Gå til innhold

Opera 10 lanseres i neste uke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det Opera trenger er en mulighet til å bytte faner som fungerer. At den bytter til faner i den rekkefølgen du så på dem sist når du ctrl+tabber, er mildt sagt ikke den logiske (eller "riktige") måten å gjøre det på. Er det en innstilling som er mulig å endre på?

 

Bruker opera kun til en ting, da det må gjennom en proxy, og med fem-seks tabs er det allerede et mareritt å bla seg gjennom.

Lenke til kommentar
Opera 10 skal være klar førstkommende tirsdag.

Måtte teste ut releasekandidaten, og det ser ut til at Opera har blitt en grei nettleser, men må si jeg ble skuffet når jeg oppdaget at HTML5 Video/Audio ikke var blitt implementert i denne utgaven ennå. Dette gjør at Opera er den eneste av de nyeste store nettleserene som ikke støtter HTML5 video, fra før av støtter Safari 3 og Firefox 3.5 dette, mens Chrome vil komme med dette i Chrome 3.0. (Jeg regner ikke med Internet Explorer, siden IE8 ikke kan regnes som en "ny" nettleser).

En del av nyhetene i Opera 10 er funksjoner som har eksistert lenge i Firefox:

- Inline spell-checker

Dette kom allerede i Firefox 2.0.

- Auto-update

Dette kom i Firefox 1.5.

- Automated Crash Reporting

Dette har Firefox hatt siden starten, noe den har arvet etter Mozilla Suite.

- Web integration

Mulighet for å kunne bruke nettbaserte e-posttjenester til å sende e-post via mailto linker, og å kune bruke nettbaserte RSS lesere kom i Firefox 3.0.

Endret av havarhen
Lenke til kommentar
Det Opera trenger er en mulighet til å bytte faner som fungerer. At den bytter til faner i den rekkefølgen du så på dem sist når du ctrl+tabber, er mildt sagt ikke den logiske (eller "riktige") måten å gjøre det på. Er det en innstilling som er mulig å endre på?

Det er absolutt den logiske måten å gjøre det og jeg hater Firefox for å tilbakestående sorteringsorder på det. :)

 

Og selvsagt kan du endre det, du snakker om Opera her, alt kan endres! Og det er heller ikke gjemt bort en plass, bare trykk Tools->Preferences->Advanced, og f;rste tab heter faktisk «tabs» og har øverst et valg for «When cycling through tabs..».

 

EDIT: Dersom du bare skal til høyre og venstre i tab-listen er det bedre å aktivere single-key-shortcuts (siste valg i advanced-menyen) og bruke tallene 1 og 2 for høyre og venstre.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Opera 10 skal være klar førstkommende tirsdag.

Måtte teste ut releasekandidaten, og det ser ut til at Opera har blitt en grei nettleser, men må si jeg ble skuffet når jeg oppdaget at HTML5 Video/Audio ikke var blitt implementert i denne utgaven ennå. Dette gjør at Opera er den eneste av de nyeste store nettleserene som ikke støtter HTML5 video, fra før av støtter Safari 3 og Firefox 3.5 dette, mens Chrome vil komme med dette i Chrome 3.0. (Jeg regner ikke med Internet Explorer, siden IE8 ikke kan regnes som en "ny" nettleser).

Bare for å presisere i tilfelle noen lurer: IE8 er ikke så gammel målt på kalenderen, bare 5 måneder, det er funksjonaliteten som er gammel.

Lenke til kommentar

Takk!

Og jeg skal ikke krangle mye, men nei: det er absolutt ikke den mest logiske måten å gjøre det på. Når man blar gjennom ulike faner, er det logisk at de blir bladd gjennom i den rekkefølgen de faktisk ligger i. Tenk deg en kartotekkortskuff. Når du blar til det neste kortet - skal det åtte kort bakenfor hoppe opp? Logisk? Nei. Eller tenk deg et hvilket som helst annet program/settings-boks med faner. De blas (selvfølgelig, logisk, og naturlig) gjennom i rekkefølden de faktisk ligger i.

Men igjen: takk. :wee:

Bare for å presisere i tilfelle noen lurer: IE8 er ikke så gammel målt på kalenderen, bare 5 måneder, det er funksjonaliteten som er gammel.

For å "sitere" GCardinal: IE er IE. Versjon 6 elle 8. Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Og jeg skal ikke krangle mye, men nei: det er absolutt ikke den mest logiske måten å gjøre det på. Når man blar gjennom ulike faner, er det logisk at de blir bladd gjennom i den rekkefølgen de faktisk ligger i. Tenk deg en kartotekkortskuff. Når du blar til det neste kortet - skal det åtte kort bakenfor hoppe opp? Logisk? Nei. Eller tenk deg et hvilket som helst annet program/settings-boks med faner. De blas (selvfølgelig, logisk, og naturlig) gjennom i rekkefølden de faktisk ligger i.

Jeg har tid til å gå litt off-topic. :) Tenk deg i stedet en kortstokk med bildene mot deg hvor det ene kortet du kan se er den aktive fanen. Når du skal bytte til en annen fane blar du deg bakover fra toppen og nedover til du har funnet kortet du er ute etter for så å flytte det til toppen av stokken slik at det blir synlig. Med den modellen er løsningen Windows, KDE, Gnome og Opera bruker logisk.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Nå er en kartoteskuff et bedre eksempel enn en kortstokk npr det er snakk om nettleserfaner, IMHO. Med åtte sider som har identisk tittel (i de første 40 tegnene ihvertfall) er Operas standard-løsning for å bla gjennom faner rett og slett ubrukelig. Dessuten blir det en mismatch når man SER hvilken rejkkefølge fannene ligger i, mens hurtigtastene veksler mellom dem i en helt annen rekkefølge. Det bryter med "pat of lest surprise"-prinsippet ganske grundig. Faner er ikke vinduer - dermed blir sammenlikningen med gnome, windows og kde også feil. De blar ikke gjennom faner på den måten Opera gjør det. Gnome blar gjennom faner i rekkefølgen de ligger i - som eksempler kan bla. nevnes gnome-terminal og nautilus. Og samtlige andre GTK-apps jeg har vært borti følger standarden.

 

For her er det snakk om en standard. En svært utbredt standard. Og den bryter Opera. Det er hverken logisk eller brukervennlig, selv om det sikkert er kjekt for noen at fanene man brukte sist blas til først, er det ikke logisk. Det er et brudd på innarbeidede og gode standarder, og dermed er det forvirrende - ikke brukervennlig.

Lenke til kommentar

Du har jo fått vite hvordan du får valgt å bla gjennom på din måte. Hva er det du klager over? Folk må få lov å bla gjennom fanene på den måten de selv vil.

 

Bloat?

Bloat

 

Ah yes, bloat. The classic anti-Opera excuse used by Mozilla fans. Comprehensively disproved earlier on this page, my Thunderbird test made it clear to me that "bloat" can appear anywhere.

 

How about placing virtually an entire web browser in an email client? Implementing HTTP, HTML, XML, CSS, RSS, JavaScript, and DOM support, we have ... not Firefox, but Thunderbird!

 

Let's face it: these days an email client that can't handle at least showing HTML emails is pretty poor. (Composing and sending of such is an entirely different debate!) That means putting in an entire web browser.

 

For any email client to be taken seriously, they have to be a superset of a web browser. If you have to build å web browser into your email client, it doesn't make much sense to have å standalone browser anymore, does it? For just a little extra chrome, the email client can be a web browser!

 

Having your standalone Firefox web browser, then duplicating upwards of 95% of that functionality in Thunderbird, well that's what I'd call bloat!

Lenke til kommentar
Du har jo fått vite hvordan du får valgt å bla gjennom på din måte. Hva er det du klager over? Folk må få lov å bla gjennom fanene på den måten de selv vil.
Han sa han tide tid til å gå offtopic. :p

 

Det er unexpected behaviour, det er et brudd på standariserte "navigeringsnormer" og det er derfor en dårlig løsning å ha som standard. Valgmuligheter er fint for de som vil ha det annerledes, men standarden bær være for de som vil ha det normalt.

Lenke til kommentar
Han sa han tide tid til å gå offtopic. :p

 

Det er unexpected behaviour, det er et brudd på standariserte "navigeringsnormer" og det er derfor en dårlig løsning å ha som standard. Valgmuligheter er fint for de som vil ha det annerledes, men standarden bær være for de som vil ha det normalt.

Jeg kan ikke skjønne at du syns det er normalt? Det eneste bruksområdet jeg kan tenke meg til den funksjonen er jo å hoppe mellom 3-4 faner som man bruker ofte. Jeg må jo bla igjennom 7-8 faner hver gang for å komme dit jeg skal, viss det hadde vært sånn som du vil ha det?

 

Faner er jo en erstatning for å ha en egen nettleser for hver nettside man har oppe. Så før vi fikk faner alt-tabbet vi mellom de sist brukte vinduene, det samme gjør vi nå, bare med faner istedenfor. Altså forventet oppførsel. :)

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar
Opera 10 skal være klar førstkommende tirsdag.

Måtte teste ut releasekandidaten, og det ser ut til at Opera har blitt en grei nettleser, men må si jeg ble skuffet når jeg oppdaget at HTML5 Video/Audio ikke var blitt implementert i denne utgaven ennå. Dette gjør at Opera er den eneste av de nyeste store nettleserene som ikke støtter HTML5 video, fra før av støtter Safari 3 og Firefox 3.5 dette, mens Chrome vil komme med dette i Chrome 3.0. (Jeg regner ikke med Internet Explorer, siden IE8 ikke kan regnes som en "ny" nettleser).

En del av nyhetene i Opera 10 er funksjoner som har eksistert lenge i Firefox:

- Inline spell-checker

Dette kom allerede i Firefox 2.0.

- Auto-update

Dette kom i Firefox 1.5.

- Automated Crash Reporting

Dette har Firefox hatt siden starten, noe den har arvet etter Mozilla Suite.

- Web integration

Mulighet for å kunne bruke nettbaserte e-posttjenester til å sende e-post via mailto linker, og å kune bruke nettbaserte RSS lesere kom i Firefox 3.0.

 

Opera kan ikke være først med absolutt alle nettleserfunksjoner vet du ;)

 

AtW

Lenke til kommentar
Da er det bare å gjøre seg klar for enda mer bloat.

Bloat hvor?

 

Godt spørsmål, bloat-argumentet har blitt brukt ofte, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Opera har tradisjonelt vært blant de raskeste webbrowserene, det tar ca like mye plass som firefox (noen ganger litt mer noen ganger litt mindre, avhengig av versjon). Funkajsonliteten man ikke bruker er ikke til bry visuelt når man navigerer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...