD TVen uansett?

 

 

Apropo oppløsninger:

500px-UHDV.svg.png

 

Dette ser jo helt rått ut og det fikk meg til å lure på hva slags oppløsning Ringen Kino har på sine digitale visninger. Filmene der ser mer enn bra nok ut på de store salene. Jeg vil tro de kjører 4096x2160.

 

Men dette er jo 16:9 formater, hvofor har de ikke 21:9 formater for kino?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Blir ikke 24fps fordoblet på LCD TVen uansett?

 

De interpolerer for å prøve å reparere noen av ulempene 24 fps forårsaker ja (sample and hold blur osv), det man trenger er en kilde med større framerate.

 

AtW

 

Det er vel en god stund til det stoppet kommer (og innen den tid håper jeg de snart tar til fornuft og skjønner at man må ha mer en 24 fps også, at man fortsatt bruker det er jo håpløst)

 

AtW

 

Jeg bør vel ikke forsvare 24fps, da eneste grunnen til at jeg liker det er fordi jeg er vandt til det, men siden jeg allerede står der, høyere bilde rate ser helt rart ut og er rett å slett ekkelt å se på. Egentlig veldig rart, men som sagt er jo bare fordi en er vandt med det.

 

Henger meg med på 4k standarden her, de skulle uten tvil bare ha lagt på det ekstra for å følge det. Ville ha vært prikken over i'en på dette nisje produktet.

 

Forøvrig er det litt dust da selv full HD på over 100" ser helt awesome ut.

 

Er ikke noe å "skamme seg over" det, liker man det så liker man det, men den hakkete "24-fps-effekten" kan man oppnå også med høyere framerate, så jeg synes det evt fårvære opp til regisøren om de ønsker den effekten.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...