Gå til innhold

Denne kan gi deg 160 GB i mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Les igjen, snakker om innen et par år. Som vi alle vet så går prisen på minnebrikker fort ned.

Og ettersom at SDXC ble lansert i nå i januar, og det første masseproduserte kortet på 64 GB er i gang snart. Prisen: DYRT. Men om noen år så vil nok selv 500 GB være billig nok for at det kan selges.

 

Så det går fort ned, men for øyeblikket så er nok mini HDD billigste.

Lenke til kommentar

Flash dobler kapasitet/pris omtrent hvert år, mens harddisker dobler kapasitet/pris omtrent annenhvert år.

 

Om to år (2011) regner jeg med at 1,8" harddisker på 500 GB koster rundt 800 kr og at SDXC har kommet opp i 64 GB (og koster 2000 kr).

 

Om fire år (2013) regner jeg med at 1,8" harddisker på 1000 GB koster rundt 800 kr og at SDXC har kommet opp i 256 GB (og koster 2000 kr).

 

Om seks år (2015) regner jeg med at 1,8" harddisker på 2 TB koster rundt 800 kr og at SDXC har kommet opp i 1 TB (og koster 2000 kr).

 

Om åtte år (2017) regner jeg med at 1,8" harddisker på 4 TB koster rundt 800 kr og at SDXC har kommet opp i 4 TB (og koster 2000 kr). (Lik kapasitet om 8 år)

 

Om ti år (2019) regner jeg med at 1,8" harddisker på 8 TB koster rundt 800 kr og at SDXC har kommet opp i 16 TB (og koster 2000 kr). 8 TB-versjoner koster sikkert rundt 800 kr. (Lik pris/GB om 10 år)

 

Med andre ord minker harddiskenes forsprang på pris og kapasitet, men det er ennå lenge igjen før forspranget er helt innhentet.

Lenke til kommentar
Flash dobler kapasitet/pris omtrent hvert år, mens harddisker dobler kapasitet/pris omtrent annenhvert år.

 

Om to år (2011) regner jeg med at 1,8" harddisker på 500 GB koster rundt 800 kr og at SDXC har kommet opp i 64 GB (og koster 2000 kr).

 

Om fire år (2013) regner jeg med at 1,8" harddisker på 1000 GB koster rundt 800 kr og at SDXC har kommet opp i 256 GB (og koster 2000 kr).

 

Om seks år (2015) regner jeg med at 1,8" harddisker på 2 TB koster rundt 800 kr og at SDXC har kommet opp i 1 TB (og koster 2000 kr).

 

Om åtte år (2017) regner jeg med at 1,8" harddisker på 4 TB koster rundt 800 kr og at SDXC har kommet opp i 4 TB (og koster 2000 kr). (Lik kapasitet om 8 år)

 

Om ti år (2019) regner jeg med at 1,8" harddisker på 8 TB koster rundt 800 kr og at SDXC har kommet opp i 16 TB (og koster 2000 kr). 8 TB-versjoner koster sikkert rundt 800 kr. (Lik pris/GB om 10 år)

 

Med andre ord minker harddiskenes forsprang på pris og kapasitet, men det er ennå lenge igjen før forspranget er helt innhentet.

Det finnes jo SDHC-kort i dag med 32 GB for 700 kr , så da vil det i følge din regning komme kort med 64 GB i 2010 og 128 GB i 2011 til 700 kr, og ikke 64 GB til 2000 kr. (Jeg antar at SDXC ikke blir så veldig mye dyrere enn tilsvarende SDHC kort etter det har vært på markedet en stund).

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Simen: Innen 10 år er det garantert kommet til ny teknologi.

Det kommer kontinuerlig ny og bedre teknologi. Det er det som driver begge disse fremover. Jeg kan ikke se noen konkurrerende lagringsmedium under oppseiling mot disse.

 

Maks for SDXC er 2TB ;)

Hehe, godt poeng. Det tenkte jeg ikke over i farta.

 

Det finnes jo SDHC-kort i dag med 32 GB for 700 kr , så da vil det i følge din regning komme kort med 64 GB i 2010 og 128 GB i 2011 til 700 kr, og ikke 64 GB til 2000 kr. (Jeg antar at SDXC ikke blir så veldig mye dyrere enn tilsvarende SDHC kort etter det har vært på markedet en stund).

Jeg forvekslet SDXC med MicroSD i farta. Du har helt rett.

Lenke til kommentar
Simen: Innen 10 år er det garantert kommet til ny teknologi.

Det kommer kontinuerlig ny og bedre teknologi. Det er det som driver begge disse fremover. Jeg kan ikke se noen konkurrerende lagringsmedium under oppseiling mot disse.

Å ikke forutse at det kommer nye konkurerende lagringsmedia i løpet av en 10-års periode vil jeg hevde er på kanten til å være naivt. For 10 år siden satt jeg og lagret data på CD-plater, minidiscer, zip-drives og tape-streamere. Hvor mange av dem lever i beste vellgående i dag?

Ny teknologi som det forskes på (husker for alt i verden ikk hva den teknologien heter - det er snakk om bevegelige data - skal se om jeg finner det i morgen) er neppe kompatibelt med noen av lagringsmediaene vi kjenner i dag.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Å ikke forutse at det kommer nye konkurerende lagringsmedia i løpet av en 10-års periode vil jeg hevde er på kanten til å være naivt. For 10 år siden satt jeg og lagret data på CD-plater, minidiscer, zip-drives og tape-streamere. Hvor mange av dem lever i beste vellgående i dag?

Alle de der var jo forutsett å dukke under før eller siden til fordel for harddisker og flash. Enten lokalt eller via nettlagring.

 

Ny teknologi som det forskes på (husker for alt i verden ikk hva den teknologien heter - det er snakk om bevegelige data - skal se om jeg finner det i morgen) er neppe kompatibelt med noen av lagringsmediaene vi kjenner i dag.

IBMs millipede? Eller memristoren? Jeg tror ikke disse vil nå frem som et populært lagringsmedie innen 10 år, men vi får se. Jeg blir ikke skuffet om jeg tar feil for å si det sånn. :p

Lenke til kommentar
Flash dobler kapasitet/pris omtrent hvert år, mens harddisker dobler kapasitet/pris omtrent annenhvert år.

 

[...]

 

Om ti år (2019) regner jeg med at 1,8" harddisker på 8 TB koster rundt 800 kr og at SDXC har kommet opp i 16 TB (og koster 2000 kr). 8 TB-versjoner koster sikkert rundt 800 kr. (Lik pris/GB om 10 år)

Neppe. Flash vil begrenses av transistorstørrelsen i produksjonsprosessene. Det er rett og slett ikke langt igjen å gå på tradisjonell CMOS før man må over på nanoteknologi eller helt andre (og mer kompliserte) minnetyper enn dagens flash. Den vanvittige veksten i tilgjengelige størrelser i størrelse vil uansett avta.

Lenke til kommentar

Fortettingen av transistorer i planet (krymping) vil avløses av å bruke flere lag. Bygging i høyden. Sånn kan moores lov (den riktig siterte) fortsette lengre enn til der krympingen stopper.

 

Men jeg skal ikke være så bastant på spådommer 10 år frem i tid. Jeg har tatt grundig feil på 3 års spådommer før.. Uansett, det jeg siterte er i hvert fall kursretningen fra her vi står i dag.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...