Gå til innhold

Linux-kjernen utvikles i rekordfart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finfin artikkel, interessant lesestoff for oss om liker statistikk!

 

Dog en liten mangel: "Tilsammen har kodebasen vokst med over 2.7 kodelinjer i løpet av et år." Vil tro du mangler et ord der. PS: Bare å slette nederste del av dette innlegget når det er rettet opp i :)

Lenke til kommentar

Eh, lurer på hva forfatteren har lest... fra PDF-en:

 

"It is amusing to note that Linus Torvalds (729 total changes, 254 since 2.6.24) fell off the top-30 list since the previous version of this report. Linus remains an active and crucial part of the development process; his contribution cannot be measured just by the number of changes made. (Obscure technical detail: these numbers do not count “merge commits,” where one set of changes is merged into another. Linus Torvalds generates large numbers of merge commits; had these been counted he would have shown up on this list.) Linus of course does a great deal of reviewing and sign offs of code. Please see the section “Who is Approving the Work” for further explanation of this."

 

Derimot godkjenner han 2.7% av commitene direkte, resten går gjennom administratorer av ulike undersystemer. Det er likevel ingen tvil om at han "Mr. Linux" og holder tak i alle undersystemene også...

Lenke til kommentar

Nå har vel mengden kodelinjer aldri vært et kvalitetsstempel... Håper virkelig det er noen som seriøst har kontrollen over alle endringene og kveliteten på disse.

Men selvfølgelig, det er bra at aktivitenten på Linux er økende.

 

Og, ja, Flash suger på Linux, det er jeg enig i, men det er nok et Adobe-problem ja.

Lenke til kommentar
Hvordan kvalitetssikrer man linuxkjernen med så mange endringer fra så mange forskjellige bidragsytere?

Dette er i grunn et godt spørsmål. Mange endringer kan verifiseres, men jeg innbiller meg at oppdateringer i ekstra funksjonalitet som maskinvareavhengige moduler vanskelig lar seg testes foruten at koden faktisk kan kompileres.

 

Problematikken er ikke annerledes for andre prosjekter, men det er ikke alltid selskapet som har designet maskinvaren også vedlikeholder den relevante modulen i kjerna.

Lenke til kommentar
*snip*

Og, ja, Flash suger på Linux, det er jeg enig i, men det er nok et Adobe-problem ja.

Er det virkelig Adobe sitt problem?

 

Det er jo greit at du klarer deg uten flash, og selv jeg ville blitt glad for å bli kvitt litt reklame.

 

- men -

 

Det er et problem for linux.

 

Adobe sitter der: Hvorfor skal vi bry oss?

De taper ikke noe på det. Hvis manglende flashstøtte på linux får folk til å hode seg på windows, så tjener faktisk Adobe på det da de slipper å lage en linuxutgave. Penger spart er penger tjent.

 

For å ta dette enda lengre.

Det er et problem at det ikke finnes et alternativ til flash/silverlight for nettopp linux og open source miljøene. Html5, JS og Ajax er 100% avhengig av hva Google klarer å få til for å kunne stable på beina noe som ligner et alternativ.

Litt kjipt å ha Air/Silverlight som eneste gode alternativ for å lage gode RIA applikasjoner, for det er den veien det kan tenkes at applikasjonsutvikling beveger seg.

Lenke til kommentar
Finfin artikkel, interessant lesestoff for oss om liker statistikk!

 

Dog en liten mangel: "Tilsammen har kodebasen vokst med over 2.7 kodelinjer i løpet av et år." Vil tro du mangler et ord der. PS: Bare å slette nederste del av dette innlegget når det er rettet opp i :)

Ooops! Det manglet en million der gitt. :blush: Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Hvordan kvalitetssikrer man linuxkjernen med så mange endringer fra så mange forskjellige bidragsytere?

Jeg tror de blir tvunget til å endre metoden for kvalitetssikring om ikke lenge. Linux har vel enda til gode å være gjennom noen organisatorisk krise pga voksesmerter, men de kommer nok. Uansett er det mest interessante hvordan en kommer ut av en slik krise. Alle med suksess vil i større eller mindre grad komme inn i en slik en.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Eh, lurer på hva forfatteren har lest... fra PDF-en:

 

"It is amusing to note that Linus Torvalds (729 total changes, 254 since 2.6.24) fell off the top-30 list since the previous version of this report. Linus remains an active and crucial part of the development process; his contribution cannot be measured just by the number of changes made. (Obscure technical detail: these numbers do not count “merge commits,” where one set of changes is merged into another. Linus Torvalds generates large numbers of merge commits; had these been counted he would have shown up on this list.) Linus of course does a great deal of reviewing and sign offs of code. Please see the section “Who is Approving the Work” for further explanation of this."

 

Derimot godkjenner han 2.7% av commitene direkte, resten går gjennom administratorer av ulike undersystemer. Det er likevel ingen tvil om at han "Mr. Linux" og holder tak i alle undersystemene også...

 

Jeg skjønner ikke hvordan dette indikerer at forfatteren ikke har lest PDFen?

 

AtW

Lenke til kommentar
*snip*

Og, ja, Flash suger på Linux, det er jeg enig i, men det er nok et Adobe-problem ja.

Er det virkelig Adobe sitt problem?

 

Det er jo greit at du klarer deg uten flash, og selv jeg ville blitt glad for å bli kvitt litt reklame.

 

- men -

 

Det er et problem for linux.

 

Adobe sitter der: Hvorfor skal vi bry oss?

De taper ikke noe på det. Hvis manglende flashstøtte på linux får folk til å hode seg på windows, så tjener faktisk Adobe på det da de slipper å lage en linuxutgave. Penger spart er penger tjent.

To forskjellige bruk av ordet/begrepet problem, IMHO.

 

Det at flashplayer ikke fungerer skikkelig på linux er Adobes problem, siden flash er Adobes produkt.

Men hvis det at flashplayer ikke fungerer skikkelig på linux gjør at mulige brukere ikke bytter til, eller gir opp, et linuxbasert OS, så er det et linuxproblem.

 

Mao:

Det at produktet (flash) ikke fungerer skikkelig på en gitt platform (linux-OS) er produktprodusentens (adobe) problem.

Konsekvensene for gitt platform (linux-OS) av at produktet (flash) ikke fungerer på platformen er platformprodusentenes (linux-distroene) problem.

 

 

Men selvfølgelig, situasjonen blir ikke bedre av at flash(avspiller) er gratis, som du er inne på.

Dog er ikke penger spart penger tjent.

Med mindre du har en arti avtale med banken din da. I så fall vil jeg gjerne ha info om hvilken bank du bruker ;)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Jeg tror de blir tvunget til å endre metoden for kvalitetssikring om ikke lenge. Linux har vel enda til gode å være gjennom noen organisatorisk krise pga voksesmerter, men de kommer nok. Uansett er det mest interessante hvordan en kommer ut av en slik krise. Alle med suksess vil i større eller mindre grad komme inn i en slik en.

 

Har ikke jeg trua på i det heletatt. En dårlig driver vil ikke greie å komme seg INN i selve kernelen. Den må godkjennes alt for mange ganger, og koden som går inn må fakitsk oppfylle visse krav(kryptisk uleselig koding = ulovelig).

Kernelen er ikke "hiv inn drivere tilfeldig av tilfeldige folk", så hvordan vil de kunne møte denne "voksesmerten"?

Lenke til kommentar

Linux har faktisk akkurat vært igjennom voksesmerter (og har nok en gang vist hvor tilpasningsdyktig modellen er). Overgangen til Git og distribuert versjonskontroll var forbundet med noen smerter, Linus rapporterer at dette har gått seg fint til nå.

 

Kvalitetssikring blir gjort av en kjerne etablerte utviklere, men Linus som overkikkador. Mye er basert på tillit, etablerte utviklere som har levert kvalitet over tid blir gjerne ikke kontrollert.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...