Gå til innhold

Mobilt bredbånd har blitt dyrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og i tillegg har Netcom satt ned maksgrensen.

 

 

 

Les mer

 

 

Hvis det tallet stemmer er det vel ikke et pålagsproblem som er problemet. Netcom og Telenor

har mest sannsynlig oversolgt kapsiteten sin til de grader fordi de regner med at folk ikke kommer

til å bruke så mye som de har tilgang til - intet nytt under solen der.. Grådigpelser!

 

//T

Lenke til kommentar
Mobilt bredbånd har blitt dyrere og dårligere. Dagensit.no har observert at fri bruk-abonnementene har økt fra 99 til 129 kroner hos Netcom og fra 119 til 149 kroner hos Telenor. Det er opp 30 prosent hos Telenor og 25 prosent hos Netcom.

 

Dere mener abonnementene "Fritid" og "Kveld&Helg". "HeleTiden" fra NetCom har uendret pris, og Telenor har satt ned prisen fra 499 kr til 299 kr på sin "Dag&Natt".

 

Den positive nyheten, som ikke er fullt så ny lenger, er "Av&Til" fra Telenor, som bare koster 99 kr i mnd og inkluderer 500 MB, uansett tid på døgnet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det sier seg selv at det bare var et tidsspørsmål før prisen gikk opp, og hastigheten ned. I våres kunne jeg sitte og laste ned 2 GB i løpet av noen timer på lørdag formiddag, og slippe unna med å betale 3,50 for det. Det kunne jo ikke holde i lengden.

 

For en liten stund siden døpte de om 99 kroners-abbonementet sitt, med det resultat at jeg måtte betale dobbelt pris for en dag. 3,50 er ikke mye for meg, men med noen tusen kunder blir det fort mye gratis penger til NetCom. Ja, ja, hvor lenge var Adam i Paradis?

Lenke til kommentar
Den positive nyheten, som ikke er fullt så ny lenger, er "Av&Til" fra Telenor, som bare koster 99 kr i mnd og inkluderer 500 MB, uansett tid på døgnet.

det skumle med den er at den ser ut til å falle utenfor 10/dagen ordningen som telenor har for alle som ikke har noe spesiell data-tjeneste.

 

noe jeg også mistenker for kveld&helg når jeg tenker etter, men så skal det vel mer til å gå over GB den MB i disse dager, spesielt i ett "nødstilfelle"...

Lenke til kommentar

Ja, når de 500 MB som er inkludert er brukt opp har man ingen maks 10 kr dagen, men 1,5kr per megabyte, og makspris 599 kr på en måned.

 

Ved Kveld&Helg gir man også fra seg maksprisen på 10 kr per dag, i bytte mot 5 kr/mb og 50 kr maks hver dag, 900 kr per mnd.

 

Så, det lønner seg å finne det abonnementet som passer sitt bruk.

Lenke til kommentar

Utrolig teit konsept med båndbredde begresninger. Så lenge nedsettingen baserer seg på EDGE og ikke GPRS så er det jo nesten greit, men fortsatt en usmakelig måte å løse problemet på.

 

Synes også Post og teletilsynet burde tvingt gjennom et påbud om makspris på alle abonnement hvor internett tilgjengelig.

 

Alt i alt er mobilt "bredbånd" løst på en patetisk måte her i Norge. Fri bruk produktene ligger i en prisklasse hvor man kan stille mye høyere krav til stabilitet og ytelse av alle andre nettløsninger.

Lenke til kommentar

Hvordan påvirker dette eksisterende kunder?

 

Da jeg tegnet avtale med Tele2 fikk jeg en pris på 99 kroner per måned for å kunne surfe fa 17.00 - 08.00 og i helgene og et tak på 5 GB per måned.

Nå har de senket denne grensen til 1 GB.

 

Jeg har ikke spurt dem, men gjelder denne senkingen også kunder som allerede har avtale? Og hvis ja, er ikke det et brudd på avtalen? Jeg får jo da en dårligere tjeneste enn jeg forventet da jeg skrev under kontrakten.

Lenke til kommentar

Ingen andre enn meg som har reagert på at Telenor hadde (på telenor og djuice abonemangene) 10kr som tak tidligere. Så økte de til svimlende 70kr i 2-3 år, og nå er de tilbake på 10kr igjen....

 

Det er jo håpløst og forholde seg til prisene. Da prisen hadde økt opplevde jeg at kundeservice faktisk ikke viste at de hadde satt opp prisen og de skjønte ingenting da jeg sa det var 70kr nå. Så fant jeg ut at jeg skulle ringe da de satte den ned igjen (ca en uke etter den ble satt ned) samme resultate. Fikk beskjed om at det var ett tak på 70kr. Morsomt at de ikke informerer kundene eller kundeservice om at prisene blir justert....

 

Men,men... nå har jeg gratis databruk på mobilen, så har vell ikke noe å klage på.

Sa faktisk akurat opp netcom skiten jeg hadde. Da jeg opplevde at GPRS var gjeldene nett 80% av togturen mellom Trondheim - Hamar. Noe de mente selv var dekket med Edge.... Selv om GPRS var for det meste på full signalstyrke så gikk det ikke fort :@

Lenke til kommentar
Ingen andre enn meg som har reagert på at Telenor hadde (på telenor og djuice abonemangene) 10kr som tak tidligere. Så økte de til svimlende 70kr i 2-3 år, og nå er de tilbake på 10kr igjen....

 

De hadde 10 kr på surfing mot wap-sider, dvs som gikk gjennom wap-proxy'en deres. Det var 50 kr dagen for surfing mot html-sider, epost osv på den tiden.

Lenke til kommentar

slik jeg oppfattet det så brydde wap greia deres seg mer om porten den innholdet, altså så kunne en surfe html til wap priser, bare at få telefoner på den tiden hadde maskinkrafta til å håndtere html.

 

dette ble spesielt morsomt siden en kunne stille opera mini til å gå over http/80 (samme som wap, bare at en der leverte wml heller den html, i det minste i starten, wap 2.0 gikk vel på forenklet xhtml), noe som nok gjorde det vanskelig for telenor å se forskjell på wap og mini trafikk (tror ikke det var mye snakk om deep packet inspection enda).

Lenke til kommentar

Dere klarte ikke å få med at Telenor innførte "Av&til" samtidig som prisendringen kom, dette koster som genser sier 99kr mnd, og 500mb inkl uansett tid på døgnet. De fleste småbrukerne som før brukte Kveld og helg til 119 kommer gunstigere ut med Av&Til, men storbrukerne nå kan velge å gå til "Dag&Natt\FriBruk) for 299kr.

 

Vet ikke med Netcom\Tele2, men på mitt MB hos Telenor så beholder de gamle kundene med f.eks 119kr mnd samme prisen fram til de velger ett nytt abonnement.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...