Gå til innhold

Test: Contour Rollermouse Free


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Musesyke kureres av å trene litt i tillegg til jobb. Samme som at det ikke har noe å si hvilken sittestilling man har på jobb dersom man trener litt regelmessig.

 

Jeg sitter som et slakt foran pcen med en minimalt ergonomisk, bitteliten mus og et helt vanlig tastatur ca. 12 timer hver dag og har gjort det i årevis. Kan ikke si jeg plages nok til å måtte kjøpe slike produkter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Musesyke unngås ved maksimal støtte for albue og underarm. Jeg jobber i æh... nærmest liggende stilling. En time i såkalt "Ergonomisk riktig positur" gir meg hodepine og vondt i nakken. Det finnes få absolutte sannheter her i verden.

Lenke til kommentar

Jeg kjører også tilnærmet liggende stilling på jobb nå, men har jo også hatt en 9-10 år med Counter-Strike i haukeposisjon også.

 

På en annen side så mener jeg at det ikke var så mange år siden de endret mening og sa at så nærme liggende som mulig faktisk er den beste sittestillingen. Den fremmer kanskje ikke god holdning og er kanskje ikke den mest anstendige stillingen, men så lenge de andre på kontoret kjører den også så er det vel greit. :)

Endret av TwiiK
Lenke til kommentar

Vi har en gang i ny og ned eksperter på besøk på jobben for å tegne og forklare om ergonomi. Det ene tipset de alltid kommer med, over alle andre, er variasjon. Ikke sitt i én stilling hele dagen. Nummer to er å sørge for å hvile armen på bordet kontra å sitte med den utstrakt foran deg. Og da menes hele armens vekt. Hvis du kan slappe av i hele armen, inkludert skulder, ligger du antageligvis godt an.

 

For min del har dette fungert fint i alle år.

Lenke til kommentar

Jeg har enda tilgode å høre om en undersøkelse som finner en klar sammenheng mellom folks sittestilling og ergonomi og diverse smerter i kroppen.

 

Man kunne smugtitte på ansatte i et stort firma, la 'ekspertene' notere ned hvor korrekt eller ukorrekt de bruker datamaskinen, og etterpå spørre dem om hvor vodnt de har.

 

En alternativ hypotese er at de fleste kontorsmerter kommer fra psykisk stress og er uavhengig av sittestilling (eller trening). Dette kan testes på samme måte som ovenfor.

 

Når jeg blir rik skal jeg bevilge penger for at noen gjennomfører disse to studiene.

Lenke til kommentar

Denne typen mus funker ikke i det hele tatt for meg som har betennelse utover fingrene. Mirakelet mitt har vært penner fra Wacom. Den siste jeg har fått på jobben er en enkel og grei Bamboo: http://www.wacom.eu/index2.asp?pid=220&lang=en Slike penner er helt annerledes å jobbe med enn mus, mye mer naturlig, og etter bare en ukes trening går det langt raskere med penn enn med mus. Anbefales på det varmeste til alle, ikke bare de som sliter med senebetennelse.

Lenke til kommentar
Denne typen mus funker ikke i det hele tatt for meg som har betennelse utover fingrene. Mirakelet mitt har vært penner fra Wacom. Den siste jeg har fått på jobben er en enkel og grei Bamboo: http://www.wacom.eu/index2.asp?pid=220〈=en Slike penner er helt annerledes å jobbe med enn mus, mye mer naturlig, og etter bare en ukes trening går det langt raskere med penn enn med mus. Anbefales på det varmeste til alle, ikke bare de som sliter med senebetennelse.

Jeg har en Wacom tablet selv, og "det går langt raskere enn mus" har jeg konkludert med kun gjelder for de som har mussensitivitetn så lav at de må feie armen halveis gjennom rommet for å komme fra ene enden av desktop'en til den andre.

 

For all del, verd et forsøk for de som sliter med smerte. Det er en helt annen måte å holde og bruke armen på sammenlignet med mus, og jeg har hørt fra flere som sier det har hjulpet dem. Men når jeg er ferdig med å tegne, blir Wacom'en stuet bort til fordel for mus. Det tar mange ganger så lang tid for meg å flytte hele armen for å navigere med Wacom'en, kontra å så vidt røre på fingrene for å flytte musa nok til å nå hvor som helst på skjermen.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med slike pekerenheter og cadding?

Og eventuellt av typen MouseTrapper Advance?

 

Merker at høyrehånden blir sliten etter lange dager med tegning, og kunne tenke meg å prøve noe slikt.

 

Ser for meg at om det er et lite problem med at det er lett å få trykket ned muse"rullen" mens man skriver, så kan det føre til stor irritasjon under tegning. Så da er denne her nok uaktuell.

Lenke til kommentar

Ethvert produkt som sparer deg for unødvendige bevegelser er verdt pengene. Lær deg å bruk de så blir du mer effektiv med mindre press på koppen.

 

Vi er alle ulike med ulike terskler for hva kroppen tåler.

 

jeg har vært plaget i flere år og vet hva variasjon og tilpasninger betyr for kroppen. Når det smeller er det for sent og nærmest umulig å bli kvitt.

 

Det skjønner de fleste som har jobbet i noen år.

Lenke til kommentar
Musesyke kureres av å trene litt i tillegg til jobb. Samme som at det ikke har noe å si hvilken sittestilling man har på jobb dersom man trener litt regelmessig.

 

Jeg sitter som et slakt foran pcen med en minimalt ergonomisk, bitteliten mus og et helt vanlig tastatur ca. 12 timer hver dag og har gjort det i årevis. Kan ikke si jeg plages nok til å måtte kjøpe slike produkter.

 

Jeg tror det er en overforenkling, jeg har heller aldri hatt problemer med musesyke, til tross for utstrakt bruk, for min del funker det fint sålenge jeg støtter underarmen litt, men jeg tror slikt er ganske individuelt. Noen får lettere problemer enn andre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Musesyke kureres av å trene litt i tillegg til jobb. Samme som at det ikke har noe å si hvilken sittestilling man har på jobb dersom man trener litt regelmessig.

 

Jeg sitter som et slakt foran pcen med en minimalt ergonomisk, bitteliten mus og et helt vanlig tastatur ca. 12 timer hver dag og har gjort det i årevis. Kan ikke si jeg plages nok til å måtte kjøpe slike produkter.

 

Jeg tror det er en overforenkling, jeg har heller aldri hatt problemer med musesyke, til tross for utstrakt bruk, for min del funker det fint sålenge jeg støtter underarmen litt, men jeg tror slikt er ganske individuelt. Noen får lettere problemer enn andre.

 

AtW

 

Eg har hatt musesyke og prøvd RolleMouse. Min erfaring er at det gjer vondt verre fordi det motarbeider det du nevner, nemlig støtte for underarmene (som det går fram av artikkelbildet). Og det låser armene i en vinkel der du må bøye håndledda inn mot kroppen for å bruke musa fordi den ligger foran tastaturet. Eg skjønner ikkje at dette skal kurere noke som helst.

 

Eg har hatt mykje bedre erfaring med en stor og god trackball som ligger godt innpå bordet, dersom du har "rett" type så kan du variere veldig korleis du bruker handa på trackballen, samt å bruke lave tastatur med liten tastevandring. Som f.eks. Logitech sine flate eller Apple sine nyeste.

 

Men viss en først har fått problemer så bør man også oppsøke fysioterapaut og få et treningsopplegg for armer/skuldre.

Lenke til kommentar
Har hatt RollerMouse Pro i to år, og vært helt forskånet for senebetennelse siden jeg tok den i bruk.

Anbefales!

 

Men hva bruker du den til?

 

Jeg bruker tastatur/mus oppimot 50/50 i arbeidet, og ser for meg da at den blir noe i veien.

Hvertfall om det er fort å få klikket på musen når man skal skrive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...