Gå til innhold

Nokia lanserer N900


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nais! Nokia har vært så flinke til å samarbeide med Free Software communityet med Maemo 5 og 6. Dette står til kontrast med Google, som startet eget nytt prosjekt, hvor veldig mye av utviklingen foregår hos Google. Nokia tror jeg vinner i lengden på å ha mye kontakt med GNOME og KDE-miljøet i utviklingen av Maemo.

 

Maemo 5 ligner på GNOME-skrivebordet (under panseret selvfølgelig), det kjører GNOME software stack, dvs. pulseaudio, bluez, gvfs, alt mulig rart. Og GTK for å tegne UI.

 

Maemo 6 kommer til å bruke QT, naturlig nok siden Nokia kjøpte norske Trolltech for et år tilbake. QT er toolkiten KDE bruker. Men Maemo vil likevel ha mye av de samme komponentene under panseret, som vanligvis tilhører Gnome. Derfor er Maemo så veldig spennende fordi det kommer snart til å kjøre et slags Gnome tegnet med QT. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Videoene var nice... ser absolutt ikke ut som forrige maemo. Gjenstår å se hvor mye støtte platformen får fra utviklere da, open source miljøet til maemo har lite å stille opp med når det gjelder dagens applikasjoner. Med unntak av Canola ser det meste til N8x0 litt for linux ut til å passe for den gjennomsnittlige forbruker

Lenke til kommentar

Denne telefonen har jeg ventet på i over et år og endelig skal den komme, heldigvis før det har kommet en Android som har fristet.

 

For meg blir dette rett og slett en perfekt mobil hvor jeg kan surfe, jobbe, ringe, nyte media, chatte og fjernstyre andre systemer med f.eks SSH.

 

Og med hele Debians pakkebibliotek tilgjengelig blir det heller ikke vanskelig å finne programmer for både det ene og andre som Android-brukere enda bare kan drømme om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341
åssen kan noe se "linux" ut?

 

og nokia har virkelig en vinner her.

 

og ja, sudo gainroot er der fortsatt! :dribble:

 

 

Hvis du har hatt en av de gamle tabletene til nokia skjønner du hva jeg mener. Hvis ikke, your loss

Lenke til kommentar

Huff..

 

Hvorfor har Nokia fortsatt ikke forstått noe av det å lage gode brukergrensesnitt? De låner tydeligvis hyppig av Apple her, men forstår fortsatt ikke essensen av hva Apple gjør riktig.

 

Utover det åpenbare feilene i brukergrensesnittet, så er det jo kjempe flott at de satser på Linux og ikke faller for fristelsen å prøve Windows Mobile som Sony Ericsson smertelig fikk oppdage ikke var noen god ide med Xperia. Linux/Unix er definitivt veien å gå for alle mobilprodusenter, uavhengig om det er gjennom Android, Maemo eller OS X (Unix). Litt merkelig at Nokia har valgt Mozilla framfor WebKit, siden Mozilla ikke akkurat har bevist å være flinke på mobilplattformen enda. WebKit-browserene er jo en del hakk forann på mobil.

 

Selv vil jeg gjerne ha en Nokia mobiltelefon med Google Android system og Apple sitt grensesnitt/brukervennlighet. Det er nok en fjern drøm. Nokia kan bygge telefoner, men programvare og brukervennlighet har de fortsatt ikke styr på.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...