Gå til innhold

Sony lanserer to e-bøker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slike ebøker, kommer de i ett format slik at jeg kan handle på Amazon og bruke i Sony sin ebokleser og vica verca, eller kommer de i ett eller annet beskyttet format?

tror det kommer en hel del an på utgiver...

 

bøker i public domain eller under CC lisenser skulle nok gå ganske greit å åpne på disse her, men om du tenker på dem som blir utgitt for kindle så glem det, der er dem nok låst i ett eller annet format spesifikk for den enheten...

Lenke til kommentar

er ikke det noe som man burde sette seg på bakbena og protestere mot nå med en gang, før markedet for ebøker tar ordentlig av. Hvis ikke så går det vel 10 år eller noe slikt før markedet har bygd opp nok motstand mot å bli låst til ett produkt.

 

 

 

http://www.gutenberg.org/wiki/Main_Page Her ligger det en del åpne liseneser, og en del bra bøker ligger her selv om det ofte er dårlig med oversatte bøker. Så mange tyske, spanske, franske og italienske bøker kan være vanskelig å lese.

Lenke til kommentar
er ikke det noe som man burde sette seg på bakbena og protestere mot nå med en gang, før markedet for ebøker tar ordentlig av. Hvis ikke så går det vel 10 år eller noe slikt før markedet har bygd opp nok motstand mot å bli låst til ett produkt.

Desverre så har amazon gjort en genistrek med kindle. den har innebygget mobiloppkobling som brukeren ikke trenger å betale noe for, og usynlig synkronisering av hvor en er i bøkene slik at en kan skifte mellom en kindle og programmet på iphone (vet ikke om dem har noe for webos/pre eller android enda), og forsette der en slapp.

 

er gjerne slik at hverdagsbrukeren blir blendet av smarte løsninger som gjør dagligdags bruk lettere, men som låser en til en spesifikk leverandør...

Lenke til kommentar
er ikke det noe som man burde sette seg på bakbena og protestere mot nå med en gang, før markedet for ebøker tar ordentlig av. Hvis ikke så går det vel 10 år eller noe slikt før markedet har bygd opp nok motstand mot å bli låst til ett produkt.

Desverre så har amazon gjort en genistrek med kindle. den har innebygget mobiloppkobling som brukeren ikke trenger å betale noe for, og usynlig synkronisering av hvor en er i bøkene slik at en kan skifte mellom en kindle og programmet på iphone (vet ikke om dem har noe for webos/pre eller android enda), og forsette der en slapp.

 

er gjerne slik at hverdagsbrukeren blir blendet av smarte løsninger som gjør dagligdags bruk lettere, men som låser en til en spesifikk leverandør...

 

Slike ting kan man jo fint få til med åpne standarder også. Personlig tror jeg en standard vil tvinge seg fram, markedet er rett og slett for stort til at man vil klare å opprettholde ikke-standard-løsninger over tid tror jeg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Amazon sin Kindle bruker propitært format, og man kan ikke kjøpe bøker i dette formatet fra Amazon med mindre man har en Kindle knyttet til kontoen. Man kan riktignok kjøpe bøkene og laste dem direkte ned på kindle.

 

Sony bruker et lignende system, med sitt eget propitære DRM'ede format, og med sin egen ebook-butikk på nettet, som desverre må brukes gjennom en horribel browser-applikasjon for å kunne kjøpe og laste ned bøkene. Man overfører til enheten via USB.

Man kan aktivere opptil 5 enheter for å lese bøkene på.

 

Amazon har en fryktelig DRM-historie med Kindle, med blant annet disabling av funksjoner og tilbakekallelse av bøker folk hadde kjøpt og lastet ned, riktignok med refundering av pengene, men allikevel.

 

Det finnes tonnevis med åpne formater, men foreløpig er det forleggerbransjen og "rettighetshaverorganisasjonene" som setter bremsene på slik at ebøker er noe av det mest restriktive du kan kjøpe. I tilegg er ebøker momsbelagt i Norge, mens vanlige bøker ikke er det, på grunn av en finurlighet ved momslegging av digitale tjenester og varer.

 

Selv har jeg en Sony PRS-800 (siden februar i år) og synes at den fungerer OK.

Sony-butikkens utvalg er ikke det beste, men siden enheten støtter såpass mange formater, får jeg ofte tak i bøkene fra andre kilder, dog ikke fra Amazon.

Det finnes heldigvis mange steder å få tak i bøker på åpen lisens, men da må du regner med at det ikke er bøker fra bestselgerlistene.

 

Om jeg skal gi noen råd: Vent med å investere i en dedikert enhet inntil en ordtlig, forhåpentligvis DRM-fri standard er på plass. Inntil da fins det programmer til feks mobil og PC for å lese bøker, og jeg har hørt mye godord fra feks iPhone-brukere om lesbarheten der.

Lenke til kommentar

Har hatt min Sony ereader 505 i snart 2 år og er kjempefornøyd. Norge er dessverre litt i bakleksa, men kommer nå raskt frem.

digitalbok.no selger bøker i enten epocket format eller som pdf. Sonys produkter har ikke noe problem med å lese pdf, men ved hjelp av programmet Calibre kan man konvertere mellom formater, hente ned informasjon om boken og programmet erstatter Sonys programvare (om man ikke vil kjøpe direkte fra Sony da).

Selv om man i Norge nå begynner å få et lite utvalg av bøker, så kjøper man heller bøker via ebook.com eller andre kilder. Det er rett og slett ikke noe problem. Jeg har aldri lest mer enn etter at jeg fikk min ereader.

Bøker kan man laste ned gratis (ja det er tusener av gratis bøker som man kan laste ned lovlig) og jeg har kjøpt svært mange.

Sonys Ereader håndterer alle de vanligste formatene, og om ikke åpner jeg Calibre og konverterer det til det formatet jeg ønsker.

 

Å bruke 2500 kroner på en ereader er en flott investering. Ikke noe å lure på her. Tvert imot er det merkelig å lese om alle innvendingene som det norske folk har mot dette produktet. På den annen side så har vi alltid vært reaksjonære og lite søkende mht nyvinninger. Alle andre skal prøve først og så skal vi ha det til slutt.

Lenke til kommentar

Jeg kan også anbefale N810 med FBreader, som har høyere oppløsning og større skjerm enn de fleste mobiler. Kanskje viktigere er det at en N810 har bedre batteritid enn en mobiltelefon, om ikke så god (fantastisk) som en ebokleser.

 

Sjekk prisene på eBay før du kjøper en N810 eller N800 fra Norge, men uansett er det mye billigere enn en lavoppløselig telefon fra Apple.

 

Ebøker var hovedgrunnen til at jeg kjøpte min N810, men en uventet bivirkning var at jeg kuttet ned på tiden foran datamaskinen - fordi jeg kan chatte på den håndholdte enheten i stedet.

 

Jeg liker eboklesere men inntil videre så er det for mye DRM-galskap knyttet til disse så man blir relativt bakbundet av Amazon og (som alltid) Sony.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Sonys produkter har ikke noe problem med å lese pdf, men ved hjelp av programmet Calibre kan man konvertere mellom formater, hente ned informasjon om boken og programmet erstatter Sonys programvare (om man ikke vil kjøpe direkte fra Sony da).

 

Å bruke 2500 kroner på en ereader er en flott investering. Ikke noe å lure på her. Tvert imot er det merkelig å lese om alle innvendingene som det norske folk har mot dette produktet. På den annen side så har vi alltid vært reaksjonære og lite søkende mht nyvinninger. Alle andre skal prøve først og så skal vi ha det til slutt.

 

Det med PDF konvertering er vel litt sånn bob bob ? Det fungerer bra på rene tekstsider, men når man skal konvertere fra tidsskrifter og lærebøker kommer jo bildene i hytt og pine!

Dvs jeg kan egentlig ikke konvertere lærebøkene mine over på Kindle. Jeg har rettighetene til ebook på enkelte lærebøker som jeg har kjøpt i papirutgave, men det er litt upraktisk å slepe med seg et par 1000 siders bøker hele tiden!

 

Sikkert kjekt med lesebrett, men så lenge hvert firma opererer med egne standarder lar jeg det være.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...