Gå til innhold

Sett kameraet på kikkerten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved 500mm er det ikke så galt. Men selv det blir lett godværsoptikk med en lysstyrke på f:5,9.

Så vidt jeg vet er det ikke mulig å regulere åpningsforholdet. Så med full zoom blir det da f:21. Det blir vel nærmest ubrukelig til å ta bilder, selv med et ekstremt stødig stativ.

 

Eller så er ikke dette en nyhet. Man kan kanskje lett få det inntrykket av å lese artikkelen. Slike produkter har lenge vært i markedet, for mange kamerasystemer. Og i varierende prisklasse og varierende kvalitet.

 

Fordelen er vel først og fremst lav vekt i forhold til brennvidde, siden de er bygget rundt et prisme i stedet for optisk glass. Problemet med prisme er at det gir små mulighet for korrigering av optiske feil. Om det er mulig for produsentene å legge optisk korrigering i adaptorene er jeg usikker på.

Jeg ser forresten at Nikon har brukt EDG glass i disse scopene. De har og rimeligere alternativer uten EDG.

 

Jeg ar aldri prøvd noe slikt selv, men har sett en del bra eksempler på bra bilder.

 

Ellers finnes forresten også det motsatte til en del kamerasystemer. Altså adaptorer som gjør vanlig optikk om til spotting scope.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Jeg testet ut et oppsett med ett speilteleskop 1250mm F10. Det var en veldig "liten" og fin kombinasjon i forhold til brennvidde og lysstyrke og det var mulig å få ok bilder, men det var jæv.... vanskelig å treffe med fokus. For det første måtte man skru veldig mye for å skifte fra nært til fjernt på det teleskopet jeg hadde, men største problemet var dybdeskarpheten. Den ble ca 10cm på 20m avstand. Så om man tar det i betraktning så vil jeg påstå at F22 er en fordel. Men det krever mye lys og godt stativ.

 

Alle kikkerter/teleskop som man koble ett T-adapter til kan man koble til hvilket som helst speilreflekskamera ved hjelp av en T-ring med innfesting for ditt kamera. Det er en "billig" måte å få seg stor optikk.

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar

Jeg syns det er moro at Nikon har både adaptere til kikkerter og mikroskoper. At de anser det som "legitimt" bruk av kamera og har support på det er imponerende.

 

Denne kombinasjon er kanskje mest aktuell for de som har optikk og kamera fra før av. Starter man med kun kamera, er det kanskje best å få for et bra zoom.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...