Gå til innhold

Harddisker med innebygd kryptering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, betale flere hundre spenn ekstra for å få en disk som ikke kan brukes med linux (eller versjoner av windows og osx som krypteringsprogramvaren ikke er portet til). Mangelfullt dokumentert krypteringsalgoritme antagelig? Kanskje like greit å kjøpe en helt vanlig disk, og selv velge krypteringsløsning:

http://www.linux.com/archive/feature/60762

 

Det man ikke vet koster faktisk penger.

Lenke til kommentar

Den ene store fordelen med hardware-kryptering i forhold til software-kryptering er ytelse. Jeg ser ingen grunn til at hardware-kryptering *må* gå på bekostning av portabilitet men det ser dessverre ut til å være normen...

 

Hvor relevant ytelse er på et ekstern kabinett er et annet spørsmål, det hadde vært gøy å se ytelse på denne boksen sammenlignet med en truecrypt partisjon på en tilsvarende usb-disk.

Lenke til kommentar
Den ene store fordelen med hardware-kryptering i forhold til software-kryptering er ytelse.

 

*USB*-disk. Ekstern. Hva greier man da i rå I/O? Med litt flaks 30MBps. Hvor mange år tilbake må man gå for å finne en CPU som ikke greier å kryptere data i denne hastigheten?

 

Når det er sagt, løsningene varierer veldig. Jeg ble veldig veldig skuffet i går, da jeg testet plaintext-kopiering til ntfs (ntfs-3g) kontra truecrypt+ntfs (truecrypt+ntfs-3g). 25MBps vs. 12MBps var litt eh, skuffende. Imidlertid velger jeg å skylde på kombinasjonen av truecrypt+ntfs under linux. Ingen grunn til at det ikke skal kunne gå raskere.

 

Hvor relevant ytelse er på et ekstern kabinett er et annet spørsmål, det hadde vært gøy å se ytelse på denne boksen sammenlignet med en truecrypt partisjon på en tilsvarende usb-disk.

 

+1. Evt. truecrypt, dm-crypt-cryptsetup og denne hardwareløsningen.

Lenke til kommentar
Den ene store fordelen med hardware-kryptering i forhold til software-kryptering er ytelse.

 

*USB*-disk. Ekstern. Hva greier man da i rå I/O? Med litt flaks 30MBps. Hvor mange år tilbake må man gå for å finne en CPU som ikke greier å kryptere data i denne hastigheten?

Tja, sånne systemer er sannsynligvis i salg i dag. Jeg har selv sett relativt nye, helt greie laptoper hvor software- kontra hardwarekryptering under visse (uheldige)omstendigheter gir dramatiske ytelsestap (kombinasjonen softwarekryptering, realtime virusscan og pushing av group policy er en killer). På en ekstern datadisk er det kanskje ikke så mye å bry seg om men på en systemdisk vil du helst unngå denslags.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...