Gå til innhold

Test: Lenovo Thinkpad T400s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er flinke til å ikke bytte design på kassa. Den er jo dønn lik den jeg har (4+) år gammal, og tror de eldre også så slik ut. Under IBM merket vel og merke, men det skjønte vel folk. Bøttekjedelig er en fin beskrivelse.

 

Men ellers er arbeidsmaskin jack shit. Den skal kjøre noe apps - klarer den det = gratulerer. Hvis ikke = ny maskin.

Og min har vel 6+ web servere, og en liten oracle kjørende(som kun brukes til egenlæring og ikke utvikling), java og eclipse + 4 browsere fulle med tabs, word og powerpoing, + noe dill. Går helt greit til tross for alderen.

 

Savnet vekt på den nye greia eneste. For selv om min hverdag er 99% foran ekstern skjerm og egen tastatur, så er den ikke kul å ha med i sekken da den er mer slepbar enn bærbar.

 

jo...

En annen ting.

Savner sammenligninger mot eldre utgaver egentlig.

Så lenge man ikke skal kjøre noe heftig, og da er det omtrent kun spill jeg kommer på, så er det faktisk mye man kan gjøre selv på et gammalt vrak.

 

Jeg ser ofte på billige laptoper til personlig bruk, og spørsmålet som går igjen i hue er lissom "Den gamle kjører sånn og slik ok, hvor mye bedre er denne i forhold?". Spesielt gjelder dette mini-bærbare.

Lenke til kommentar
Pekeoverflaten er ru. Vi vil omtale denne som behagelig fram til et gitt punkt, hvor prikking i fingertuppen fort kan oppstå.

 

Alle Thinkpads leveres med flere forskjellige hetter til styrepinnen, så om man ikke liker den som står montert fra fabrikk kan man bytte til en uten nuppene.

 

Jeg synes også dere kunne skrevet litt om byggekvalitet, spesielt siden dere tar opp prisforskjellen mellom T400s og andre bedriftsmaskiner. Det er nettopp kvaliteten i alle bauger og kanter som trekker prisen opp.

De går ikke i stykker, og det eneste som tyder på at maskinen er brukt i 3-4år er at knappene har blitt litt blankere. Da blir det litt for ille å kaste dem, så de blir lagt på hylla.

 

Det eneste problemet med Thinkpad er at de hoper seg opp etter en del år :)

Lenke til kommentar

Thinkpad er solide saker, har hatt min R60e i 3år nå og har ikke så mye som hikket en gang. Ser ut som om det er kuttet ned til bare 2 usb porter, synes det blir et stort trekk. Sikkert mange som bruker denne med docking, men uansett.

 

Skal en koble til mus, ekstern harddisk, kamera, skrivere så blir det fort litt lite med bare 2 usb porter? (Ja vet det kan utvides med hubber).

Lenke til kommentar
Savnet vekt på den nye greia eneste. For selv om min hverdag er 99% foran ekstern skjerm og egen tastatur, så er den ikke kul å ha med i sekken da den er mer slepbar enn bærbar.

 

1,8 kg er angitt i spesifikasjonene hos Komplett. Min gamle 14,1'' T60 veier ca 2,2. Og vekt under 2 kg synes jeg virkelig er akseptabel.

 

Ellers er deg godt å se at Lenovo pusher fremdeles glimrende maskiner. Nå holder T60-en ei god stund til, men det blir nok Thinkpad når jeg skifter ut.

Lenke til kommentar

Thinkpad-PCer har suveren byggekvalitet og mange bra funksjoner. Dessverre er det to ting som ødelegger ganske kraftig. Det ene er at de ofte koster veldig mye, det andre er at det er preinstallert så utrolig mange program på de.

 

På jobb har jeg en Thinkpad T61p, og den elsker jeg. 15" skjerm med 1920x1200 i oppløsning er digg. Maskinen fungerer også utmerket etter at jeg har reinstallert den med en clean Vista, og heller installert de Thinkpad-programmene jeg trenger.

Lenke til kommentar
Eller bare bruke den interne? Regner med at de ikke har fjernet den.
Du tror ikke det er noen ulemper med å bruke en mikrofon som sitter fast nede på laptoppen i skallet?

 

Hoppeslott:

Så og si alle bærbare har det problemet. Jeg reinstallerer alltid blankt OS og legger inn drivere og verktøyene jeg selv vil ha.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Eller bare bruke den interne? Regner med at de ikke har fjernet den.
Du tror ikke det er noen ulemper med å bruke en mikrofon som sitter fast nede på laptoppen i skallet?

Du tror ikke jeg har prøvd?

 

På T20-23 satt mikrofonen under piltastene, på T30 under piltastene, på T40-42 satt den over escape-knappen, på T60 og 61 husker jeg ikke, på denne sitter den derimot over skjermen.

 

På T20 er tastelyder et problem, på T40-42 er det kraftig redusert, og på T400s har de fjernet den helt fra tastaturområdet, så regner med at det ikke er noen større problemer lenger i det hele tatt, det eneste skulle være om man trenger mikrofonen langt unna pcen.

 

Ta også og se litt mer nøye på lydkontakten på T400s her, det ser ut som om det er en headset-jack, altså med støtte for mikrofon og headset i samme kontakt, da trenger man bare en overgang fra headsetplugg til to vanlige.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Har en Lenovo ThinkPad T400s selv, da riktignok en NSDCVMN / 2808CVG modell, så og si identisk med den i denne testen med unntak av SSD.

Hatt den i noen uker nå og det må være den beste bærbare maskinen jeg noengang har hatt.

 

Jeg har da byttet minnebrikken som satt i den med to litt raskere og bedre spesifiserte Kingston DDR3 HyperX SO-DIMM 1066MHz 2x 2GiB (KHX8500S3ULK2/4G) som da også gir meg totalt 4GiB RAM, noe jeg ser på som et minimum, spesielt med tanke på at skjermkortet benytter seg av systemminnet.

 

 

Første inntrykket er at denne maskinen er fantastisk tynn og ikke minst lett for størrelsen å være, en 14" skjerm og en maskin som ellers ikke føles direkte fysisk liten, men når vekten er under 2kg (nærmere bestemt ca 1.8kg) og maskinen er såpass tynn som den er føles den helt utrolig å frakte rundt på! Her får jeg et perfekt kompromiss mellom vekt og størrelse.

 

Også har du den fantastiske ThinkPad følelsen, med et skall i børstet karbonfiber blir det svært få synlige fingermerker og flekker som på maskiner med blanke overflater (takk gudene!) samtidig som det er null fleks og bein solid byggekvalitet, helt overbevist om at maskinen kan ta seg flere turer rett ned i bakken uten så mye som en skramme (uten at jeg bevisst kaster den i bakken av den grunn)

 

 

 

Tastaturet er som i kjent ThinkPad stil noe av det beste du kan få tak i, noe jeg irriterte meg over med min tidligere SL300 (billig serie ThinkPad) var mye fleks og at det samlet seg mye skit mellom tastene, dette er null problem på T400s hvor du har den gode metallforsterkningen bak tastene som sørger for null fleks og tettere mellomrom mellom tastene for å forhindre at møkk, smuler og andre rester skal samle seg opp der.

 

Dette er mye av hva jeg forventer med en toppmodell innen ThinkPad serien, det er deilig når det innfrir men det kom ikke som noen voldsom stor overraskelse på meg som har vært en svoren ThinkPad tilhenger i en lengre periode nå. Det som dog virkelig overrasket meg positivt, som faktisk er litt essensielt for meg da jeg benytter så aktivt av det som jeg gjør men som har vært skuffende med hver eneste ThinkPad modell jeg har prøvd meg på tidligere så er Webkameraet i en helt annen klasse på denne maskinen, det 2MP kameraet lider ikke av de dårlige fargene, det tydelige grønnskjæret, og problematikken under mørke forholdene er som blåst bort! Bilde er sylskarpt, autofokus fungerer mer enn tilfredsstillende og det er en god del innstillinger og dille med, blant annet kan du velge mellom hvor god bildekvalitet du ønsker. Jeg sammenligner faktisk T400s sitt webkamera opp mot mitt Logitech QuickCam Pro 9000 som er på min stasjonære og sånn ved første øyekast finner jeg faktisk kameraet på T400s skapere, du har litt flere finesser på Pro 9000, men T400s imponerer noe voldsomt! Mikrofonen er også overraskende god.

 

 

En annen ting jeg også var veldig spent på var lydkortet, med min SL300 var det horribelt mye støy ved bruk av ørepropper, du kunne høre en mengde med skurring ved lavere volum noe som var helt uholdbart. Dette er ikke lenger noe problem med T400s og dets lydkort, høyttalerne på maskinen spiller ikke imponerende høyt men lyden duger og det er altså ikke noe tydelig problemer med støy når du kobler til ørepropper!

 

 

Touchpaden føles helt fantastisk, den litt merkelig overflaten føles eksepsjonelt bra under fingeren! Den er også relativt stort som er praktisk når du først benytter deg av den, nå bruker jeg i 99% av tiden trackpoint som jeg føler er langt mer presist og praktisk men multi-touch features benyttes av og til på touchpad'en og det føles veldig bra. Og som nevnt følger det med tre forskjellige varianter av "puter" til trackpoint'en.

 

 

 

Til min store overraskelse så er ytelsen på maskinen også veldig, veldig god. Det mangler ikke noe på prosessorkraften, til tross for at P9400 er nærmest identisk med min tidligere SL300 sin P8600 (med unntak av dobbelt så høy L2 cache mengde) så føles alt mer smooth og flyter bedre? Og det når min SL300 hadde en Intel X25-E SSD og samme mengde med RAM?

 

Eneste det bikker litt på er grafikkytelsen, men Intel 4500HD klarer seg til full-HD avspilling og dekoding så på mange måter så tilfredsstille den kravene til en slik maskin, men kunne gjerne sett en kraftigere nVIDIA basert løsning.

 

 

 

Batteri levetiden er også veldig god, nå har jeg riktignok byttet ut DVD-drevet med et batteri nr2 (Lenovo har jo mange slike geniale løsninger) og maskinen holdt idag ut mer eller mindre 6timer i bilen med aktiv Football Manager 2009 spilling hele veien, noe jeg må si meg meget godt fornøyd med! Til sammenligning ville min SL300 vart knappe 3timer.

 

 

 

 

Alt er dog ikke bare rosenrødt, blant annet savner jeg HDMI. Hvorfor? Maskinen har jo displayport?

I utgangspunktet skulle jo displayport gjøre samme nyttet, om ikke være enda mer praktisk og bedre enn HDMI, problemet er bare det at brikkesettet støtter ikke lyd over displayport noe som gjør at selv med en Displayport <--> HDMI kabel så oppnår mann ikke digital lyd overføring, ergo blir du pent nødt til å dra frem en vanlig analog minijack <--> minijack eller minijack <--> phono kabel og bruke ved siden av en displayport til HDMI eller VGA kabel, noe som føles en smule konotete og upraktisk og for de av som som ønsker digital lyd overføring kan se langt etter dette.

 

En annen ting er er mic inn og headsett inngangen benytter seg av samme pluggen, noe jeg ser overhode ingen fordeler ved?

Ellers så er det utall av BIOS muligheter, langt fler enn du er vandt med på bærbare maskiner, blant annet kan du som vanlig med ThinkPad maskiner deaktivere ting som lydkort, fingerprint osv.. Samtidig som du har en praktisk funksjon hvor du kan aktivere slik at om du har blant annet en iPod / iPhone som lades vi en USB-port at ladingen ikke stopper til tross for at maskinen går i dvale / hvilemodus og liggende.

 

 

Også har du jo flust av praktiske ThinkVantage og andre Lenovo programvare som du kan benytte deg av!

Alt i alt er jeg veldig fornøyd, men hadde ønsket å se separat mic og headset inngang, samt HDMI (eller hvert fall lyd over displayport) på en maskin i denne prisklassen!

 

 

 

 

 

 

Nå må det understrekes at meg selv med flere på Lenovo forumet opplever et nokså kritisk problem med våre T400s maskiner, det virker nemlig som det er en maskinvare eller BIOS feil som forutasker et kort strøm tap opptil flere ganger daglig? Akkurat som det oppstår en strøm kortslutning et lite sekund som gjør at maskiner da dør og du må skru den på igjen, noe som blir veldig irriterende i lengden, spesielt da det skjer helt tilfeldig uten forvarsel! Dere kan lese litt mer om dette på Lenovo forumet

Lenke til kommentar
Pekeoverflaten er ru. Vi vil omtale denne som behagelig fram til et gitt punkt, hvor prikking i fingertuppen fort kan oppstå.

Alle Thinkpads leveres med flere forskjellige hetter til styrepinnen, så om man ikke liker den som står montert fra fabrikk kan man bytte til en uten nuppene.

Jeg ser frem til en videodemonstrasjon hvor du bruker hetten til styrepinnen til å endre overflaten til pekeflaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...