Gå til innhold

Samtykket til beslag av førerkort - fortsatt ingen dom


Parr

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ble for snart 6 uker siden fratatt førerkortet etter å ha blitt tatt for å kjøre for fort på E6. Grensa for å bli fratatt lappen ligger på 141, og jeg ble målt til nærmere 155 km/t. Samtykket til beslaget på stedet og fikk beskjed om at det ville ta 2-3 uker før jeg fikk en dom, eller eventuelt måtte videre til rettssak osv...

 

Det har nå som sagt snart gått 6 uker, og jeg har hørt absolutt ingenting. Så vidt jeg har forstått det kunne jeg, hvis jeg ikke hadde samtykket, gått og hentet førerkortet etter 3 uker, men at det ikke gjelder når jeg samtykket til beslaget...

 

Hvor står jeg i saken her og er det noe spesielt jeg burde foreta meg? Kan jeg eventuelt troppe opp på stasjon og kreve det tilbakelevert (er vel sikkert ikke så enkelt..?) ?

 

 

Mvh,

Christian

Endret av Parr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan trekke samtykket. Da har politiet 3uker på seg til å få oversendt saken om midlertidig beslag av førerkort til tingretten. Det er altså ikke selve fartssaken som avgjøres, men tingretten gir eventuelt medhold til at politiet kan beholde førerkortet til fartssaken er ferdig etterforsket og dom er avsagt (enten ved en rettsavgjørelse eller at du godtar et forelegg).

Lenke til kommentar

Så de har absolutt ingen tidsfrist på seg? Teknisk sett kan jeg få beskjed i starten av april at jeg kan ta lappen om et par dager? Hvis jeg da får 9 måneder?

 

Fikk beskjed av up-mannen at hvis ikke juristen fikk bestemt seg, ville det bli rettsak, enten face-2-face med dommer eller fullt opplegg ...

 

Hørte et sted at det er 3 måneder når du har samtykket, men husker ikke hvor og var nok ikke akkurat den sikreste kilden.

 

Takk for svar begge 2.

 

Helt hypotetisk Eab: Hvis du hadde vært i samme situasjon, er det noe du ville gjort? ; ) Hvis jeg trekker samtykket tviler jeg på at det vil gå over 3 uker uten svar. Samtidig så må jeg da også gjennom en rettssak, og det vil vel også ta tid og penger? (Antar at det da blir i tingretten det overtredelsen er begått, eller er jeg helt på jordet her?)

Lenke til kommentar

Det her kan jeg enkelt svare på da jeg ble tatt for samme greia i sommer, jeg gamblet derimot på 3 uker fristen dems om du ikke godtar beslag av førerkort ;)

 

Rent teoretisk så kan du etter hva jeg vet få beskjed i april ja, da jeg var innblandet i en ulykke tok det nesten 3mndr før jeg fikk høre noe om straffeutmåling fra Politiet, etter at jeg pushet på de selv.

 

Går saken i retten havner den i Tingretten ja, noe som ikke trenger å koste deg en krone om du ikke vil - bare tilstå forholdet så tar hele greia ca 20min. Advokat i denne saken blir bare tull i mine øyne, med mindre det er noe annet innblandet i saken og.

 

Så kan du bare se frem til oppkjøring i April og en evt. samfunnstraff (avhengig av om du er dømt for noe fra før).

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Ikke tidligere domt, jomfruturen min inn i strafferegisteret det her ;)

 

Har blant annet et brev fra arbeidsgiver jeg skal sende inn, hadde planlagt og vente til jeg fikk dommen, men da er det kanskje like greit å bare gjøre det med en gang sammen med et annet jeg skal sende inn, i håp om det beste? Ihvertfall hvis de ikke har en eneste liten tidsfrist å forholde seg til ;S

 

Å ringe inn for å pushe litt så det hele går sin gang raskere er kanskje også like greit? Så far jeg starta på bota tidligere også...

 

Er det noen andre som kan bekrefte at de ikke har noen tidsfrist? Hadde vært deilig å bare kunne hente lappen (selv om jeg sikkert ikke fortjener det, jada...) om f.eks. halvannen måned ;D

Lenke til kommentar
Helt hypotetisk Eab: Hvis du hadde vært i samme situasjon, er det noe du ville gjort? ; ) Hvis jeg trekker samtykket tviler jeg på at det vil gå over 3 uker uten svar. Samtidig så må jeg da også gjennom en rettssak, og det vil vel også ta tid og penger? (Antar at det da blir i tingretten det overtredelsen er begått, eller er jeg helt på jordet her?)

Helt hypotetisk blir det nok ikke, da jeg har mistet førerkortet selv.

 

1.gang ble jeg anmeldt for brudd på vegtrafikkloven §3. Jeg godtok ikke beslag av førerkortet, og allerede 2dager etter hadde politijuristen utferdiget et forelegg på 3000kr og 3mnd uten førerkort. Han hadde også ordnet time i tingretten, fordi jeg ikke godtok det midlertidige beslaget. Men siden jeg godtok forelegget (og inndraging av førerkort) så ble saken avklart og det ble ikke noe besøk i tingretten. Jeg fikk likevel forklart hva som ville ha hendt dersom jeg ikke godtok forelegget. Da måtte jeg møte opp i tingretten, hvor en sakkyndig (eller var det dommer?) skulle avgjøre om politiet fikk medhold i å beholde førerkortet til saken ble avgjort. Og hvis jeg ikke godtok forelegget som politijuristen la fram ville også denne saken avgjøres i tingretten. Der vile isåfall politijuristen legge fram saken, polititjenestemannen som stoppet meg ville si noen ord, og jeg skulle få si mitt. Men dette ble det jo aldri noe av, da saken ble løst ved at jeg godtok forelegget.

 

2.gang var nå nylig, også her §3. Jeg godtok ikke beslag, ble innkalt til avhør hos polititjenestemannen som beslagla førerkortet og måtte forklare meg. Saken ble så oversendt politidistriktet jeg hører til. Der gikk det 4-5 dager før jeg fikk tak i politijuristen som hadde saken (det var ferietid og juristene er gjerne opptatt i rettsmøter og denslags). Da fant han ingen grunn til at de skulle beslaglegge førerkortet mitt, så det fikk jeg lov til å hente samme dag. For noen dager siden fikk jeg et forelegg i posten og der står det:

 

Boten som er fastsatt i forelegget, bygger på at det straffbare forholdet er erkjent og at saken kan avgjøres utenrettslig ved vedtakelse av forelegget. Ved utmålingen av boten er det følgelig lagt inn en rabatt på dette grunnlag.

 

De underrettes om at dersom forelegget ikke vedtas, slik at saken må fremmes for domstol, bortfaller avslaget. I retten vil det bli lagt ned påstand om at De idømmes en bot på kr. xxxx subsidiært (dvs. for det tilfelle at boten ikke betales/inndrives fengsel i xx dager, og det vil i tillegg bli krevd at De dømmes til å betale saksomkostninger til det offentlige.

 

Med fremmes for domstolen forstås oversendelse av saken til domstolen for behandling.

 

Konsekvenser av at De vedtar forelegget:

Vedtakelsen av forelegget er frivillig og innebærer at straffesaken mot Dem avgjøres endelig og uten domstolsbehandling. Vedtakelsen har samme virkning som en endelig dom og kan vanligvis ikke påankes.

 

Konsekvenser av at De ikke vedtar forelegget:

Dersom De ikke vedtar forelegget, oppfordres De til innen 5 -fem- dager å oppgi grunnen til dette. Dette kan skrives i rubrikken til slutt i forelegget, på baksiden av forelegget eller i eget brev. Vedtas ikke forelegget, vil saken normalt bli sendt retten for pådømmelse.

I retten vil det altså bli lagt ned påstand om at jeg får en bot som er 1000kr mer enn om jeg godtar forelegget. Saksomkostningene må også betales, dersom de finner ut at jeg er skyldig.

 

 

I ditt tilfelle ville jeg trukket samtykket. Da skjer det en av to ting:

 

1) politijuristen som har saken får fart på seg og utferdiger et forelegg som du kan gå med på, eller nekte å godta. Godtar du ikke dette forelegget blir det en runde i retten, der en dommer bestemmer utfallet. Da kan du i tillegg bli nødt til å betale saksomkostninger.

 

2) politijuristen sender saken om opprettholdelse av midlertidig beslag til tingretten, hvor de tar stilling til om politiet skal få lov til å beholde førerkortet ditt ut over disse 3 ukene og fram til saken blir avgjort. Gir ikke tingretten medhold til politiet får du igjen lappen, men kan risikere å miste den igjen når saken tilslutt blir avgjort (enten ved at du godtar forelegg og evt. inndragning, eller at saken blir avgjort i retten).

Lenke til kommentar

På grunn av at politiets jurister gjerne er overarbeidet lønner det seg ikke å samtykke, da det kan ta veldig lang tid hvis de "får" god tid på seg. Saker som må for retten innen tre uker prioriteres gjerne høyere enn saker som ikke må.

 

Merk dog at *resultatet* gjerne kan bli det samme. Vilkårene for at en dommer skal avsi kjennelse for midlertidig inndragning av førerkortet er nemlig akkurat de samme som for at påtalemyndigheten og politiet skal avgjøre det: At man "med skjellig grunn" (her mer enn 50 % sannsynlig, LoR 2004 s.57) er mistenkt for å ha gjort noe straffbart som kan føre til at man mister lappen, og at inndragning ikke er uforholdsmessig.

 

Men det er i enhvers interesse å faktisk få fastsatt det så fort som mulig.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, er det kun ett ankepunkt mot å IKKE gi sitt samtykke til førerkortbeslag, og det er at enkelte av rettens medlemmer (det være seg dommer og/eller meddommere) KAN se det som respektløsthet overfor loven og/eller politiet og/eller et tegn på manglende samarbeidsvilje. Kanskje ikke noen big deal, men det kan jo være verdt å ha i bakhodet dersom man innser at man har bæsja på leggen, er innstilt på å ta sin (velfortjente?) straff og ser (potensielle) fordeler av i størst mulig grad å fremstå som en angrende og samarbeidende synder.

Lenke til kommentar

Takk alle sammen, setter pris på alt av tips og meninger her, skal nok tenke litt over det før jeg eventuelt trekker samtykket... Føler ikke det henger over hodet på meg når jeg mest sannsynlig ikke får lappen igjen før våren uansett. Tar det som det kommer, trives på tråsykkelen for øyeblikket (god trening er det også! ;D) ;) Vinteren blir nok ikke fullt like morsom ... :S

Lenke til kommentar
Så konklusjonen her er at hvis du blir tatt i fartskontroll og mister lappen - så må man aldri si seg enig?

 

Hvis du VET du har dritt deg, og det vet du hvis du bevisst har kjørt svinfort, så er det ikke vits å nekte... Du bare utsetter dagen du får igjen lappen..

 

Si du blir stoppa 1/1 og godtar beslag, greit da mister du lappen fra den dagen og det antallet måneder de gir deg.

 

Hvis du nekter så får du lov til å kjøre rundt med den i maks 3 uker til, så får du straffen din og mister den i så så mange måneder fra den dagen du leverer lappen inn

 

Politiet er kjipe :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...