Gå til innhold

NAS-nytt fra LG


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, med alle dagens netbooks uten DVD drev og som ikke klarer å få et internt nettverk til å kjøre mellom sin(e) pc'er eller finne ut hvordan man deler et drev; så er jo denne LG enheten bare alle tiders.

 

Der finnes allerede "NAS" med skjerm-mulighet + keyboard, Intels NAS (som også blir re-branded av Fui-Siem. m/WHS).

Lenke til kommentar

Enig med de som sier at en NAS skal gjemmes bort og ikke oppta plass så derfor vil DVD brenner være meningsløst. At den har trådløst nettverk har vel også liten verdi ??? "Husets server" har vel som oppgave å gi "alle" data fortest mulig. Derfor blir en skikkelig 1Gbit port som leverer varene prioritet nr. 1, og dette er mangelvare på nesten alle NAS som selges. I tillegg blir god og fleksible funksjonalitet viktig (services og plug-in)

 

Jeg føler her LG legger vekt på ting som ikke er viktig og prøver å lage en NAS PC noe jeg ikke tror det er behov for. Men den kan jo ha fine funksjoner for noen så feil kan jeg ta...

Lenke til kommentar

Jeg har testet en gratis NAS for vanlig PC og ble ganske begeistret over resultatet. Litt unødig komplisert å sette opp første gang (gammel brukermanual for mounting, deling og brukere/grupper og ny software) men når jeg fikk alt til å fungere vil jeg si dette en god løsning som jeg virkelig kan anbefale.

Positivt er lave resurskrav til maskinvare.

 

Resultatet er blitt en dønn stabil NAS server som har det meste ferdig installert, men den har nok middels til høy terskel for å ta i bruk en del av funksjonene. Må ting være enkelt kan nok QNAP være et bedre (og dyrere) valg.

 

Prøv selv på www.freenas.org

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

freeNAS er genialt. Utnytter det meste av ytelse du måtte ha i hardwaren og leverer masse features. Problemet er at det er vanskelig å finne gode små kabinetter til NAS. Helt merkelig egentlig da det burde være trivielt å levere slike til f.eks mini-ITX eller som barebone.

 

Qnap er en slik barebone, men det følger i tillegg med et ferdig konfigurert Debian basert OS, mye likt FreeNAS og alle de andre "NAS OS" der ute. Dette OS kan byttes ut, har sett folk kjøre XP på Qnap. Spør meg ikke hvorfor... Ulempen er at prisen er uforholdsmessig høy i forhold til hva en får av hardware (som oftest standard Celeron eller Atom maskin med noen halvskranglete hotswap braketter i en relativt fin kasse på de nyeste modellene), klart mye av de pengene går til software biten.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...