Gå til innhold

Opera 10 beta 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg begriper ikke hvorfor de er så elendige på Javascript, fortsatt.

 

Venstre: Chromium 3.0 Alpha

Midten: Firefox 3.6 Alpha

Høyre; Opera 10 beta 3

 

post-74755-1250155543_thumb.jpg

Det kommer, men å gjøre det skikkelig tar nok tid.

 

Det skal også sies at ren JS ytelse er mindre relevant for folk flest, rendering, hvilket Opera gjør meget bra, er et mye større tidssluk for de aller fleste nettsider.

Lenke til kommentar
Jeg begriper ikke hvorfor de er så elendige på Javascript, fortsatt.

 

Opera har sagt at de holder på med en ny JS-motor, Carakan, som skal avløse dagens motor, Futhark, i framtidige versjoner av Opera.

 

Les om Carakan her: http://my.opera.com/core/blog/2009/02/04/carakan

 

So how fast is Carakan? Using a regular cross-platform switch dispatch mechanism (without any generated native code) Carakan is currently about two and a half times faster at the SunSpider benchmark than the ECMAScript engine in Presto 2.2 (Opera 10 Alpha). Since Opera is ported to many different hardware architectures, this cross-platform improvement is on its own very important.

 

The native code generation in Carakan is not yet ready for full-scale testing, but the few individual benchmark tests that it is already compatible with runs between 5 and 50 times faster, so it is looking promising so far.

 

Edit: Ble visst slått med den linken der, ja.

Endret av akselsm
Lenke til kommentar
For meg føles Opera lynkjapt, så hvor mye dette kan ha å si lurer jeg på.

 

Det gjør kun betydelig utslag på sider med krevende Javascript-operasjoner. Sånne sider finnes knapt overhodet i dag, og da stort sett som teknologi-demoer. Men bedre JS-ytelse åpner en del gode muligheter fremover, så det er i grunnen fint at nettleserne tas litt ekstra i skinnet på det området.

 

Selv for de sidene vi i dag regner som "tungt scriptede" (f.eks GMail), så har selve Javascript-ytelsen ganske liten betydning. Langt viktigere er ytelsen til generelle renderings-operasjoner gjennom DOM.

For ikke-programmerere kan Javascript beskrives som det språket som brukes til å fortelle arbeiderne hva de skal gjøre, men selv om man leser opp instruksjonene 10 ganger raskere betyr ikke det at arbeiderne får gjort jobben 10 ganger raskere...

Lenke til kommentar
Jeg begriper ikke hvorfor de er så elendige på Javascript, fortsatt.

Dette er jo bare tull. Her har du latt deg lure av Apple og Googles markedsføring. De har gitt ut tester som kun tester en liten del av JavaScript, og da om JS-motoren bruker spesielle optimaliseringer. Disse har ingenting å si for dagens nettsteder.

 

Opera er svært raske på JavaScript. For å ta igjen Opera måtte Apple ty til nye triks, hvorpå de ga ut en ytelsestest som spesifikt testet om JS-motoren brukte nettopp disse nye triksene. Når Operas Carakan, som benytter seg av samme triks, kommer, vil Opera nok en gang knuse alle andre, selv på kunstige JS-tester uten relevans for virkelige websider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...