Gå til innhold

Kongo-saken | Tjostolv Moland


Anbefalte innlegg

Regner med at de fleste her inne har fått med seg at nordmannen Tjostolv Moland og en kamerat står tiltalt for drap, spionasje og andre ting i Kongo, og har en dødsdom hengende over seg .

Hva mener dere om denne saken?

 

Bortsett fra det risikoen i seg selv ved å oppholde seg i disse delene av afrika, synes dere det er helt greit at han blir prosedert juridisk der nede?

 

Personlig mener jeg det er svært lite sannsynlig at disse guttene får en rettferdig rettsak, og jeg mener diplomatiske tråder må trekkes i for å få dem ut av landet.

 

Ikke misforstå, de burde helt klart bli stilt til rette for hva de har gjort, men jeg mener det må være et minimum av retts-sikkerhet i bunn.

 

Synes utfallet av denne rettsaken kan virke gitt på forhånd...

 

http://www.fvn.no/lokalt/aust_agder/article689161.ece

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt komiske Ali over det rettsystemet: Vi har funnet GPS, kart og kamera på nordmennene= De er agenter på oppdrag for en annen stat!

 

En sterk utfordrer til årets komiske Ali-pris er dessuten Khalid Skah som mener at norske kommandosoldater fra ambassaden stormet huset hans. Tror kanskje han har sett litt for mye hollywoodfilm type RoE i det siste.

 

For alt jeg vet så kan begge disse ha rett, men en kan prøve å være litt mer rasjonell i tankegangen sin og skjønne at en driter seg fullstendig ut ovenfor mer siviliserte system. Det er forøvrig en ting jeg har lagt merke til i mindre utviklede land og personer derfra, de har en sterk tendens til å overdrive noe ekstremt og være veldig egoistiske og bastant i sine uttalelser. Det får jo norsk politikk till å framstå som et kaffeslabberas. :)

Endret av Jens72
Lenke til kommentar

De to nordmennene i Kongo føler seg vel som en og annen afrikaner i Norge, vil jeg tro. De har nok også ofte vanskelig for å tro at de får en rettferdig rettssak ...

 

At det forekommer forskjellsbehandling både i det ene og det andre landet betviler jeg ikke, men jeg er ikke sikker på om Kongo er så mye verre enn Norge når det kommer til den saken ...

 

Denne "nordmenn bør helst dømmes i Norge"-holdningen som man av og til kan møte, henger vel litt sammen med "det er typisk norsk å være god"-følelsen. Vi er jo verdens beste land på så mange områder, og ingen kan vel garantere rettssikkerheten slik som oss ...

Lenke til kommentar

de får mer rettferdig rettsbehandling enn en innfødt der nede.. hadde de vært innfødte hadde de vært døde for lenge siden..

 

har ingen sympati med disse, det å blande inn politikk i denne saken er helt uaktuelt. vi kan ikke bare komme stormende ned der å si, "Vi er norge, vi skal ha disse hjem"

de har drete på draget. en fem barns far er død, de driver rundt med falske pass og ugyldige/falske papirer. en mengde våpen er tilstede.

Støre kan godt gå ut med at de ikke er dere nede på oppdrag for norge ang spionasje, men ikke noe mer.. rettsaken begynner vel på torsdag , så skal bli spennende å se hva retten kommer frem til.

Lenke til kommentar
ja og vis du leser saken så sier de det er naturligt.

hva er naturligt med og ta bilde av en man som fjerner bevis og smiler over døden av en fem barns far !??

 

og beholde bilde etter på ! det er sykt !

 

Bildet beviser ingenting ovenfor skyldspørsmålet. Det eneste det sier er at han reagerer annerledes enn hvordan vi fleste av oss tenker skal handle, selv om de færreste av oss har noengang vært i en slik situasjon. Vi bare tenker oss hva som er den "normale" oppførsel.

 

Dessuten gjør folk de utroligste ting. Han er ikke den første, og blir garantert ikke den siste.

Lenke til kommentar
ja og vis du leser saken så sier de det er naturligt.

hva er naturligt med og ta bilde av en man som fjerner bevis og smiler over døden av en fem barns far !??

 

og beholde bilde etter på ! det er sykt !

 

Bildet beviser ingenting ovenfor skyldspørsmålet. Det eneste det sier er at han reagerer annerledes enn hvordan vi fleste av oss tenker skal handle, selv om de færreste av oss har noengang vært i en slik situasjon. Vi bare tenker oss hva som er den "normale" oppførsel.

 

Dessuten gjør folk de utroligste ting. Han er ikke den første, og blir garantert ikke den siste.

 

 

Hvorfor tok de bildet og hvorfor tok de vare på det? Disse kara har som arbeid å bedrive ymse aktiviteter med våpen og falske pass i ett land som Kongo. Siden de vasker bort blodet også syns jeg dette gir en ganske klar pekepinn på at de vet hva de har gjort.

 

Det jeg har sett av beviser og indisier så langt tilsier at de mest sannsynlig er skyldig i drap spør du meg.

Lenke til kommentar
Hvorfor tok de bildet og hvorfor tok de vare på det? Disse kara har som arbeid å bedrive ymse aktiviteter med våpen og falske pass i ett land som Kongo. Siden de vasker bort blodet også syns jeg dette gir en ganske klar pekepinn på at de vet hva de har gjort.

 

Hvorfor, det vet vel kun de selv. Dog det beviser ingenting utover at de har vært ved stedet. Skyldspørsmålet er like åpent med tanke på bildet. Et dna-bevis f.eks beviser ikke at noen har drept, men at sannsynligheten for at de har vært ved stedet en eller annen gang.

 

Det jeg har sett av beviser og indisier så langt tilsier at de mest sannsynlig er skyldig i drap spør du meg.

 

Bildet viser kun dine egne tanker om situasjonen. "hva ville jeg gjort" og så dømmer man indirekte andre på hvordan man selv tror man ville ha reagert.

At det er et sjakktrekk fra de to er det dog ikke.

Lenke til kommentar

hvor masse mer bevis trenger man da :p !

 

et bilde hvor de står og tørker blod ut av bilen og smiller og tar vare på bildene tar de med seg hjem. hvem andre en. en skyldig man ville prøvd og skjule sporene .

 

"bilde beviser bare at de stod der og tørket blod ut av bilen og smilte av det "

greit nok men hallo! bruk sunfornuft takk !.

Lenke til kommentar
"bilde beviser bare at de stod der og tørket blod ut av bilen og smilte av det "

greit nok men hallo! bruk sunfornuft takk !.

 

Sunn fornuft sier hva?

Det eneste det sier er hva du legger av tolkning i bilde.

Det er mange som er dømt på grunnlag at man legger sine egne tanker og "sunn fornuft" i beskrivelse av situasoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...