Gå til innhold

Kommentar: Åpenhet rundt velgerguider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du for eller imot oljeboring uttafor lofoten?

Er du for eller imot å redusere innvandring?

Er du for eller imot å outsorce gamlehjemmet?

 

Det finnes folk som er veldig ja eller nei til slike spørsmål. Men jeg tror det finnes de som er "det kommer an på løsningen som skal benyttes".

 

Kanskje du svarer "nei" på outsoucing av bestefar, men hadde svart "ja" om løsningen et visst parti så for seg var tillfredstillende?

 

Et visst parti, skal ikke nevne FRP med navn, men dette partiet har blitt veldig flinke på å forenkle politikk. Skal ærlig innrømme at det faktisk er det eneste partiet som diskuterer mine saker. Men det er ikke dermed sagt at jeg er så veldig for dette partiet, fordi jeg frykter konsekvenser av løsningen de ønsker å implementere.

 

For vi diskuterer ikke løsninger. Den debatten er borte.

 

Alt er blitt holmgangifisert, der forenkling og jammring om overordnede elementer er eneste som tyter ut.

 

Vil du vite løsningsforslaget til et visst parti, så må man:

- Lese kjedelig partiprogram

- Tolke partiprogrammet og se hva ulike folk mener om dette

- Finne ut hvor viktig saken er for partiet (kanskje saken er en potensiell kamel, eller byttes mot noe viktigere)

- Finregne på økonomien, er det sannsynlig at vi har råd?

- Dobbeltsjekke lover og regler, kan dette faktisk gjennomføres?

- Sjekke fakta, er dette reelt gjennomførbart?

- Ta standpunkt

 

Ingen gidder dette i 2009. Enten er du glad i et parti, eller du sitter på gjerdet og tvinner tommeltotter.

Alle mine kompiser har kjørt en 3-6 valgomater og enten bekreftet sitt synspunkt, eller akseptert løsningen.

 

Ingen gidder å diskutere politikk heller. Vi har det bra, får cash på konto, kan drikke oss drita hver dag, og lever i verdens beste land. Hvorfor skulle noen gidde å bry seg.

 

Lenge siden jeg møtte noen som har hatt et nyansert bilde av valgene.

Lenke til kommentar

Først og fremst må jeg si at det fryder meg å se en analyserende artikkel som tar for seg noe viktig her. Jeg synes også jeg ser tendenser til at "nyhetene" ikke så ofte henger tre uker etter konkurrentene lenger. All ros til dem som har tatt et tak og lappet sammen skuta, om det har skjedd og det ikke bare er jeg som har røyket noe jeg ikke burde.

 

Til topic: Jeg har faktisk lekt litt med tanken om å dra i gang et initativ her på forumet for å få laget en uavhengig og åpen velgerguide, men fant vel egentlig ut at det var litt sent å begynne. Kanskje neste gang? Det er utvilsomt behov for det, og egner seg utmerket som et "open-source"-prosjekt.

Lenke til kommentar
Til topic: Jeg har faktisk lekt litt med tanken om å dra i gang et initativ her på forumet for å få laget en uavhengig og åpen velgerguide, men fant vel egentlig ut at det var litt sent å begynne. Kanskje neste gang? Det er utvilsomt behov for det, og egner seg utmerket som et "open-source"-prosjekt.

En kjempeidé. Absolutt noe jeg kunne støttet opp under. :thumbup:

Lenke til kommentar

Medan me er innom politikk på HW, er det nokon som har sett seg inn i kva for parti som har engasjert seg i "digital politikk" (personvern, nettnøytralitet, bruk av opne standardar, fildeling o.l.), og kvar dei står? Ut frå det eg har fått med meg er Venstre mest engasjert her, i hovudsak om personvern og fildeling. Det er jo noko eg har vurdert å undersøke sjølv, men dersom nokon er før meg kan det jo vere interessant å høyre. Det er klart at den "vanlege politikken" som skular, sjukehus etc. er viktig, men det er interessant å sjå korleis politikarane ser på nye saker òg. :)

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

To korte poenger her:

 

1) Det er bare tull å ha en "sertifisering". Ingen tredjepart bør stemple noe godkjent eller ikke godkjent. Derimot burde man få se nøkkelen/"fasiten" med vekting når man har fullført testen.

 

2) Tester som ikke har "vet ikke"/"jeg bryr meg ikke" alternativer på alle spørsmål burde ingen ta.

Lenke til kommentar

Problemet med valg i Norge er at det er for mange partier!

For mange små partier som rotter seg sammen og danner regjeringer i hytt og pine.

Det fører til at folk velger andre partier enn de egentlig hadde valgt. For å unngå at feil person blir statsminister.

 

Det burde vært rødt eller blått. Ikke lysegrønt, rosa, himmelblått, turkis eller gult.

Lenke til kommentar
Problemet med valg i Norge er at det er for mange partier!

 

For mange små partier som rotter seg sammen og danner regjeringer i hytt og pine.

For lav terskel til å starte nytt parti og alt for lav "sperregrense".

 

 

Det fører til at folk velger andre partier enn de egentlig hadde valgt. For å unngå at feil person blir statsminister.
Det burde vært en enkel regel, av de partier som danner regering, får partiet med størst oppslutting statsminister posten (og ikke det partiet som maser og syter som små barn *kremt*krf*kremt*)

 

Det burde vært rødt eller blått. Ikke lysegrønt, rosa, himmelblått, turkis eller gult.
Sant, ville gjort valget mye lettere
Lenke til kommentar
To korte poenger her:

 

1) Det er bare tull å ha en "sertifisering". Ingen tredjepart bør stemple noe godkjent eller ikke godkjent. Derimot burde man få se nøkkelen/"fasiten" med vekting når man har fullført testen.

 

Veldig enig. Det er egentlig ganske skremmende at folk skal få en enkelt output på hva de skal stemme, helt uten å få vite hvorfor programmet ga dem akkurat det svaret. Nå er det heldigvis ikke slik at folk setter seg ned foran valgomaten og lar den fullstendig bestemme hva de skal stemme, men det påvirker subtilt.

 

2) Tester som ikke har "vet ikke"/"jeg bryr meg ikke" alternativer på alle spørsmål burde ingen ta.

 

Enig. Uten å kunne prioritere vekk spørsmål man ikke bryr seg om, så tvinges man til å ta flyktige standpunkter som igjen ødelegger scoren.

Lenke til kommentar

TV2 sin var bra, synes jeg.

VG var helt håpløs. Ofte to alternativer å velge mellom, og ingen av dem var jeg enig i. Når man kom til seksjonen der man kunne velge ut inntil tre "hjertesaker", så måtte jeg bare le! Samferdsel var ikke nevnt som kategori en gang, og det er min hjertesak nr. 1 !

 

Gratulerer, VG, for å ha tidenes latterligste "valgomat" !

Lenke til kommentar
Problemet med valg i Norge er at det er for mange partier!

For mange små partier som rotter seg sammen og danner regjeringer i hytt og pine.

Det fører til at folk velger andre partier enn de egentlig hadde valgt. For å unngå at feil person blir statsminister.

 

Det burde vært rødt eller blått. Ikke lysegrønt, rosa, himmelblått, turkis eller gult.

 

Vi skal være ganske så glade for at vi har flere partier i Norge ettersom det styrker demokratiet betraktelig. Og om man ser på plasser hvor det er færre partier er gjerne valgdeltagelsen dårligere også.

 

Verden er ikke delt inn i høyre og venstre.

 

Noen valgomater er ok, andre er rimelig dårlige. Tv2 sin er den beste jeg har tatt. Hadde vært nermest perfekt om man fikk se hvor mye enig man var med hvert parti og ikke bare hvilket parti man var mest enig med.

 

mine resultater:

TV2: Venstre

Terningkast 5/6

 

Aftenposten: Venstre 48%, SP 43%, andre 33-22%.

Terningkast 5/6

 

Nettavisen: Venstre 70%, Høyre 60%

Terningkast 2/6

 

VG: SP 64%, Venstre 59%

Terningkast 3/6

 

Aftenbladet: Venstre, nr 2 er AP

Terningkast 3/6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...