Gå til innhold

Speilrefleks for de fargeglade


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det har offisielt en oppløsning på 12,2 megapiksler, men når vi kontrollregner på tallene for oppløsning, finner vi at bildene bare består av 10,4.

Sensoren har nok 12,4 utnyttbare megapiksler. Men ut fra tallene på dpreview, så ser det for meg ut til at Pentax har gjort noe av det samme som Panasonic og laget kameraet med variabelt sideforhold og tilnærmet konstant diagonal.

 

4288 x 2428 gir et sideforhold på 1,78 som tilsvarer 16:9-format, mens 3936 x 2624 gir nøyaktig 1,5 tilsvarende 3:2.

Lenke til kommentar
Lurer på hvordan "Pentax’ ISO-prioritert eksponering" fungerer?

Hva er forsjell fra f.eks. Auto-ISO på Nikon?

Jeg kan bare gjette, men jeg tipper det er et auto-program som prioriterer lav ISO i f.eks P-modus. Altså at kamera vektlegger lav ISO, når det velger lukker og blender for deg.

 

Om det stemmer får vi vel vite om ikke alt for lenge, når f.eks DPReview publisere sin hands-on review. De pleier å vise de ulike menyalternativene, og gi en viss innsikt i hvordan de virker.

 

En annen mulighet er at de sikter til Sv-modus (må ikke forveklses med parti med samme navn). Det viker ganske like auto-ISO. Hovedforskjellen er i så fall at du velger det direkte ved hjelp av programvelgeren på toppen.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Kameraet finnes forøvrig i 100 fargekombinasjoner i japan:

http://www.camera-pentax.jp/k-x/#/simulator/110101

 

:!:

 

...jeg ville KLART have chokoladevarianten, så!

http://www.camera-pentax.jp/k-x/#/simulator/020101

 

Gad vide... det er klart at målgruppen er en anden, men kunne man måske _håbe_ at der kommer et lille prisfald på K7 efter lanceringen af K-x? Sådan et "ikke-længere-den-allernyeste-nyhed"-prisfald? K7 er på $1200 nu i USA, og hvis den kommer ned på $1000 har jeg lovet mig selv, at jeg må købe en...

Lenke til kommentar
Lurer på hvordan "Pentax’ ISO-prioritert eksponering" fungerer?

Hva er forsjell fra f.eks. Auto-ISO på Nikon?

Jeg kan bare gjette, men jeg tipper det er et auto-program som prioriterer lav ISO i f.eks P-modus. Altså at kamera vektlegger lav ISO, når det velger lukker og blender for deg.

 

Om det stemmer får vi vel vite om ikke alt for lenge, når f.eks DPReview publisere sin hands-on review. De pleier å vise de ulike menyalternativene, og gi en viss innsikt i hvordan de virker.

 

En annen mulighet er at de sikter til Sv-modus (må ikke forveklses med parti med samme navn). Det viker ganske like auto-ISO. Hovedforskjellen er i så fall at du velger det direkte ved hjelp av programvelgeren på toppen.

 

Ja dersom det er et blanding av P-modus og Auto-ISO, vil det gir den perfekte point-and-shot funksjonalitet. På Nikon må man spesifisere laveste tillatte lukketid, mulig på Pentax er det knyttet mer til bestemte programmer som har innebygd minste verdier for shutter og F-stop.

 

Syns K-x med flere fargealternativer er virkelig et steg i riktig retning. fra point-and-shot til HDR og alt i en leker hus til super pris.

Lenke til kommentar

Dersom ISO-prioritert eksponering (Sv Mode) fungerer slik som det gjør på mitt K10D, vil det si at du setter ISO-verdien med rullehjulet og kameraet setter både lukkertid og blender for å oppnå korrekt eksponering i forhold til ISO-verdien du har valgt. Ikke så alt for spenstig med andre ord, men sikkert nyttig i noen situasjoner selv om jeg aldri bruker det selv :)

Lenke til kommentar

I følge spesifikasjonene på http://www.pentax.jp/english/news/2009/200918.html er RAW- og fullkvalitets JPEG-oppløsningen 4288 x 2848, altså 12,2 megapiksler (men hvorfor sier de da 12,4?). Antakelig er det en Sony-sensor av liknende type som den som sitter i a500.

 

Kameraet er jo utrolig godt spesifisert i forhold til andre i samme prisklasse, men det har arvet et minus fra K-m: Selv om det nå har fått 11 fokuspunkter og muligheten til å velge blant dem manuelt, kan det fortsatt ikke vise fokuspunktet i søkeren.

Lenke til kommentar
Dersom ISO-prioritert eksponering (Sv Mode) fungerer slik som det gjør på mitt K10D, vil det si at du setter ISO-verdien med rullehjulet og kameraet setter både lukkertid og blender for å oppnå korrekt eksponering i forhold til ISO-verdien du har valgt. Ikke så alt for spenstig med andre ord, men sikkert nyttig i noen situasjoner selv om jeg aldri bruker det selv :)
Du har nok rett. Jeg har såvidt brukt Sv selv, mern ikke nok til at jeg greide å huske hvordan det virka ;)

Det blir altså det motsatte av auto-ISO på sett og vis. Jeg har aldri funnet bruk for det.

 

Jeg liker den opprinnelige idden min mye bedre: Et P-modus program som prioriterer lav ISO. Det kunne virkelig vært nyttig, når man jobber med statiske motiver, men har det travelt. Men det blir kanskje noe for mer avanserte modeller.

 

Når det gjelder eventuell prisnedgang på K-7 som konsekvens av ny modell, så håper jeg faktisk at det ikke skjer. Jeg vil nemlig ha plass til en tredje modell, mellom denne og K-7.

En K20D lignende utgave av dette, med samme sensor, ytelse og features, men noe mindre enn K20D (ideelt sett som K-7). Altså et lignende hus, med 2-hjuls-interface, grunnleggende samme grensesnitt, og selvfølgelig værtetting :)

 

Værtetting i lavere prisklasse virker nemlig logisk på meg, iom. lanseringa av WR optikken.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Dette må rettes opp i artikkelen;

 

....Det har offisielt en oppløsning på 12,2 megapiksler, men når vi kontrollregner på tallene for oppløsning, finner vi at bildene bare består av 10,4. Det bør ikke være et problem for noen....

 

Kameraet har maks oppløsning på 4288x2848 (ref:dpreview), nøyaktig det samma som nikons 12Mp-kameraer.

 

Kult kamera, btw.

Lenke til kommentar

Hm, det med fargane er jo noko dei burde ha pusha på fotballklubbar rundt omkring som supporterutstyr. Tenk å få eit kamera i klubben din sine fargar:

 

Brann

Fredrikstad

Lillestrøm/Start

Stabæk

Aalesund

Molde

Viking/Strømsgodset

Odd/Rosenkaal

Vålerenga/Sandefjord

Lyn

 

:cool:

 

(Gult og gult gjekk ikkje å kombinera, så Bodø/Glimt må klara seg utan. Tromsø har stripete drakter, så det går heller ikkje å få til :()

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...