Gå til innhold

Kommentar: Farene ved nettskyen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Slenger meg med 007CD på den. Men på et annet vis så begynner jeg å tenke på hvor mye mer skjeldent det er at jeg sitter med en pc som ikke har nett-tilgang. Så sånt sett er det ikke store problemet. Men jeg faller litt tilbake på det store hvis man er uten tilgang.

Lenke til kommentar

3. parts nettskyer har jeg vært skeptisk til fra starten. Du vet aldri hvem som snoker i sakene dine. Jeg har laget min egen semi-nettsky, hvor alle programmene ligger på kryptert minnepinne, og vha. SSH kan jeg enkelt hente dokumentene hjemmefra. Til nød kan jeg også streame programmer hjemmefra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

En fin artikkel som ikke er unøyaktig klipping fra andres saker. Vi vil ha mere av denslags.

 

Det store spørsmålet med nettskyer og denslags tjenesten vil alltid være hvem som har kontroll.

Liker du selv å ha kontroll unngår du denslags og satser tid, kunnskap og økonomiske ressurser på selv overta kontroll over dine data og verktøy.

Er du av typen som liker å overlate ansvar til andre er denne typer tjenester greie å bruke.

Lenke til kommentar

Gode poeng. Men jeg tror nok at de som jobber med å utvikle skyen(e) er fult klar over denne problematikken og jobber daglig med å klekke ut noe lurt. Og det vil definitivt være behov for. En annen ting vil være at skyen vil jo ha noder over hele verden. Om en idiot i USA graver opp en kabel så vil jo ikke halve Norge være uten tilgang. Sånt må de jo skjerme seg for, hvis ikke vil jo tjenesten være ubrukelig?

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Om en idiot i USA graver opp en kabel så vil jo ikke halve Norge være uten tilgang. Sånt må de jo skjerme seg for, hvis ikke vil jo tjenesten være ubrukelig?

Nåja, du må ikke stole for mye på de ansvarlige for infrastrukturen. For ikke så lenge siden ble en kabel ble gravd over og Kristiandsand og omegn var uten nett ei tid. De måtte bl.a avlyse en fjernassistert operasjon på sykehuset, men det var jo godt ikke den operasjonen allerede var startet...

 

Edit: Skriveleif's..

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Fin artikkel, bra å se at det foregår noen refleksjoner i redaksjonen. Mer av sånt!

 

Men, artikkelen kunne trengt en grundig språkvask. Kjenner mange norsklærere som ikke hadde vært nådige med rødpennen, spesielt i første halvdel. Godt språk er et kvalitetstegn som gjør at et nettsted virker mer seriøst, og for et sted som dette med mange unge lesere er det dumt om publisert tekst ikke er språklig korrekt, som et allmenndannende tiltak.

Lenke til kommentar

Svært god og gjennomtenkt artikkel! :)

 

Selv er jeg overbevist om at vi nærmer oss en slik tilværelse med disse problemstillingene enten vi vil eller ikke. Tilsavrende diskusjoner har eksistert siden den halvgjennomsiktige lønningsposen med kontanter i ble byttet ut med direkte overføring til banken, sjekkheftet ble bytttet ut med minibankortet også videre.

 

Dessverre er fremdeles ikke forbukerene generelt flinke nok til å stille de nødvendige krav til slike tjenester, og gud vet når våre myndigheter kommer til å finne ut av det! ;)

 

Vi får håpe på at neste generasjon (I forhold til meg!) er langt mer kritiske og kunnskapsrike og kan styre det dithen at dette blir en løsning som kan fungere, for uansett om vi snakker om gratistjenester eller betalingstjenester vil ingen tilbyderene overleve uten kunder/brukere :)

 

Når våre myndigheter en gang i fremtiden finner ut hva som foregår og får på plass et felles og helst internasjonalt regelverk som beskytter forbrukeren tror jeg også "skyen" kan bli en bra ting!

 

Banker og forsikringselskap som vel er de ledende i håndtering av konfidensiell nett-informasjon burde ta et ansvar her, for dette er et "fremskritt" som ikke lar seg stoppe.

 

Når f.eks. helsevesenet fremdeles kaster pasientinformasjon i form av papirjournaler på den offentlige fyllinga sier det litt om hva som enda ikke er på plass dog! ;)

Lenke til kommentar
Med varierende tilgang til nett så sier det seg selv at jeg ikke er interresert i for eksempel en PC som er streamet fra en sentral.

Her skal hardwaren finnes lokalt, helst programvaren også og det burde FUNKE uten nett også.

Hvis du ser på løsninger som Gmail med Google Gears og Dropbox, ser du hvordan dette kan løses. "Nettskyene" blir nok ikke løsninger med 100% avhengihet av nettet, men hvor applikasjoner blir integrert opp mot nettet og synces mellom "skyen" og PC-en.

Lenke til kommentar
Om en idiot i USA graver opp en kabel så vil jo ikke halve Norge være uten tilgang. Sånt må de jo skjerme seg for, hvis ikke vil jo tjenesten være ubrukelig?

Nåja, du må ikke stole for mye på de ansvarlige for infrastrukturen. For ikke så lenge siden ble en kabel ble gravd over og Kristiandsand og omegn var uten nett ei tid. De måtte bl.a avlyse en fjernassistert operasjon på sykehuset, men det var jo godt ikke den operasjonen allerede var startet...

At noen graver over kabler er ikke min største bekymring. Det politiske bildet derimot kan bli en utfording om f.eks. noen av stormaktene skulle brase i krig med hverandre i en gang framtiden. Vi har jo allerede sett hva som skjedde i Estland i 2007. Nå er det ikke sagt at det var en regjering som sto bak angrepene, men det viser hvor sårbar man kan bli.

Lenke til kommentar

Jeg ser rett og slett ikke poenget med nettskyen. Det er mye hype og lite reelt behov.

 

Med en minnepinne på 32 GB og PortableApps så har hvermansen full tilgang til alt som er nødvendig. Det er bare å stappe den inn i en hvilken som helst Windows maskin og så er man i gang.

Da slipper man problematikken med personvern siden alle data ligger på minnepinnen og det ikke blir lagt igjen informasjon i form av midlertidige filer eller cookies. Dette er også veldig kjekt for eieren av maskinen som lånes.

 

Til sist; er det egentlig så mange som reiser rundt i verden uten en bærbar eller mobil med nettilgang lenger? Hvorfor gjøre seg avhengig av nett når tilgangen på små og billige maskiner er så bra?

Lenke til kommentar

Det jeg lurer, på er hvem som skal betale for hele gildet? Det er grisedyrt å etablere store datasentre med 10Gb+ ethernet internt, monsterSAN, backup, redundans på rubbel og bit, overvåkning, strøm osv. Også kommer lisenskostnader, eks på vSphere fra VMWare, som langt ifra er billig. Og software til skikkelig backup er heller ikke gratis, i tillegg til at backup må være på et eget SAN skal det bli noe fart på det

 

Hele greien minner litt om hypen fra 2001, jeg klarer ikke å se at leverandørene klarer å lage tjenester til en billig penge uten at de går kraftig i minus. Og pris er et stort argument, privatpersoner er nesten ikke interessert i å betale for den ekstra sikkerheten og oppetiden clouden kan levere.

 

Og forresten, alle tjenester som finnes der i idag, har vært på markedet lenge.... tenk Citrix f.eks.

Lenke til kommentar

Gratistjenester vil fortsatt bli finansiert av forbrukerene, selv om det innebærer reklame.

 

Det er ingen som gjør noe gratis, men alle tjener på det uansett!

 

De aller, aller fleste, kanskje med unntak av noen av oss som vanker her på HW, vil se se det som en en så stor fordel å slippe å ta ansvar for egne data, at dette kommer til å skje uansett hva vi måtte mene om det ;)

 

Enten det eller så vil de ufrivillig bli involvert enten de vil eller ikke.... Google er et godt eksempel på såkalte "gratis" tjenester hvermansen ikke kan unngå.... Den siste uken har jeg avinnstallert Chrome hos en rekke databrukere som ikke ante hva Chrome var og klaget på at linker i Outlook plutselig hadde sluttet å virke...

Lenke til kommentar

Kan også føye til at ja, jeg har allerede fikset meg ett VPN oppsett som jeg bruker til å få kontakt med maskinen hjemme de gangene jeg er borte og har nett.

Driver å planlegger muligheter for å fjernstyre strømtilførselen slik at jeg kan starte den fra hvor som helst i verdenen for å deretter når den er bootet ha tilgang til filer som jeg eventuellt måtte behøve.

 

3 parts lagringsteder bruker jeg kun til overføring ala YouSendIt og da er det bilder, små programmer og slike ting som jeg ikke har noen form for sikkerhetsforhold til.

Mer sensetiv data må håndteres på annet vis, den typen info får ikke hvem som helst tilgang til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...