Gå til innhold

Nye Intel Core i7 og i5 i salg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem ville egentlig ha det overprisede desktop-misfostret de har servert til nå? (LGA1366). LGA1366 passer mye bedre til DP workstations og DP servere med lavt fokus på energieffektivitet.

 

LGA1156 er mye bedre tilpasset desktop på mange måter. Særlig med tanke på TDP.

 

Dobbeltkjernene på 32nm kan bli veldig spennende. Jeg sikter meg selv inn mot en sånn.

Lenke til kommentar

Jeg vil iallefall ha to med LGA1366 :tease:

 

Har 2 hovedkort og tre sett med 6GiB trippelkanal DDR3, mangler bare entil prosessor.

 

Hvis et UD5 hovedkort koster 2150 kr og en 920 D0 kr 2200 så er det 4300,-

Hvis LGA1156 hovedkort og prosessor får en snittpris på 1700 kr per stykk er det 3400,-

 

Jeg vil virkelig ikke gi avkall på 4 tråder og en minnekanal samt få færre PCI-E linjer fopr å spare 900 kr. 900 kr kan man somle bort på en dag, en PC skal man en stund. Tenk om brukermønsteret endrer seg i løpet av 3-6 måneder og vedkommende ønsker flere tråder. Da blir det dyre 900 kr.

 

Jeg tråkket ordentlig i salaten med å kjøpe C2D isteden for Quad. Var helt utenkelig at jeg ville få bruk for mer enn to kjerner, nå ergrer jeg meg over at 6-kjerne ikke kommer før i Q2 2010. Det hadde vært midt i blinken, en dedikert kjerne til hver applikasjon og 1 delt mellom de fem applikasjoner.

Lenke til kommentar

Smak og behag. Noen vil jo ha LGA1366. Poenget mitt er at LGA1156 hverken er forkrøplet eller uønsket.

 

Du glemte forresten prisdifferansen på ram i regnestykket ditt, og kommenterte over hodet ikke varme og støy.

 

Ellers så er det smartere å la OSet sjonglere rundt med trådene selv og ikke begrense hvert program til bare én kjerne.

 

Når det gjelder PCI-e så vet jeg ikke hva som blir mest gunstig: Å ha PCI-e kontrolleren på prosessoren (lav latency) eller ha den på brikkesettet (høy latency) og få større båndbredde. Skal du ha mer enn 2 PCI-e kort så er det vel ingen valgmulighet, men skal du ha 1 eller 2 så kan man velge. Hvor mye den bedre latencyen virker på ytelsen blir spennende å finne ut når det dukker opp tester.

Lenke til kommentar
Ny sokkel igjen. Er fanken ikke så lenge siden 1366 kom.

Var 1366 bare en midlertidig sokkel ?

Nei, LGA1366 er en high-end sokkel til entusiaster samt små arbeidsstasjoner og servere. LGA1156 er tiltenkt vanlig mainstream markedet og vil bli brukt i det meste av desktop løsninger. Selv synes jeg den nye mindre sokkelen har klare fordeler fremfor storebror. Dette går på lavere forsinkelser og lavere effektforbruk pga tettere integrering av northbridge på CPU (PCIe kontrolleren).

 

Kan imidlertid nevne at siden LGA1366 er kompatibel med hele Xeon serien (både 55xx og 35xx) så har den mye større sannsynlighet for å være fremoverkompatibel med fremtidige 32nm prosessorer.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jeg ser at noen kan ønske en mindre platform. Synes bare man gir avkall på mye for lite.

 

Det kan vel bli ca 300 mer for trippelkanal DDR3 1600 CL9. 1150,- vs. 850,- Settene er ikke identiske, men tok de som lignet mest.

 

Det funker i noen programmer at OS styrer trådene, men i enkelte gjør det ikke det. En del programmer er optimalisert for dobbelkjerne og da vil de legge seg på de to første kjernene med mindre man skriver inn en tallverdi i konfigurasjonsfilen. Feks 5 så kjører den på kjerne 1 og 3 mens 10 gir kjerne 2 og 4 (omregnet fra binær 0101=5 og 1010=10).

Hvis man ikke gjør dette manuelt kommer alle applikasjonene på den første kjernen og ht-kjernen mens de 6 andre blir ikke brukt. Det blir bare tull. Hvis man har 4 ekte kjerne og 5 applikasjoner som nytter to kjerner er det mye bedre å fordele de ut over kjernepar.

3 på det ene paret og to på det andre. For best ytelse kan det også lønne seg å fordele de ut over ulike 2 kjerner slik at ikke 3 applikasjoner bruker de eksakt samme to kjerner.

Hvis man kjører ht bør man hoppe over kjerne 2 4 6 8 når man setter affinitet.

 

Det er mange spill som vil kjøre på kjerne 1 og 2 med standard konfigurasjon med mindre man setter dette manuelt. Jeg mistenker at de fleste tilfellene der folk får dårligere ytelse med HT på er der spillet som standard legger seg på 1 ekte kjerne og ht-kjernen.

Det er vel bare å ta en rask titt i performance fanen i task manager, så ser man hvilke kjerner som blir nyttet.

Lenke til kommentar
Når det gjelder PCI-e så vet jeg ikke hva som blir mest gunstig: Å ha PCI-e kontrolleren på prosessoren (lav latency) eller ha den på brikkesettet (høy latency) og få større båndbredde. Skal du ha mer enn 2 PCI-e kort så er det vel ingen valgmulighet, men skal du ha 1 eller 2 så kan man velge. Hvor mye den bedre latencyen virker på ytelsen blir spennende å finne ut når det dukker opp tester.

Ja, høres spennende ut, og det skal bli interessant å se hva som kommer ut av dette.

Men er det i det hele tatt noe grunn til og anta at det i praksis vil bli en merkbar endring i ytelse på en typisk mainstream- maskin gjennom forbedring av PCI-e?

Jeg trodde i grunn ikke hverken båndbredde eller latency var i nærheten av å være noen flaskehals i praksis, selv ikke på high-end.

 

Du glemte forresten prisdifferansen på ram i regnestykket ditt, og kommenterte over hodet ikke varme og støy.

Jeg er helt enig med deg i at LGA1156 hverken er forkrøplet eller uønsket, tvert i mot syns jeg det ser lovende ut.

 

Men jeg ser likevel ikke helt hvorfor LGA1366 bør kalles et desktop-misfoster. Så galt er det vel ikke... :p

Med de prisene man ser i dag syns jeg heller det ser ut som denne plattformen har funnet veien mye lenger ned i mainstream markedet enn jeg hadde forventet for et halvt år siden.

Vi har fått fullgode HK til Kr 1500, og prosessoren er heller ikke avskrekkende dyr. Differansen på minneprisen vil jeg nærmest kalle et ikke-tema når 6GB 1600Mhz sett koster under en tusenlapp, og dersom man bruker Vista/7 vil man kunne ha reell glede av det selv om man ikke er av de mest ekstreme power-brukere. Men for all del, dette er jo ikke hverken ment eller særlig velegnet for dem som egentlig hadde klart seg med en Nett-PC, og det er absolutt behov for nye enklere modeller for low og halve mid-end segmentet.

 

Vedrørende varme og støy er jeg også i prinsippet ening med deg, og jeg syns det skal bli interessant og se om hovedkortene blir vesentlig mindre strømtørste, har en følelse av at det er mye å hente der ifht X58. Men samtidig så bør man vel være litt forsiktig med og se seg blind på TDP for prosessorer. TDP sier lite om den praktiske støy og varmeutvikling for alt annet enn 100% full last. Hvis man feks får gjort 20-30% mer arbeid med 10% høyere strømforbruk (som er tallene Wiki oppgir for C2D vs Ci7) vil man i praksis bruke mindre strøm og ha lavere varmeutvikling under en gjennomsnittelig oppgave og normal bruk, selv om TDP er høyere. Derfor kan det også fort bli feil å si at i7 bruker mer strøm enn C2D, den vil i praksis oftes bruke mindre fordi den jobber mer effektivt. Den vil produsere mer varme i en 100% last situasjon, men blir raskere ferdig med en gitt oppgave, og har også bedre strømstyring.

 

Men ok, jeg regner også med at i5 vil være mer effektiv og tatt utviklingen enda et stykke videre på dette området. Den vil åpenbart produsere mindre varme ved full last, men varme og støy i praktisk under normal bruk trenger man etter mitt syn mer enn bare TDP for å fastslå. :)

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med deg i at LGA1156 hverken er forkrøplet eller uønsket, tvert i mot syns jeg det ser lovende ut.

 

Men jeg ser likevel ikke helt hvorfor LGA1366 bør kalles et desktop-misfoster. Så galt er det vel ikke... :p

Jeg er egentlig enig med deg. Den noe bastante uttalelsen var bare for å sette det på spissen og poengtere.

Lenke til kommentar

De to plattformene kommer litt an på bruken/behovet.

 

Jeg har spill som hovedbruk, og surfing/film/musikk som neste behov. For meg passer en core i5 750 perfekt, både ved pris og ytelse. (antar at de testene som har dukket opp ikke er helt på tryne)

 

dessuten liker jeg tanken på at et High End HK ikke koster mer enn rundt 2200-2500. Ikke at alle trenger det, men tanken er fin den! =)

 

Håper bare at 40nm DDR3 ram ikke er så langt unna...

Lenke til kommentar

Hehe, ok Simen, jeg ser det og det var vel også en noe bastant uttalelse du svarte på der. ;)

 

Det mest negative jeg ser med Ci7 er at det tilsynelatende kan se ut som det blir trangt på toppen. At i7 er for dårlig, eventuelt i5 for god, alt etter hvordan man ser det. Jeg skulle personlig likt å sett et enda større ytelseshopp på entråd-oppgaver enn hva tilfellet ofte er ifht C2D.

 

Er det forresten noe form for logikk i modellbetegnelser hos Intel for tiden, eller må det pugges...?

Lenke til kommentar
Det mest negative jeg ser med Ci7 er at det tilsynelatende kan se ut som det blir trangt på toppen. At i7 er for dårlig, eventuelt i5 for god, alt etter hvordan man ser det. Jeg skulle personlig likt å sett et enda større ytelseshopp på entråd-oppgaver enn hva tilfellet ofte er ifht C2D.

Dobbeltkjernene som kommer etter jul ser ut til å være midt i smørøyet sånn sett. De får vistnok opp til 3,46 GHz basisfrekvens og opp til 3,73 GHz i turbomodus.

 

Er det forresten noe form for logikk i modellbetegnelser hos Intel for tiden, eller må det pugges...?

Det er noe system i rotet, men det virker for meg som det blir en del pugging. Her er en full oversikt over hva vi vet hittil om nåværende og kommende modeller:

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Nehalem...roarchitecture)

Lenke til kommentar

Jeg vet mange mener det er marginale forskjeller men personlig merket stor ytelsesforbedring mellom i7 og C2D så det kan hende det er plass til noe imellom.

 

Endelig fått i orden i7en min nå, var nye Seasonic PSUen min som lagde trøbbel :( Ganske skuffet over det. Trodde de hadde litt bedre kvalitetskontroll.

Lenke til kommentar
Det mest negative jeg ser med Ci7 er at det tilsynelatende kan se ut som det blir trangt på toppen. At i7 er for dårlig, eventuelt i5 for god, alt etter hvordan man ser det. Jeg skulle personlig likt å sett et enda større ytelseshopp på entråd-oppgaver enn hva tilfellet ofte er ifht C2D.

Dobbeltkjernene som kommer etter jul ser ut til å være midt i smørøyet sånn sett. De får vistnok opp til 3,46 GHz basisfrekvens og opp til 3,73 GHz i turbomodus.

Ja, du har rett, jeg er enig i det. Den kommer til å representere en solid ytelsesøkning ifht dagens E8600.

Det jeg vel egentlig mente var at jeg hadde likt å se at vi så enda litt større forsprang på "Clock for Clock" ytelse.

 

Jeg vil altså ha i pose og sekk, både Quadcore med HT, og fantastisk entråd-ytelse... :D

 

Jeg vet mange mener det er marginale forskjeller men personlig merket stor ytelsesforbedring mellom i7 og C2D så det kan hende det er plass til noe imellom.

 

Endelig fått i orden i7en min nå, var nye Seasonic PSUen min som lagde trøbbel Ganske skuffet over det. Trodde de hadde litt bedre kvalitetskontroll.

Joda, jeg forstår forsåvidt hva du mener selv om jeg personlig ikke kan gjøre en helt "rettferdig" vurdering av dette. Jeg gikk rett fra 65nm C2D til i7 og må nok si at den generelle feel og snappyness er mer imponerende enn forventet. Dette blir jo mest subjektive opplevelser, men det er også mer enn bare syntetiske tester som er av betydning for opplevelsen.

 

 

PS OT; "Endelig fått orden på", betyr det at de overklokkingsproblemene fra "i7-tråden" var PSU problemer? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...