Gå til innhold

Den første testen av Nokias N900


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mobile Review er overdrevne positive til Nokia, slik som enkelte andre nettsteder, så det er vel ikke så rart at de får hånden på en tidlig utgave før alle andre. Jeg ville imidlertid ikke lagt alt for mye vekt på det de skriver. Men morsomt å se at Nokia forlater sitt foreldete S-60. Flott!

Lenke til kommentar
Mobile Review er overdrevne positive til Nokia, slik som enkelte andre nettsteder, så det er vel ikke så rart at de får hånden på en tidlig utgave før alle andre. Jeg ville imidlertid ikke lagt alt for mye vekt på det de skriver. Men morsomt å se at Nokia forlater sitt foreldete S-60. Flott!

Forgjengerne til n900, altså n770 og n800 var også basert på naemo plattformen som er en linux distro utviklet av nokia, så det her er ikke noe nytt.

Lenke til kommentar

Den så jo unektelig meget interessant ut. Bra om vi får mer fart på mobil-Linux-utviklingen med mer konkurranse.

Hvor stor er den skjermen igrunnen? Men, to minutter på å låse GPS er helt latterlig, selv om det sikkert bedres. Min HTC Magic klarer det på noen få sekunder under gode forhold, og på under et halvt minutt innendørs i øverste etasje.

Lenke til kommentar

Det står telefon, men har den telefonfunksjoner? De forrige surfebrettene i denne serien hadde vel ikke det? Eller er det jeg som husker feil?

Synes uansett den blir litt dyr og liten. Hvis CrunchPad snart blir lansert tenker det blir vanskelig å få solgt denne.

Lenke til kommentar

Skjermen er 3.5".

Siden Nokia har fått massiv kritikk for GPS'en på N810 og det senere har blitt mulig med AGPS på den, tenker jeg AGPS er standard her. Også jeg synes et par minutter virker veldig lenge, men siden jeg har sett hvor dårlig N810 kan være på dette feltet...

 

De forrige tre Maemo-enhetene var Nokia Internet Tablets, men Nokia har nå gått bort fra denne betegnelsen. Dette er en førstegenerasjons Maemo-telefon. Barnesykdommer må forventes.

 

Ser ut for meg som om denne blir rundt tusenlappen billigere enn HTC Touch Pro2, men kommer med et langt mer interessant OS og relativt kraftig hardware. Nå skal det sies at jeg synes Pro2 ser bedre ut, designmessig. Men med priser som f.eks. 5999 for Windows Mobile, eller 4999 for N900, da vet jeg hva jeg synes er mest for pengene.

 

Side note: RX-51 (og RX-56) blir ikke nødvendigvis sluppet som N-series, selv om det ser ut til å bli N900. Noe har Nokia tenkt å bruke det nye varemerket X-series til. Hvorfor ikke X for Linux? Nokia X1...

 

Edit: rettet feil :B

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
N900 har fått egne snarveier til sosiale tjenester som Twitter og Facebook, slik at du ikke behøver å rote deg inn i menyene når du skal fortelle verden at du er på bussen eller spiser kjøttkaker til middag.

 

:thumbup:

 

...

 

Dette UI'et ser betraktelig mer fingervennlig ut enn S60 5. edition...! Etter å ha prøvd det noen minutter, kom jeg fram til at det var ufattelig dårlig. Huff. Dette, derimot, ser ut som hva Nokia burde gjort FØR Apple Iphone.

Lenke til kommentar
En liten ting jeg legger merke til;

Hvor skal vi stakkars nordmenn få plass til Æ, Ø og Å?

 

Det kan gjøres meget enkelt med å trykke a og symboltasten for å og symboltasten to ganger for æ. O + symbol for ø. Ikke noe problem, hvis man da ikke absolutt vil lage ett problem av en bagatell...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det kan gjøres meget enkelt med å trykke a og symboltasten for å og symboltasten to ganger for æ. O + symbol for ø. Ikke noe problem, hvis man da ikke absolutt vil lage ett problem av en bagatell...

 

N810 hadde egne taster for Æ, Ø og Å. Sammenlignet med en 12-tasters løsning som finnes på mange mobiltelefoner, er dette et lite problem. Men sammenlignet med "forrige modell" på Maemoplatformen, så har denne modellen rota bort mer enn ti taster/knapper.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...