Gå til innhold

AMD viser 12-kjerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Urk, antall kjerner har da ikke nødvendigvis noe med ytelse å gjøre. Selv opererer jeg med mikrokontrollere med både fire og åtte kjerner daglig, men klokker få av dem noe særlig raskere enn 10MHz - fordi det holder i lange baner (+ varme osv.). Overgangen fra en til to kjerner er en helt annen sak. Og denne er selvfølgelig myntet på virtuelle tjenere. Angående renderingen burde GPU-er gjøre jobben, de har enorme mengder spesialisert regnekraft.

 

Endring:

Simen1 beat me to it.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar
Tolv kjerner? Er ikke det litt overkill?

Nei, hvorfor det? Det vil f.eks være mye bedre å ha 12 kjerner * 4 sokler i en 4U server i stedet for 3 stk 4U-servere med 4 kjerner * 4 sokler. Da får man inn 3 ganger så mye kraft i hvert rack.

 

Tolv kjerner? Er ikke det litt overkill?
Sa man ikke det om 2 kjerner også?

Nei, det har jeg aldri hørt i forbindelse med servere (som denne artikkelen handler om).

 

Synes bare vi nettopp var på 4 kjerner jeg. :p

Det stemmer bare delvis. x86-servere var inntil februar i år begrenset til 4 kjerner per sokkel. Andre prosessorarkitekturer har hatt mer enn 4 kjerner i årevis. I februar kom Intel med sine første sekskjerner (Core 2-baserte "dunnington"), og AMD leverte sine første sekskjerner i juni. Intel kommer med ytterligere sekskjerner like etter nyttår (Nehalem-baserte 32nm 6-kjerner for DP servere og ekstrem desktop), samt åttekjerner (Nehalem-baserte 45nm 8-kjerner for MP servere).

 

12-kjerne vil jo være konge for 3d-grafikere! 3D-programmer bruker absolutt alle kjerner den kan få fatt på når den skal rendre, så 12- kjerner vil være utrolig bra.

Rendring bør kjøres på moderne GPUer, ikke CPU. Men jeg er klar over at en del viktige programmer henger igjen på dette området. Flere kjerner vil likevel bare være en midlertidig løsning før GPU tar over rendringsarbeidet.

Lenke til kommentar

Ja blir spennende å se denne opp mot de nye 8-kjernene til Intel, de har jo tross alt hyperthreading på disse også. De hadde nok rett de som spekulerte i at AMD hadde noe i ermet. Skulle bare ønske AMD kunne bli mer prisdyktig på server segmentet.

 

Gidder ikke kommentere tåpelige kommentarer på at man ikke trenger så mange kjerner.

Lenke til kommentar

Windows teller antall prosessorer (sokler), ikke kjerner eller virtuelle prosessorer (Hyperthreading). Med andre ord støtter Windows XP Pro 24 kjerner ved bruk av 2 stk 12-kjerner. Vista og Win7 støtter fra 1 til veldig mange prosessorer avhengig av versjon. Mulig det var 128, men det er jeg veldig usikker på.

 

Så vidt jeg husker støtter Linux inntil 1024 kjerner per system. Flere systemer kan samkjøres slik at man kan bygge verdens kraftigste maskiner. F.eks 3.plassen Blue Gene /P med sine 294912 kjerner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...