Gå til innhold

Avansert Utforsker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt Total Commander i godt og vel 10 år. Fullspekket med funksjonalitet som brukes jevnlig;

* to vinduer side-om-side med skilleark for flere mapper lett tilgjengelig

* innebygget "pakker"/zip

* multi-renaming

* lagring av søkeparametre

* FTP-klient

* sammenligning av filer (tekst/binært), mapper (synkronisering)

* CRC-verifisering

* haugevis av plugins

 

Kort sagt genialt :yes:

Lenke til kommentar

For ikke å snakke om en av de nye tingene (mener jeg hvertfall) i 7.5: live filtrering basert på søkekriterie.

 

Jeg sitter ofte i foldere med hundrevis av filer. Å kunne trykke ctrl-s og filtrere på filnavn direkte, uten å måtte gå innom et annet skjermbilde (som med den gamle ctrl-f12), og med resultatet oppdatert mens du skriver, er genialt.

 

TC er det absolutt første jeg installerer på enhver PC (vel, kanskje med unntak av Firefox i noen tilfeller). Helt uunnværlig.

Lenke til kommentar

Har brukt Commander-interface siden good old days på 80-tallet.

Såvidt jeg kan huske var Norton Commander det første(!) fullgode alternativet.

Siden gikk konseptet gjennom noen evolusjonstrinn, ble solgt frem og tilbake hvis jeg ikke husker feil. Micro$oft likte dårlig at Windows Commander ikke tilhørte dem - derav navneskiftet til Total Commander.

 

Dette er utvilsom det programmet jeg bruker mest og har mest glede av.

 

Ikke bare fins det lassevis av innebygd funksjonalitet - muligheten for implementering av plugins er tilstede, og et relativt stort community gjør sitt beste for å bidra.

 

Anbefales til alle !

Lenke til kommentar
Selv foretrekker jeg Directory Opus som er et annet alternativ til TC. Litt dyrere, men absolutt verdt å prøve begge.

Jeg brukte DOpus på Amigaen husker jeg. Nå til dags er hovedproblemet mitt at TC snarveiene er hardkoda inn i fingrene mine. Jeg gjorde et halvhjertet forsøk på DOpus for et år eller to siden, og det var bare ikke snakk om.

 

Hvis man ikke er så inngrodd som meg, helt enig, last ned og prøv begge med en gang så du ikke venner deg til den ene før du tester den andre.

Lenke til kommentar
Nei, å navigere og behandle katalogstrukturer og filer via bash er på ingen måte like effektivt som via Total Commander eller andre lignende grafiske grensesnitt.

 

Uenig, bash i uendelig kraftig. Ikke sammenlign windows sin cdm med bash, for cmd er i ikke i nærheten kraftig.

En fil behandler sin fordel er at det er letere å arbeide når det er flere bokstaver i gang, bash sin fordel er krafta. Bash har også tab complitation, noe som er uvurdelig.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar
Nei, å navigere og behandle katalogstrukturer og filer via bash er på ingen måte like effektivt som via Total Commander eller andre lignende grafiske grensesnitt.

Uenig, bash i uendelig kraftig.

Assembler er enda "kraftigere", men ingen vil foreslå det i stedet for bash for å navigere og kjøre kommandoer, eller hva?

 

Å sammenligne bash med Total Commander og lignende programmer når det gjelder den typen filbehandling det er snakk om her, er å bomme på låven. At du fremhever tab completion sier egentlig det meste.

Lenke til kommentar
Hva med støtte for Windows 7 RTM 64-bit? Fant ikke noe system requirements på siden deres.

 

Ellers ser jo programmet ekstremt gammeldags ut - ut fra designet websiden å dømme.....

 

Hvordan ser GUI ut, sånn rent designmessig?

Last ned og se. Gratis og knøttliten nedlasting/installasjon. Personlig synes jeg heller ikke TC er spesielt vakker. Jeg har konfigurert om og skrelt vekk ganske mye i forhold til standard utseendet selv, til noe jeg ikke synes ser direkte stygt ut hvertfall. Men hovedpoenget er jo funksjonaliteten, ikke utseendet.

 

Det funker i Windows 7, men er ikke offisielt støttet høyere enn Vista enda. Utvikleren bruker det i Windows 7 selv dog, så det er neppe nevneverdige problemer.

Lenke til kommentar
Assembler er enda "kraftigere", men ingen vil foreslå det i stedet for bash for å navigere og kjøre kommandoer, eller hva?

 

Å sammenligne bash med Total Commander og lignende programmer når det gjelder den typen filbehandling det er snakk om her, er å bomme på låven. At du fremhever tab completion sier egentlig det meste.

 

Du kan ikke gjøre filbehandeling fra assembly, noe som gjør den sammenligningen invalid. Og DU dro inn bash. Bash er og vil aldri være ment for filbehandeling, men det er kraftig vis det bruker.

Lenke til kommentar

Dette er et staselig program. Jeg har vel brukt gode gamle NC siden jeg så smått begynte å tukle i DOS. Mye mer effektivt for filoperasjoner og lignende. Så når Windows Commander kom var jeg happy. Jeg må vel innrømme at jeg har brukt Windows/Total Commander i mange år uten å ha betalt de kronene det koster. Nå for et par uker siden bestemte jeg meg for å senke penger i programmet. Har etter det brukt det både i W7, Vista og på min gamle skurtresker av en maskin som kjører XP.

 

For et år siden kjøpte jeg meg en ny bærbnar. Prøvde å kjøre denne uten noen form for commander liggende inne. Det ble så tråkigt at etter et par uker lastet jeg ned Free Commander (tror jeg det het). PRoblemet var at dette programmet brukte windowshurtigknapper og slikt, og det ble ikke helt det samme. Dermed ble det Total Commander på den maskinen også.

 

Hsuker forøvrig "Dopus" fra Amigatiden. Jeg kjente bl.a. en kar som var forholdsvis involvert i demoscenen. Han brisket seg hele tiden med at Amiga var så mye bedre enn PC, noe jeg ikke ville høre på. På den tiden hadde jeg NC, og mente at det var gromme greier. Siden Dopus ikke ble sluppet til PC før jeg var altfor godt vant med windows Commander har jeg aldri vent meg til dette programmet. Det er dog godt mulig at Dopus er et mer kraftfullt verktøy for folk som er vant til det.

Lenke til kommentar
I GNU/Linux-verden så kan alt dette gjøres mye mer effektivt med f.eks bash. Hvorfor har de ikke laget noe lignende for windows, istedenfor å lage en fil-utforsker med litt mer funksjonalitet?

Jeg er bare delvis enig i det. Bash er kraftig ja, men når det gjelder filbehandling strekker det en sjelden gang ikke til, og de gangene har man midnight commander.

Lenke til kommentar
Du kan ikke gjøre filbehandeling fra assembly, noe som gjør den sammenligningen invalid. Og DU dro inn bash. Bash er og vil aldri være ment for filbehandeling, men det er kraftig vis det bruker.

Visst kan du det. Du kan da gjøre stort sett alt via assembler. Det blir ikke så veldig mye mer fleksibelt enn et lavnivå programmeringsspråk. Og, nei, det var ikke jeg som opprinnelig nevnte bash, men moderator kriblet etter å slette meldinger så deler av tråden er borte.

 

Anyways, det var akkurat det som var poenget mitt. Mer fleksibilitet gjør ikke noe bedre i seg selv, med mindre det utfører hovedoppgaven godt. Bash er kjempefleksibelt, men det gjør det ikke til en god, effektiv og praktisk filbehandler sammenlignet med programmer som er spesiallaget akkurat for filbehandling.

 

Total Commander er også veldig fleksibelt (via konfigurering og plug-ins), men basisen er filbehandling og alt er bygget opp rundt det. Det gjør det helt genialt når man får øynene opp for all funksjonaliteten som er der. Jeg hadde ikke overlevd en arbeidsdag uten. Og bash hadde ikke vært noe plaster på såret, snarere heller salt.

 

 

(Apropos, grunnen til at jeg ikke rapporterte meldingen var fordi den redigerte meldingen ikke var noe klart troll. Jeg stod tydeligvis opp på en bedre fot enn moderatoren i dag. Eller, i går var det kanskje.)

Endret av Mascot68
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...