Gå til innhold

Kommentar: - Programbutikker er gull!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gode poenger her. Grunnen til at artistene hittil har fått så lite fra Spotify er jo nettopp at 99% av lyttingen foretas av folk som ikke har betalt abonnement, og disse kundene tjener hverken Spotify (eller artistene) noe av betydning på.

 

All ære til Spotify som har fått med store deler av bransjen til å godta dette i en oppbyggingsperiode, men andelen betalende bør nok økes kraftig i løpet av ikke så altfor lang tid.

 

Og forhåpentligvis blir mobilklienter en viktig faktor her - for i lengden er det selvfølgelig ikke holdbart med såpass lav kompensasjon til opphavsmennene. Jeg håper faktisk folk skjønner dette og velger å betale hvis de bruker tjenesten en del.

 

Men problemet løser seg nok selv; det er jo meget mulig at 'gratisabonnement' blir kraftig redusert i fremtiden - for eksempel begrenset til en måned, eller at de rett og slett kutter det ut.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

"Gode poenger her. Grunnen til at artistene hittil har fått så lite fra Spotify er jo nettopp at 99% av lyttingen foretas av folk som ikke har betalt abonnement, og disse kundene tjener hverken Spotify (eller artistene) noe av betydning på."

 

Referanse til den påstanden?

 

Det er nemlig stikk i strid med det somer vanlig. Jeg forstod det slik at artistene (les plateselskapene) betales per avspilling, uansett type abb. Dette er nemlig grunnen til reklamedelen av den gratise utgaven, da reklamene subsidierer for avspillingen.

Lenke til kommentar
Dette er nemlig grunnen til reklamedelen av den gratise utgaven, da reklamene subsidierer for avspillingen.

Reklameinntektene (som jo i stor grad er egenreklame) er ikke i nærheten av å dekke det avspillingen *egentlig* skal koste og er nok et blindspor som vil bli nedlagt. Reklamen er hovedsaklig der for å tvinge folk over på betalingsløsningen. Hadde de tjent gode penger på reklamen hadde det jo ikke vært noe poeng med en såpass billig betalingstjeneste.

 

Jeg regner med at Spotify har fått til en avtale der de i en periode får lov til å betale langt under det de egentlig skal for å få tjenesten stor nok til at den har livets rett over tid og dette er nok også grunnen til at enkelte store band dessverre har valgt å holde seg utenfor inntil videre.

 

Når det er så mange 'gratispassasjerer' som det er idag blir de samlede inntektene smørt så tynt utover at kompensasjonen pr. avspilling blir minimal og selvfølgelig helt uholdbar for artistene i lengden. Hadde det kun vært betalende brukere hadde kompensasjoen til artistene vært på et helt annet nivå.

 

Så jeg står ved min spådom; 'gratis-Spotify' vil forsvinne etterhvert. Dels fordi inntektene er for lave på annonsesalg og dels fordi mange nettbrukere gjør sitt ytterste for å unngå annonser ved å bruke adblockere o.l. (løsninger som muter reklamen på Spotify er såvidt jeg har fått med meg allerede tilgjengelig) og dermed aktivt undergraver den gratis tjenesten annonsene er ment å betale for.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...