Gå til innhold

Gir opp PowerPC-støtte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel ingen krise for de som sitter med en gammel Mac om de må ty til "bare" Photoshop CS4 i stedet for CS5.

 

Jeg håper Adobe flytter innsatsen fra det synkende skipet PowerPC over til en fremadstigende plattform: Linux. Vi har jo selvsagt GIMP der fra før, men konkurranse og valgfrihet ønskes bare velkommen. (Photoshop via Wine er ikke optimalt)

Lenke til kommentar

Jeg, som ingen linux ekspert på noen måte må spørre meg: Blir ikke det mye jobb å skreddersy det til alle de forskjellige distribusjonene der ute da? (dersom de skulle gjøre som Simen sier).

 

Men det hadde uten tvil vært et stort framskritt for det åpne miljøet.

Lenke til kommentar
Jeg, som ingen linux ekspert på noen måte må spørre meg: Blir ikke det mye jobb å skreddersy det til alle de forskjellige distribusjonene der ute da? (dersom de skulle gjøre som Simen sier).

Det geniale med linux-distroer er at man ikke trenger å skreddersy programvare for hver enkelt distro. Fungerer det på en distro så fungerer det på alle. (En "smule" generalisert)

Lenke til kommentar

Alle distroene baserer seg i utgangspunktet på samme programvare, mao skal det ikke være nødvendig å programmere spesielt for en gitt distro. Det er stor grad av kompatibilitet mellom de forskjellige, ihvertfall på kode-nivå.

 

Enkelte ganger kan det være at enkelt distroer ikke har et ønsket bibliotek, sannsynligvis fordi de bruker en versjon som ikke er kompatibel. I slike tilfeller kan man shippe sin egen versjon av det bibliotektet, statisk linket feks.

Det som bør gjøres forskjellig er pakkingen, da ulike distroer bruker ulike pakkeformat. I utgangspunktet er det to store format her, .deb (Debian derivater) og .rpm (Red Hat derivater). Men også denne problematikken kan man unngå ved å levere sin egen installer.

Lenke til kommentar
Jeg, som ingen linux ekspert på noen måte må spørre meg: Blir ikke det mye jobb å skreddersy det til alle de forskjellige distribusjonene der ute da? (dersom de skulle gjøre som Simen sier).

 

Men det hadde uten tvil vært et stort framskritt for det åpne miljøet.

Spørsmålet man må stille seg er om applikasjonen (photoshop i dette tilfellet) er spesielt designet for å kunne kjøre på ymse platformer. Jeg vil jo tro at siden man har photoshop til mac og win, så burde det ikke være så stort problem å få det til på flere platformer.

 

Det er vel 2 store utfordringer ute og går. Det ene er å ha et lag/modul mot typisk IO ting som filbehandling, tastatur og mus. Dette må tilpasses hver platform. Det andre er integrasjon med OS, og spesielt for å få ting på skjermen.

 

Enten lager man et lag, som resten av "gui" forholder seg til. Dette er typisk for java swing applikasjoner. Det som er dårlig med det er at man må forholde seg til minste multiplum av funksjonalitet.

Alternativet er å skrive eget gui for hver platform - som jeg tror det er i photoshop. Da er det mer arbeid.

 

Det ultimate spørsmålet er: Vil kostnadene med å lage en egen versjon for platform X, kunne rettferdiggjøres med inntektene derfra? (Da må man også legge til annen utvikling, support, distribusjon, markedsføring etc).

Lenke til kommentar

Photoshop fins allerede i 64-bits, selv om den kom lovlig seint. Er faktisk en del proffer (bl.a. i Hollywood) som måtte ditche Photoshop til fordel for Gimp/Cinepaint fordi PS ikke taklet å jobbe med såpass høyoppløselige bilder pga. minnebegrensninger.

 

Resten av CS-pakka fins vel bare i 32-bits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...