Gå til innhold

Musikkinnkjøp på dugnad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant konsept, men jeg tror ikke de har så gode odds for å overleve. Både på grunn av at det blir vanskelig å få en mengde gode artister til å benytte det og fordi kunder samtidig forventer stort utvalg av god musikk.

 

Jeg har mer tro på konseptene som Radiohead og Nine Inch nails har brukt: Nedlasting mot et valgfritt beløp (inkludert 0). Men dette krever en god del egeninnsats fra artistene.

 

Jeg tror Sell your rights hadde gjort mer suksess med en annen vri på konseptet: En nettbutikk for donasjonsbasert slag av musikk. Slik at band som har mindre penger til web-utvikling enn Radiohead enkelt kan benytte det samme salgskonseptet. En viss prosentandel av salget bør gå til drift av nettsiden. Konseptet bør inkludere en fin søkefunksjon og enkel filtrering etter sjanger, lisenstype, lydkvalitet osv. I "min handlevogn" bør man kunne velge beløpene selv og "check out" med paypal eller andre løsninger. Så lenge det hele blir skikkelig brukervennlig for både artister og kunder så tror jeg det kan bli suksess.

Lenke til kommentar
Jeg tror Sell your rights hadde gjort mer suksess med en annen vri på konseptet: En nettbutikk for donasjonsbasert slag av musikk. Slik at band som har mindre penger til web-utvikling enn Radiohead enkelt kan benytte det samme salgskonseptet. En viss prosentandel av salget bør gå til drift av nettsiden. Konseptet bør inkludere en fin søkefunksjon og enkel filtrering etter sjanger, lisenstype, lydkvalitet osv. I "min handlevogn" bør man kunne velge beløpene selv og "check out" med paypal eller andre løsninger. Så lenge det hele blir skikkelig brukervennlig for både artister og kunder så tror jeg det kan bli suksess.

 

Problemet her er jo at det veldig lett vil bli det samme som å gi bort sangene. Greit nok med RH og NIN, hvor det trolig vil være fan's som "handler" og derfor større sjangse for at de legger igjen penger. Men på det større marked, type Lady Gaga-fans (som kanskje er 13-14år) vil ikke pengene akkuratt komme på samlebånd..

Lenke til kommentar

Vel, problemet er vel at mange laster ned musikk som om de skulle hatt fri lisens (les: piratkopiering osv. ). Dette å gi ut under fri lisens kan enten fungere som det sellyourrights forsøker her, eller som en form for promotering, og donering eller kjøp av musikk i etterkant. ( Sistnevnte er det f.eks Jamendo gjør. )

 

Problemet er vel litt at priatkopiering også "stjeler" promoteringsfordelen for musikk distribuert under frie lisenser. Folk «skjønner ikke vitsen», siden de kan «få tak i musikk som er *kjent allerede*, likevel».

 

Det er fint at det forsøkes, og at vi får litt mer oppmerksomhet rundt dette, selv om jeg har mer tro på Jamendo-konseptet - men her er uansett inntjening for artisten usikker.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke artistene har noe imot frivillig betaling (sett at de blir betalt), men jeg kan se for meg at de ikke liker å "gi fra seg" rettighetene til musikken sin. (altså den åpne lisensen)

 

Et annet forslag:

Ta en tjeneste som allerede ligner litt, Spotify. Den er kun reklamefinansiert og mye av de inntektene går til artistene/platekompaniene, men hva med å utvide denne tjenesten med en doner knapp bak hver låt, album og artist.

Dette vil si at alle artistene får en "grunnlønn" (i form av reklamen på spotify, som nå) og i tillegg bonuser for vellykkede låter og album. Over tid kan reklame-delen sikkert minskes eller kun gå til drift av tjenesten ettersom doneringsystemet blir selvgående. Tenk f.eks. på alle de som kommer til å donere litt til gamle Elvis/MJ låter el. (dårlig eksempel siden de sitter i bunkeren sin for tiden)

 

Jeg finner i farten ingen negative sider med dette! Artistene går selvsagt med på å ha en knapp for donasjoner ved siden av sine verk, og spotify tjener noen små prosenter, i tillegg til reklamen. Jeg hadde fint donert mer til artister/låter jeg liker enn det jeg nå betaler for tilsvarende.

 

Noen synspunkter/grunner til at det ikke gjøres?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...